Aktualności
26. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena
2022-03-29
W dniach 3–15 kwietnia odbędzie się w Warszawie 26. edycja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. W trakcie 13 festiwalowych dni zaplanowanych zostało 11 koncertów symfonicznych i 2 recitale fortepianowe. Zaproszenie Elżbiety Pendereckiej, dyrektora generalnego Festiwalu, przyjęła plejada znakomitych solistów i zespołów, wśród których pojawią się laureaci znanych konkursów pianistycznych: Yekwon Sunwoo – złoty medalista Konkursu im. van Cliburna z 2017 roku, Juan Pérez Floristán – zwycięzca Konkursu im. A. Rubinsteina w 2021 roku i Jonathan Fournel – tegoroczny triumfator Konkursu im. Królowej Elżbiety Belgijskiej oraz Martin James Bartlett – zwycięzca konkursu Virtualoso w Cleveland w 2020 roku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Hasło przewodnie Festiwalu – „Beethoven – ojciec wielkiego symfonizmu” – wyznaczyło program koncertów, w których usłyszymy dzieła symfoniczne od Beethovena przez Hectora Berlioza, Ferenca Liszta, Gabriela Fauré’go i Césara Francka po Charlesa Ives’a, Einojuhaniego Rautavaarę i Krzysztofa Pendereckiego.
Festiwal zainauguruje IX Symfonia Beethovena w wykonaniu Chóru i Orkiestry Narodowego Forum Muzycznego we Wrocławiu pod dyrekcją Giancarlo Guerrero, z solistami: Genią Kühmeier, Małgorzatą Walewską, Rafałem Bartmińskim i Tomaszem Koniecznym. W koncercie finałowym maestro Andrzej Boreyko wraz z Chórem i Orkiestrą Filharmonii Narodowej poprowadzi Requiem Luigi Cherubiniego i Requiem Alfreda Schnittkego.

W czasie Festiwalu z koncertami symfonicznymi wystąpią takie polskie zespoły, jak NOSPR pod dyrekcją Lawrenca Fostera, Sinfonia Varsovia pod batutą Roberta Trevino, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie prowadzona przez Michała Klauzę, Orkiestra Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie prowadzona przez Alexandra Humalę i Orkiestra Filharmonii Łódzkiej pod batutą Pawła Przytockiego. Solistką tej ostatniej orkiestry będzie jedna z najbardziej cenionych na świecie skrzypaczek, Arabella Steinbacher, która wykona I Koncert skrzypcowy Maxa Brucha. Specjalny charakter będzie miał koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją ukraińskiego dyrygenta, kierownika artystycznego Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej, Yaroslava Shemeta, który obok IX Symfonii Dvořáka i Odwiecznych pieśni Karłowicza poprowadzi Modlitwę za Ukrainę Valentyna Silvestrova, utwór z 2014 roku napisany jako reakcja na wydarzenia Euromajdanu. Po raz drugi w historii Wielkanocnego Festiwalu zagości orkiestra Israel Camerata Jerusalem pod batutą Avnera Birona. Usłyszymy również orkiestrę symfoniczną KNUA (Korea National University of Arts Symphony Orchestra) prowadzoną przez Chiyoung Chunga – koncert ten będzie streamingowany na platformie internetowej.
W kontynuacji cyklu Nieznane opery Łukasz Borowicz przedstawi jednoaktowe dzieło Giuseppe Gazzanigi Don Giovanni, które w czasach swego powstania konkurowało pod względem popularności z arcydziełem Mozarta o tym samym tytule. Wykonawcami partii solowych będzie doborowe grono polskich śpiewaków młodego pokolenia, m.in. Aleksander Kunach, Natalia Rubiś, Katarzyna Belkius, Zuzanna Nalewajek, Karol Kozłowski oraz Wojtek Gierlach i Robert Gierlach.
Zgodnie z tradycją główny nurt koncertowy uzupełniają cykliczne wydarzenia towarzyszące: Wystawa Manuskryptów Muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej i Międzynarodowe Sympozjum Naukowe. XXVI edycję Wielkanocnego Festiwalu anonsuje plakat autorstwa Agaty Kus.
Festiwal, współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, objął honorowym patronatem Prezydent RP Andrzej Duda.
Szczegóły i informacje o biletach dostępne są na stronie organizatora wydarzenia.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.