Aktualności
„Mamy siebie”: artyści w poruszającym utworze dla Ukrainy
2022-04-21
Środowisko muzyczne po raz kolejny udowadnia, że nie ma rzeczy niemożliwych. Adam Sztaba wraz z najważniejszymi artystami polskiej sceny prezentuje kompozycję Mamy siebie, która powstała jako symbol wsparcia dla Ukrainy i narodu ukraińskiego.
„Ten chór nie miał prawa się zdarzyć” – tak Adam Sztaba opisał dzień, w którym w jednym miejscu i czasie spotkali się najwybitniejsi i uznani wokaliści, by wspólnie nagrać piosenkę Mamy siebie. Kompozytor wraz ze swoją żoną spontanicznie zorganizowali jego produkcję, a do współpracy zaprosili również Orkiestrę Polskiego Radia w Warszawie, Chór Polskiego Radia, sekcję rytmiczną Orkiestry Adama Sztaby oraz czołowych reżyserów dźwięku. Artyści wykonali piosenkę w językach polskim i ukraińskim.
Akcję wsparło również Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wydając nuty utworu Mamy siebie w opracowaniu na głos z fortepianem i chwytami gitarowymi. Dochód ze sprzedaży publikacji nutowej (dostępne wersje: drukowana i cyfrowa) oraz wersji cyfrowej nagrania przekazany zostanie Caritas Polska na pomoc ofiarom wojny w Ukrainie.
Sam utwór, jak podkreśla Sztaba, „zrodził się w innej rzeczywistości. Był prezentem urodzinowym dla żony, Agnieszki, kiedy nikt nie wyobrażał sobie świata, jakim stał się po 24 lutego 2022 roku. Agnieszka podsunęła mi myśl, by stworzyć nową wersję tego utworu i w ramach wsparcia dla narodu ukraińskiego, nagrać go z wieloma artystami. Tekst autorstwa Carmell okazał się na tyle uniwersalny, że wymagał niewielkich zmian, a ja rozpocząłem pisanie aranżacji na pełny skład symfoniczny wsparty sekcją rytmiczną. Dzięki Polskiemu Radiu, a szczególnie Programowi 2, z którym jestem związany, do nagrania udało się zaprosić Orkiestrę i Chór Polskiego Radia oraz wybitnego reżysera dźwięku, Leszka Kamińskiego. Na moje zaproszenie zareagowali też muzycy mojej orkiestry oraz ponad sześćdziesięciu czołowych wokalistów. Będąc na co dzień uznanymi solistami, stanęli oni ramię w ramię i zaśpiewali w jednym chórze, który w tak niecodziennym składzie zaistniał tylko na tę krótką chwilę. Wszyscy, niezależnie od muzycznych światów z jakich pochodzimy, zjednoczyliśmy się, by nas lepiej usłyszano, by okazać jedność z Ukraińcami i dodać im otuchy w ogromie niesprawiedliwości i cierpienia, którego zaznali. I choć muzyką świata nie zmienimy, to mocno wierzę, że dzielenie się najlepszą częścią siebie, przekuje się w dobro”.
muzyka: Adam Sztaba
tekst: Carmell
wykonawcy: Artists for Ukraine
producent: Polskie Radio, SztabMusic
wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne
WOKALIŚCI / SOLIŚCI
Kayah
Ania Jopek
Natalia Niemen
Kasia Moś
Natalia Kukulska
Ania Karwan
Olga Szomańska
Kasia Wilk
Dorota Miśkiewicz
Carmell
Igor Herbut
Kuba Badach
Kasia Cerekwicka
Piotr Cugowski
Ksenija Żuk
Damian Ukeje
Krzysztof Iwaneczko
Nick Sinckler
Janusz Radek
Bovska
Daria Kosiek
Daga Gregorewicz
Dana Vynnytska
Magda Steczkowska
Ania Szarmach
Andrzej Piaseczny
Kasia Dereń
Małgorzata Markiewicz
Daniel Wojsa
Andrek Danek
Kuba Zaborski
Buslav
Basia Gąsienica-Giewont
Ewelina Kordy
Irena Kijewska
Michał Rudaś
Adam Krylik
Agnieszka Przekupień
Krzysztof Pietrzak
Maja Studzińska
Bela Komoszyńska
Krzysztof Napiórkowski
Marcin Wortmann
Mietek Szcześniak
Maja Kleszcz
Kaja Mianowana
Modest Ruciński
Iza Połońska
Edyta Krzemień
TGD
Pedro Nazaruk
Emilia Nazaruk
Marta Ławska-Zawadzka
Żaneta Mróz
Monika Wydrzyńska
Natalia Majewska
Magdalena Kuchciak
Ewelina Gawell
Anna Świątczak
Michał Mielczarek
Maciej Bugalski
Kamil Milczarek
Chór Polskiego Radia
Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie
Orkiestry Adama Sztaby
REŻYSERIA DŹWIĘKU, MIKS, MASTERING
Leszek Kamiński / Polskie Radio
VIDEO
Mortvideo / Marcin Kopiec
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.