PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Portret ze wspomnień. Premiera książki Teresy Bochwic „W rytmie Polski. Witold Rudziński – życie twórcy (1913–2004)”

2022-02-01

Biografia Witolda Rudzińskiego – kompozytora, historyka i teoretyka muzyki, pedagoga, twórcy oper, dzieł symfonicznych i kameralnych, muzyki dla teatru i telewizji oraz utworów dla dzieci – to książkowa nowość od Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dostępna w sprzedaży.


Ojciec przychodził do mnie koło południa na kawę na werandzie mojego wiejskiego domku, kiedy już popracował w swoim ogrodzie pod ukochaną gruszą. Lubił zawsze kawę i cenił moje parzenie. Zaczęliśmy jego wspomnienia nagrywać w 1995 roku. Nagrywaliśmy do lata 2003. Codziennie pytał na powitanie, co tam u mnie nowego, a gdy dowiadywałam się, jak on się czuje, odpowiadał wileńskim: „pomaleńku, pomaleńku”. Jego mała drewniana chatka na lato z uroczym ganeczkiem, położona nie więcej niż 150 metrów dalej, otoczona była starymi brzozami i mnóstwem krzewów, z kapliczką Matki Boskiej w załomie płotu, od drogi.



Tak rozpoczyna się opowieść o życiu i działalności Witolda Rudzińskiego, której autorką jest córka kompozytora – Teresa Bochwic. Wspomnienia, listy i rozmowy z Ojcem przeplatają się z barwnym opisem lat międzywojennych, wojennych, okresu nowej rzeczywistości po 1945 i transformacji lat 90-tych.

Autorka odsłania przed Czytelnikiem barwny świat Rudzińskiego – jego blaski i cienie. W doskonałej harmonii życie prywatne łączy się tu z zawodowym. W książce przeczytać można zarówno o jedzeniu, które zachwycało wybitnego kompozytora, harcerstwie, przygodzie z Zespołem Pieśni i Tańca Mazowsze, pasji do Moniuszki, miłości do językoznawstwa, ale także o szerokiej działalności naukowej i kompozytorskiej Rudzińskiego. Razem z Artystą odwiedzamy Warszawę, Wilno, Paryż, a nawet Kubę. Książka „W rytmie Polski” to historia człowieka, który od dzieciństwa stawał wobec wielu dramatów: tych właściwych losowi Polaka i Europejczyka, ale także tych osobistych – przygotowanych przez świat tylko dla niego.

Z charakteru zapaleniec, z temperamentu choleryk, ale tryskający poczuciem humory, z żelazną dyscypliną w pracy; ciepły, zaprzyjaźniał się z cały światem, z każdym psem, kotem i brzózką. I wśród ludzi miał mnóstwo przyjaciół. Rodzinność i polskość, umiłowanie muzyki i literatury, o doskonałej znajomości sztuk pięknych nie wspominając, przeplatały się przez całe jego życie, wspierając go w dramatycznych chwilach. Typ siewcy – rozrzucał hojnie wszystko, co miał najlepszego i siew ten owocował bogatym plonem.

Teresa Bochwic



O Autorce:

Teresa Bochwic – dziennikarka, publicystka, z wykształcenia filozof, doktor pedagogiki. Działaczka opozycji politycznej w PRL. Związana m.in. z podziemnym „KOS-em”, „Nowinami Psychologicznymi”, dziennikiem „Nowy Świat” i tygodnikiem „Solidarność”. Wykładowca akademicki, dwukrotnie urzędnik państwowy w Kancelarii Prezydenta RP, wicedyrektor programowy PR. Założycielka Obywatelskiej Komisji Etyki Mediów. Członek rad programowych TVP, PR i PAP, Rady Etyki Mediów i Zarządu SDP, obecnie wiceprzewodnicząca KRRiT. Autorka m.in. książek: Walka „Solidarności” o społeczny kształt oświaty w Polsce (1986), Sama z dziećmi (1994), Narodziny i działalność Solidarności Oświaty i Wychowania 1980-1989 (2000), III Rzeczpospolita w odcinkach. Kalendarium 1989-2004 (2005), Brylant. Opowiadania prawdziwe (2020), oraz opracowania wspomnień swojej Matki, Anny Rudzińskiej, pt. O moją Polskę (2003 i 2011).

Premierową publikację Teresy Bochwic można znaleźć w księgarni PWM i w dobrych księgarniach muzycznych.

Najczęściej czytane:

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?