PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

{Wirtualna} Akademia Twórczej Pianistyki po raz 5!

2022-03-25

Już w poniedziałek 28 marca startuje V Ogólnopolska Konferencja „{Wirtualna} Akademia Twórczej Pianistyki”. Podczas wydarzenia, poza licznymi wykładami, będą miały miejsce także prezentacja nowości pedagogicznych, w tym premierowo wydanych nakładem PWM Poligrajek na cztery ręce Marty Mołodyńskiej-Wheeler, a także wykład Prawo autorskie w szkole muzycznej Grzegorza Mani. Konferencja odbędzie się na platformie crowdcast, w formie webinarów online, w dniach 28 marca – 3 kwietnia 2022 r. Organizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów, a PWM został jego partnerem.


Już pierwszego dnia konferencji, podczas panelu Nowości i rekomendacje wydawnicze z prezentacją nagrań uczestnicy wydarzenia będą mieli okazję zapoznać się z przeglądem nowości z zakresu dydaktyki fortepianowej. Wśród zaproszonych do udziału panelistów znalazła się także kompozytorka i pedagog MartaMWołodyńska-Wheeler, która premierowo zaprezentuje nowość z półek księgarni Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Poligrajki. Publikacja będąca zbiorem utworów fortepianowych na cztery ręce dla uczniów szkół muzycznych zasili serię dziecięcą Kot PWM.



O Poligrajkach sama autorka mówi: „Pisząc je, miałam na celu stworzenie kompozycji, których wymogi warsztatowo-interpretacyjne będą dostosowane do możliwości uczniów klas fortepianu szkół muzycznych i stanowić będą materiał dydaktyczny nawiązujący do teoretycznej wiedzy na temat różnic stylistycznych w muzyce różnych krajów. Mam nadzieję, że Poligrajki przypadną wykonawcom do gustu, a ich dźwięki polecą daleko w świat!”.

Na kanale YouTube organizatora konferencji, Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów, już teraz można zobaczyć nagranie pochodzącego ze zbioru Fandango for piano four hands w wykonaniu Marty Wołodyńskiej-Wheeler i Grzegorza Mani. Premiera kolejnych poligrajkowych utworów odbędzie się w poniedziałek w trakcie trwania panelu.
 


W czasie wydarzenia będzie miał miejsce także wykład dra hab. Grzegorza Mani pt. Prawo autorskie w szkole muzycznej poświęcony zawiłościom kwestii autorskich w procesie dydaktycznym. Grzegorz Mania jest pianistą i prawnikiem, autorem wydanej nakładem PWM w 2020 roku Muzyki w prawie autorskim – wyjątkowej publikacji o prawie autorskim w muzyce napisanej z myślą o artystach, kompozytorach, a także ludziach zawodowo chroniących ich prawa i osobach zajmujących się rozpowszechnianiem ich utworów.
 



Książka dostępna jest w sprzedaży w internetowej i stacjonarnej księgarni Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, a także w sieci Empik i w dobrych księgarniach muzycznych na terenie całej Polski.

Wykład o prawie autorskim w muzyce będzie miał charakter ogólny i będą mogli w nim brać udział, podobnie jak w wykładzie psycholog Anny Antoniny Nogaj, nauczyciele także innych specjalności.

Lista wszystkich paneli i webinarów organizowanych w ramach całego wydarzenia prezentuje się natomiast następująco:

•  Stefan Wojtas – Pedagogika fortepianowa w praktyce (rozmowa)
•  AMKS dr hab. Beata Bilińska Zagadnienia wykonawcze i interpretacyjne wybranych utworów fortepianowych (lekcje i dyskusja)
•  dr hab. Zofia Antes O drobiazgach w drobiazgach – wybrane miniatury ze zbioru Łatwe utwory J.S. Bacha
•  dr Anna Antonina Nogaj Dlaczego, kiedy i jak rozmawiać z uczniami i ich rodzicami o specyfice kształcenia muzycznego?
•  mgr Jadwiga Śmieszchalska Fizjologia muzyki – praktyczne narzędzia dla nauczycieli na lekcje fortepianu
•  dr Natalia Rewakowicz Ukraińska muzyka fortepianowa
•  Tomasz Ritter Jak fortepian historyczny wpływa na odczytywanie, rozumienie i odbieranie tekstu muzycznego?
•  Panel dyskusyjny: Praca pianisty w klasach instrumentalnych szkoły muzycznej I st. – aspekty praktyczne i organizacyjne, doświadczenia
•  Panel: Nowości i rekomendacje wydawnicze z prezentacją nagrań
•  AMFN dr hab. Grzegorz Mania Prawo autorskie w szkole muzycznej

Informacje o rejestracji na wydarzenie znajdują się na stronie organizatora.

Linki do poszczególnych webinarów zostaną przesłane na adresy mailowe podane przez uczestników podczas rejestracji. Webinary dostępne będą zarówno w czasie rzeczywistym, jak i później, do 17 kwietnia 2022 r. Zaświadczenia otrzymają osoby, które wezmą udział w co najmniej połowie webinarów.

Organizatorzy zastrzegają możliwość wcześniejszego zakończenia rejestracji.  

Najczęściej czytane:

Konkurs "Gdzie jest Wally"

Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.

Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.



MAJ: czwarta odsłona konkursu

Daj znać w komentarzu, ile klawiszy fotepianu widzisz na ilustracji i w jakich miejscach się znajdują. Na najbardziej spostrzegawczych czekają trzy egzemplarze książki Moniuszko z serii Małe Monografie .

Fryderyki 2024 rozdane. Statuetka dla ANAKLASIS

Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.

 

Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.

Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia

W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.

Najpiękniejsze Książki 2023 – nominacja dla PWM!

Najgłośniejsza książka ubiegłego roku wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymała nominację w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2023. W kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa jury doceniło publikację Ten cały musical Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady. Autorką projektu okładki i wnętrza oraz składu jest Alicja Kobza.

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.