Aktualności
Niecałe 80 dni pozostało do rozpoczęcia zgłoszeń na Konkurs Szymanowskiego w kategorii Kompozycja
2022-04-15
Niespełna 80 dni pozostało do rozpoczęcia naboru partytur na Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Karola Szymanowskiego w kategorii Kompozycja. Druga edycja konkursu otworzy przed uczestnikami jeszcze więcej możliwości. Oprócz wysokich nagród finansowych na zwycięzców czeka szansa, by nadać swojej karierze rozpędu. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem strategicznym przedsięwzięcia.
Konkurs Szymanowskiego to wyjątkowa szansa dla młodych artystów z całego świata. Dla kompozytorów jest okazją, by zaprezentować swoje prace międzynarodowemu jury złożonemu z wybitnych osobowości świata muzyki, zawalczyć o pulę nagród w wysokości € 27 000 i zaistnieć na arenie międzynarodowej. Zwycięskie kompozycje zostaną włączone w repertuar konkursu wykonawczego, przygotowane edycyjnie dla jego uczestników przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz nagrane na płycie.
Prace oceniane będą dwuetapowo. W pierwszym etapie partytury oceniać będzie komisja kwalifikacyjna złożona z kompozytorów oraz wykonawców, wśród których znajdą się eksperci w zakresie współczesnych technik wykonawczych. To oni zdecydują, które utwory trafią pod obrady pięcioosobowego jury głównego, którego pracom przewodniczyć będzie włoski kompozytor i organista Francesco Filidei. Obok niego w jury znajdzie się Agata Zubel, dr Daniel Cichy, a także wiodący europejscy twórcy: holenderska kompozytorka i poetka Rozalie Hirs i pochodzący z Francji Yann Robin.
Do konkursu mogą zgłosić się twórcy z całego świata, którzy nie ukończyli 40. roku życia. Utwory można zgłaszać w jednej z czterech dyscyplin: fortepian, skrzypce (solo lub z fortepianem), głos (solo lub z fortepianem) lub kwartet smyczkowy. Każdy uczestnik może zgłosić więcej niż jeden utwór, zwiększając swoją szansę na zwycięstwo. Utwory przeznaczone na głos mogą wykorzystywać tekst w dowolnie wybranym przez kompozytora języku.
Zgłoszenia do konkursu kompozytorskiego przyjmowane będą od 1 lipca do 30 września 2022 za pośrednictwem internetowego formularza rekrutacyjnego, który zostanie uruchomiony na stronie www.szymanowski-competition.com. Dostępny jest na niej również regulamin i wszelkie pozostałe informacje dotyczące przedsięwzięcia.
Konkurs Szymanowskiego po raz pierwszy odbył się w 2018 roku i wywołał duże zainteresowanie całego środowiska muzycznego. Inicjatywę wsparł jeden z największych żyjących dyrygentów i wielki miłośnik twórczości Szymanowskiego, Sir Simon Rattle, który zasiada w komitecie honorowym Konkursu.
„To dla mnie zaszczyt ze względu na mój długi związek z Szymanowskim, kochałem jego muzykę, odkąd byłem dzieckiem. I jeśli ta pasja mogła się połączyć z pomaganiem młodym muzykom, to nie mogło być dla mnie nic lepszego! To jest kompozytor, który wciąż nie jest wystarczająco często wykonywany na świecie, cieszę się, że wspólnie nakręcamy jego popularność. Jestem zachwycony, że konkurs rozwija się tak dobrze”, mówi sir Simon Rattle.
Konkurs Szymanowskiego to wyjątkowe wydarzenie w europejskim krajobrazie muzycznym. Rozgrywa się co pięć lat w czterech kategoriach: fortepian, głos, skrzypce i kwartet smyczkowy. Piątą, szczególną kategorię tworzy Konkurs kompozytorski, do którego kompozytorzy mogą zgłaszać utwory przeznaczone na instrumenty tworzące każdą z czterech dyscyplin wykonawczych.
Konkurs finansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Katowice.
Współorganizatorami konkursu są Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polskie Radio, Miasto Katowice, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, oraz Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego.
Partnerem strategicznym konkursu jest PWM Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Patronem medialnym konkursu jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.
Najczęściej czytane:
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.