Aktualności
19. Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
2022-03-22
Polskie Wydawnictwo Muzyczne ogłasza 19. Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego na WIRTUOZOWSKĄ CADENZĘ NA SKRZYPCE SOLO WYKORZYSTUJĄCĄ MOTYWY Z WYBRANYCH UTWORÓW HENRYKA WIENIAWSKIEGO, do wykonania jako utwór samodzielny lub kadencja jednego z koncertów tego kompozytora
W 19. edycji Konkursu chcemy zaproponować tematykę skrzypcową nie tylko w obszarze wyboru wiodącego instrumentu, ale także w sferze inspiracji: czekamy utwory na skrzypce solo, dla których materiałem wyjściowym stanie się twórczość Henryka Wieniawskiego. To oczywiste nawiązanie do odbywającego się w tym roku Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego.
Brawura, wirtuozeria, dynamizm – to cechy charakteryzujące wiele utworów Henryka Wieniawskiego. W jaki sposób pokolenie młodych kompozytorów odniesie się do jego twórczości? Czekamy na utwory zaskakujące i niecodzienne, w których nowoczesne rozwiązania kompozytorskie w innowacyjny sposób zostaną wplecione w XIX-wieczne motywy, tworząc z nimi spójną całość i ukazując w nowym świetle ponadczasowość muzyki Wieniawskiego.
Wśród uczestników i laureatów poprzednich edycji Konkursu jest wielu kompozytorów, którzy na stałe wpisali się w pejzaż scen muzycznych i z sukcesami kontynuują swoją drogę twórczą. To między innymi: Barbara Kaszuba, Dariusz Przybylski, Łukasz Godyla, Marcin Stańczyk, Ewa Fabiańska-Jelińska, Marta Śniady, Szymon Godziemba-Trytek, Aleksandra Słyż. Kto dołączy do ich grona w roku 2022?
Od pierwszej edycji Konkursu w jury zasiadają największe autorytety świata muzyki: kompozytorzy, instrumentaliści, muzykolodzy. W poprzednich latach zaproszenia do jury Konkursu przyjęli między innymi: Kaja Danczowska, Eugeniusz Knapik, Krzysztof Knittel, Iwona Lindstedt, Paweł Mykietyn, Krzysztof Penderecki, Agata Szymczewska, Joanna Wnuk-Nazarowa. W tegorocznej edycji oceny utworów oraz wyboru zwycięskiej kompozycji dokona jury w składzie: Adam Bałdych, Katarzyna Głowicka, Elżbieta Sikora, Daniel Cichy.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przewiduje wyłonienie jednej zwycięskiej kompozycji.
Pula nagród obejmuje:
• nagrodę pieniężną w wysokości 10 000 zł,
• wydanie drukiem przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wyłonionej przez Jury kompozycji oraz włączenie utworu do katalogu PWM,
• publiczne wykonanie nagrodzonej kompozycji.
Do przesyłania swoich kompozycji zapraszamy kompozytorów posiadających obywatelstwo polskie. Udział w Konkursie mogą brać osoby pełnoletnie, które do dnia 22 września 2022 roku nie ukończą 30. roku życia. Termin nadsyłania prac mija 22 września 2022 roku.
Do regulaminu tegorocznej edycji wprowadzone zostały istotne zapisy odnoszące się do sposobu przekazywania zgłoszeń. Prosimy o uważne zapoznanie się z całym regulaminem oraz informacjami na temat Konkursu dostępnymi na stronie www.pwm.com.pl/ochlewski.
Od pierwszej edycji Konkursu rokrocznie z niesłabnącą ekscytacją oczekujemy na zgłoszenia. Już dzisiaj cieszymy się na te, które dotrą do PWM do 22 września. Powodzenia!
Najczęściej czytane:
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.