PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: muzyczna droga Antoniego Cofalika

2022-04-15

Wykształcił pokolenia skrzypków. Jak mało kto zna trudności, z jakimi mierzą się młodzi adepci sztuki muzycznej i ma sposoby, jak im zaradzić. Jednak mało brakowało, a wcale skrzypkiem by nie został. Jak wyglądała muzyczna droga kwietniowego kompozytora miesiąca – Antoniego Cofalika? 
 

Pokochałem skrzypce – tak Antoni Cofalik zatytułował swoją muzyczną autobiografię. I rzeczywiście, to człowiek, który cały życie poświęcił temu instrumentowi: jako wykonawca, pedagog i kompozytor. Wielokrotnie nagradzany i nagrywany skrzypek, współtwórca i członek Tria Krakowskiego, z którym przez dziesięciolecia koncertował w całej Europie i poza kontynentem, autor cenionych publikacji, podróżnik, pasjonat sztuki i architektury. 


Wychował się w domu wypełnionym dźwiękiem. Choć żadne z jego rodziców nie było zawodowymi muzykami, oboje potrafili grać na wysokim poziomie. Cofalik wspomina, że od dziecka fascynowała go barwa skrzypiec i gdy tylko usłyszał je w radiu, czasem przez całe godziny nie sposób było oderwać go od odbiornika. Uwielbiał też jeździć na nartach, przejawiał talenty plastyczne oraz interesował się teatrem. Wszystko to jednak zeszło na drugi plan, gdy otrzymał wymarzone skrzypce. A stało się to dość późno. Cofalik miał wówczas 11 lat i wiedział, że jest sporo do nadrobienia. Początkowo nie miał szczęścia do nauczycieli – trafiał do zbyt niedoświadczonych lub zblazowanych. Wkrótce jednak znalazł się pod dobrą opiekę i jego talent rozkwitł. 




Jako dojrzały artysta, wykładowca i wykonawca, coraz bardziej świadomy braków w dostępnej literaturze skrzypcowej, zaczął te luki wypełniać – na różne sposoby. Dla najmłodszych stworzył barwne podręczniki do nauki gry (Skrzypcowe ABC), dla bardziej zaawansowanych opracowywał nowe wydania utworów zapomnianych. Zaczął też pisać własną muzykę, co – choć nie znajdowało się w centrum jego działalności – przychodziło mu z ogromną łatwością.
 

Stworzenie pierwszej kompozycji zaproponowała mu Janina Garścia. Cofalik w kilka chwil nakreślił koncepcję całości, a pierwsze nuty stawiał już w pociągu w drodze powrotnej ze spotkania. Tak powstała Ptaszarnia, cykl trzech ilustracyjnych skrzypcowych miniatur Cofalika z fortepianowym akompaniamentem Garści. Każdy z utworów rozbudza muzyczną wyobraźnię i jednocześnie, jak gdyby mimochodem, zahacza o inny problem techniczny. W pierwszym utworze niemal słyszymy jak tytułowe Wróble radośnie podskakują wraz ze smyczkiem na lekkich motywach i flażoletach. Później przestrzeń wypełniają liryczne tryle i nostalgiczny śpiew Słowika, zaś na koniec, wśród pogodnych barw i ruchliwej faktury, wybrzmiewa rytmiczne nawoływanie Kukułki.
 



Taka formuła komponowania świetnie się przyjęła i Cofalik stworzył później inne cykle z muzycznymi portretami zwierząt w zoo i cyrkowych postaci, zapraszając do napisania akompaniamentu Romualda Twardowskiego i Józefa Rychlika. Z powodzeniem pisał też na skrzypce solo. Niektóre z jego prostych i przyjemnych utworków weszły w skład Skrzypcowego ABC. Inne, trudniejsze i wirtuozowskie Etiudy-Kaprysy, stanowią studia polifonii, gry détaché czy zmiany pozycji, przy czym – jak pisała Kaja Danczowska – „nie znudzą nikogo […]. Są to krótkie, pełne uroku, prawdziwie skrzypcowe arcydziełka”. Wyjątkową propozycję stanowi również zbiór Kolęd i pastorałek. Znane każdemu melodie znalazły tam świeże, wirtuozowskie opracowanie, które jednocześnie podkreśla skryte w nich tradycyjne piękno.


Urokliwe miniatury zawarte w Ptaszarni można wykonać wraz z con.sol.lą – aplikacją Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. To łatwe w obsłudze narzędzie jest nieocenioną pomocą w przygotowaniu zarówno solisty, jak i akompaniatora. Możliwość wyciszenia wybranego głosu umożliwia przygotowanie do ćwiczenia w duecie, co z pewnością skróci czas potrzebny na dopracowanie utworu oraz podniesie jakość wykonania, dając satysfakcję i radość z interpretacji.
 

Przypominamy, że materiały nutowe można znaleźć także w aplikacji nkoda. Są tam dostępne nie tylko autorskie utwory Antoniego Cofaika, jak i opracowania znanych i grywanych kompozycji. Wystarczy kilka kliknięć, by mieć dostęp do całej gamy utworów Kompozytora miesiąca i innych twórców związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. 
 

Autorką artykułu o Antonim Cofaliku jest Karolina Dąbek.

Najczęściej czytane:

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!

22. Dzień Edukacji Muzycznej za nami!

Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!

Wielki finał jubileuszu PWM w Krakowie!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.

‘The Krasiński Codex’ laureatem Gramophone Classical Music Awards!

15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ (Kodeks Krasińskich) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Spotkanie autorskie z Magdaleną Dziadek i Krzysztofem Meyerem

Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego zapraszają na spotkanie autorskie z Magdaleną Dziadek. Gościem specjalnym wieczoru będzie Krzysztof Meyer – kompozytor i bohater książki Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny. Publikacja ta stanie się punktem wyjścia do rozmowy, którą poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. To wszystko już 21 października o godz. 19:00 (godzina zmieniona!) w Sali Kameralnej Instytutu Muzykologii UJ (ul. Westerplatte 10, Kraków).

Muzyczne spotkania w Warszawie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Związek Kompozytorów Polskich zapraszają na wspólne świętowanie

Już od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej w kraju i na świecie. Oficyna świętuje swój jubileusz przez cały 2025 rok, organizując serię koncertów pod hasłem „Muzyczne spotkania”. Najbliższa odsłona już 14 i 15 listopada w Filharmonii Narodowej. Będzie to podwójny jubileusz – 80-lecie PWM oraz 100-lecie Związku Kompozytorów Polskich. Zapraszamy do wspólnego świętowania!