PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Niecałe 80 dni pozostało do rozpoczęcia zgłoszeń na Konkurs Szymanowskiego w kategorii Kompozycja

2022-04-15

Niespełna 80 dni pozostało do rozpoczęcia naboru partytur na Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Karola Szymanowskiego w kategorii Kompozycja. Druga edycja konkursu otworzy przed uczestnikami jeszcze więcej możliwości. Oprócz wysokich nagród finansowych na zwycięzców czeka szansa, by nadać swojej karierze rozpędu. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem strategicznym przedsięwzięcia. 
 

Konkurs Szymanowskiego to wyjątkowa szansa dla młodych artystów z całego świata. Dla kompozytorów jest okazją, by zaprezentować swoje prace międzynarodowemu jury złożonemu z wybitnych osobowości świata muzyki, zawalczyć o pulę nagród w wysokości € 27 000 i zaistnieć na arenie międzynarodowej. Zwycięskie kompozycje zostaną włączone w repertuar konkursu wykonawczego, przygotowane edycyjnie dla jego uczestników przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz nagrane na płycie. 
 

Prace oceniane będą dwuetapowo. W pierwszym etapie partytury oceniać będzie komisja kwalifikacyjna złożona z kompozytorów oraz wykonawców, wśród których znajdą się eksperci w zakresie współczesnych technik wykonawczych. To oni zdecydują, które utwory trafią pod obrady pięcioosobowego jury głównego, którego pracom przewodniczyć będzie włoski kompozytor i organista Francesco Filidei. Obok niego w jury znajdzie się Agata Zubel, dr Daniel Cichy, a także wiodący europejscy twórcy: holenderska kompozytorka i poetka Rozalie Hirs i pochodzący z Francji Yann Robin.


Do konkursu mogą zgłosić się twórcy z całego świata, którzy nie ukończyli 40. roku życia. Utwory można zgłaszać w jednej z czterech dyscyplin: fortepian, skrzypce (solo lub z fortepianem), głos (solo lub z fortepianem) lub kwartet smyczkowy. Każdy uczestnik może zgłosić więcej niż jeden utwór, zwiększając swoją szansę na zwycięstwo. Utwory przeznaczone na głos mogą wykorzystywać tekst w dowolnie wybranym przez kompozytora języku.

 

Zgłoszenia do konkursu kompozytorskiego przyjmowane będą od 1 lipca do 30 września 2022 za pośrednictwem internetowego formularza rekrutacyjnego, który zostanie uruchomiony na stronie www.szymanowski-competition.com. Dostępny jest na niej również regulamin i wszelkie pozostałe informacje dotyczące przedsięwzięcia. 
 



Konkurs Szymanowskiego po raz pierwszy odbył się w 2018 roku i wywołał duże zainteresowanie całego środowiska muzycznego. Inicjatywę wsparł jeden z największych żyjących dyrygentów i wielki miłośnik twórczości Szymanowskiego, Sir Simon Rattle, który zasiada w komitecie honorowym Konkursu.
 

„To dla mnie zaszczyt ze względu na mój długi związek z Szymanowskim, kochałem jego muzykę, odkąd byłem dzieckiem. I jeśli ta pasja mogła się połączyć z pomaganiem młodym muzykom, to nie mogło być dla mnie nic lepszego! To jest kompozytor, który wciąż nie jest wystarczająco często wykonywany na świecie, cieszę się, że wspólnie nakręcamy jego popularność. Jestem zachwycony, że konkurs rozwija się tak dobrze”, mówi sir Simon Rattle.
 

Konkurs Szymanowskiego to wyjątkowe wydarzenie w europejskim krajobrazie muzycznym. Rozgrywa się co pięć lat w czterech kategoriach: fortepian, głos, skrzypce i kwartet smyczkowy. Piątą, szczególną kategorię tworzy Konkurs kompozytorski, do którego kompozytorzy mogą zgłaszać utwory przeznaczone na instrumenty tworzące każdą z czterech dyscyplin wykonawczych.


Konkurs finansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Katowice.


Współorganizatorami konkursu są Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polskie Radio, Miasto Katowice, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, oraz Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego.


Partnerem strategicznym konkursu jest PWM Polskie Wydawnictwo Muzyczne.


Patronem medialnym konkursu jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Najczęściej czytane:

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.