PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

ANAKLASIS: płyta CD z kompletem „Reliefów” Andrzeja Krzanowskiego w dystrybucji od 9 kwietnia!

2022-03-30

Andrzej Krzanowski był bezsprzecznie jednym z najciekawszych polskich kompozytorów-wizjonerów XX wieku. Choć z pewnością miałby do powiedzenia znacznie więcej, niż dane mu było czasu, jego twórczość nie uległa zapomnieniu, jest wykonywana i nagrywana. Już 9 kwietnia do dystrybucji trafi krążek RELIEFS od ANAKLASIS z kompletem jego legendarnych Reliefów.


Kompozytorzy stalowowolscy, zwani też Pokoleniem ’51, to w polskiej muzyce współczesnej zjawisko osobne i zasługujące na pamięć. Aleksandra Lasonia, Andrzeja Krzanowskiego i Eugeniusza Knapika łączy to, że zaistnieli na odbywającym się w Stalowej Woli w latach 70. festiwalu Młodzi Muzycy Młodemu Miastu, ale i ambiwalentny stosunek do awangardy – korzystali z jej zdobyczy, jednak bez doktrynalnej sztywności, pozwalając swojej muzyce przemówić choćby nutą romantyzmu. Krzanowski, uczeń Henryka Mikołaja Góreckiego, wyróżniał się w tym gronie fascynacją akordeonem. Przeniósł ten instrument z obszaru muzyki rozrywkowej i ludowej, uważanej za niedoskonałą, w świat kultury wysokiej, by uczynić głównym bohaterem swoich kompozycji. Z inspiracji i ambicji wykraczających poza filharmonię wzięły się też jego Reliefy, a więc napisany w latach 80. cykl utworów-rzeźb, wycinanych najczęściej z jednego kawałka brzmienia, czasem ze stopu dźwięków generowanych przez dwa instrumenty.

Na najnowszym krążku od ANAKLASIS znalazły się wszystkie utwory napisane przez Krzanowskiego pod tym tytułem. Najważniejsze miejsce w cyklu zajmuje akordeon (cztery z dziewięciu Reliefów wykorzystują jego brzmienie) – tutaj w interpretacji Macieja Frąckiewicza. W nagraniach płyty uczestniczyli także inni muzycy, śmietanka polskiej sceny klasycznej: Lutosławski Quartet, Arkadiusz Bialic, Joanna Freszel, Leszek Lorent i Marcin Zdunik. Wspólnie przygotowali materiał ukazujący przekrój twórczości Krzanowskiego w latach 1984–88.



RELIEFS to druga płyta od ANAKLASIS z muzyką Andrzeja Krzanowskiego. W katalogu marka płytowa ma także krążek Blu-ray z rejestracją premierowego wykonania jego meta-opery, Audycji V, podczas „Warszawskiej Jesieni” 2018. Znalazł się na nim także film dokumentalny Przerwana podróż w reżyserii Jana Sosińskiego, opowiadający z perspektywy najbliższych – rodziny i przyjaciół – o „Chopinie akordeonu”.

Od 9 kwietnia, dnia przypadającej w tym roku 71. rocznicy urodzin kompozytora, płyta RELIEFS z kompletem Reliefów Andrzeja Krzanowskiego będzie dostępna w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.

Patroni medialni: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Ruch Muzyczny, Culture.pl

Zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej wytwórni ANAKLASIS à www.anaklasis.pl

ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION

www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords/
www.instagram.com/anaklasis

Zachęcamy także do odwiedzania portalu poświęconego Andrzejowi Krzanowskiemu, którego Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem. Portal stanowi bazę wiedzy o kompozytorze i jego muzyce, zbierającą w jednym miejscu najważniejsze informacje, ale też nieznane dotąd szczegóły i anegdoty. Wszyscy, którzy chcieliby wnieść swój wkład w tworzenie strony bądź wzbogacić ją o dodatkowe informacje czy materiały, mogą kontaktować się z Fundacją im. Andrzeja Krzanowskiego, która sprawuje opiekę nad projektem. Sprawdź na www.andrzejkrzanowski.pl

Najczęściej czytane:

Konkurs "Gdzie jest Wally"

Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.

Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.



MAJ: czwarta odsłona konkursu

Daj znać w komentarzu, ile klawiszy fotepianu widzisz na ilustracji i w jakich miejscach się znajdują. Na najbardziej spostrzegawczych czekają trzy egzemplarze książki Moniuszko z serii Małe Monografie .

Fryderyki 2024 rozdane. Statuetka dla ANAKLASIS

Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.

 

Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.

Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia

W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.

Najpiękniejsze Książki 2023 – nominacja dla PWM!

Najgłośniejsza książka ubiegłego roku wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymała nominację w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2023. W kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa jury doceniło publikację Ten cały musical Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady. Autorką projektu okładki i wnętrza oraz składu jest Alicja Kobza.

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.