Aktualności
19. Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
2022-03-22
Polskie Wydawnictwo Muzyczne ogłasza 19. Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego na WIRTUOZOWSKĄ CADENZĘ NA SKRZYPCE SOLO WYKORZYSTUJĄCĄ MOTYWY Z WYBRANYCH UTWORÓW HENRYKA WIENIAWSKIEGO, do wykonania jako utwór samodzielny lub kadencja jednego z koncertów tego kompozytora
W 19. edycji Konkursu chcemy zaproponować tematykę skrzypcową nie tylko w obszarze wyboru wiodącego instrumentu, ale także w sferze inspiracji: czekamy utwory na skrzypce solo, dla których materiałem wyjściowym stanie się twórczość Henryka Wieniawskiego. To oczywiste nawiązanie do odbywającego się w tym roku Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego.
Brawura, wirtuozeria, dynamizm – to cechy charakteryzujące wiele utworów Henryka Wieniawskiego. W jaki sposób pokolenie młodych kompozytorów odniesie się do jego twórczości? Czekamy na utwory zaskakujące i niecodzienne, w których nowoczesne rozwiązania kompozytorskie w innowacyjny sposób zostaną wplecione w XIX-wieczne motywy, tworząc z nimi spójną całość i ukazując w nowym świetle ponadczasowość muzyki Wieniawskiego.
Wśród uczestników i laureatów poprzednich edycji Konkursu jest wielu kompozytorów, którzy na stałe wpisali się w pejzaż scen muzycznych i z sukcesami kontynuują swoją drogę twórczą. To między innymi: Barbara Kaszuba, Dariusz Przybylski, Łukasz Godyla, Marcin Stańczyk, Ewa Fabiańska-Jelińska, Marta Śniady, Szymon Godziemba-Trytek, Aleksandra Słyż. Kto dołączy do ich grona w roku 2022?
Od pierwszej edycji Konkursu w jury zasiadają największe autorytety świata muzyki: kompozytorzy, instrumentaliści, muzykolodzy. W poprzednich latach zaproszenia do jury Konkursu przyjęli między innymi: Kaja Danczowska, Eugeniusz Knapik, Krzysztof Knittel, Iwona Lindstedt, Paweł Mykietyn, Krzysztof Penderecki, Agata Szymczewska, Joanna Wnuk-Nazarowa. W tegorocznej edycji oceny utworów oraz wyboru zwycięskiej kompozycji dokona jury w składzie: Adam Bałdych, Katarzyna Głowicka, Elżbieta Sikora, Daniel Cichy.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przewiduje wyłonienie jednej zwycięskiej kompozycji.
Pula nagród obejmuje:
• nagrodę pieniężną w wysokości 10 000 zł,
• wydanie drukiem przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wyłonionej przez Jury kompozycji oraz włączenie utworu do katalogu PWM,
• publiczne wykonanie nagrodzonej kompozycji.
Do przesyłania swoich kompozycji zapraszamy kompozytorów posiadających obywatelstwo polskie. Udział w Konkursie mogą brać osoby pełnoletnie, które do dnia 22 września 2022 roku nie ukończą 30. roku życia. Termin nadsyłania prac mija 22 września 2022 roku.
Do regulaminu tegorocznej edycji wprowadzone zostały istotne zapisy odnoszące się do sposobu przekazywania zgłoszeń. Prosimy o uważne zapoznanie się z całym regulaminem oraz informacjami na temat Konkursu dostępnymi na stronie www.pwm.com.pl/ochlewski.
Od pierwszej edycji Konkursu rokrocznie z niesłabnącą ekscytacją oczekujemy na zgłoszenia. Już dzisiaj cieszymy się na te, które dotrą do PWM do 22 września. Powodzenia!
Najczęściej czytane:
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.