PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Kompozytor miesiąca: sierpień z trąbką i Sławomirem Cichorem

2022-08-19

W sierpniu poznajemy lepiej trąbkę i Sławomira Cichora – autora publikacji pedagogicznych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Kim jest obecny kompozytor miesiąca?
 

Sławomir Cichor to znakomity polski trębacz, pedagog, organizator i kompozytor. Grał w wielu zespołach (m.in. w orkiestrach w Filharmonii Wrocławskiej, Narodowej, Łódzkiej), występował jako muzyk orkiestrowy, solista i kameralista. Jako wykładowca (obecnie profesor w łódzkiej Akademii Muzycznej) zjeździł niemal cały świat z koncertami i wykładami mistrzowskimi. Z pasją i oddaniem organizuje konferencje i wydarzenia popularyzujące trąbkę w Polsce.
 

Edukację muzyczną rozpoczął od nauki gry na akordeonie, który wkrótce wymienił na trąbkę. Ta początkowo spodobała mu się z prozaicznych powodów –  była po prostu dużo lżejsza. Ale gdy tylko zaczął grać, niemal od razu się w niej zakochał. Szybko zaczął występować. Już w drugiej klasie szkoły podstawowej koncertował w filharmonii; grał też zespołowo, m.in. w górniczych orkiestrach dętych. Pasja do muzyki konkurowała z pasją do żeglarstwa. Jako młodzieniec pływał, brał udział w regatach i marzył, by zostać marynarzem. W wyborze drogi zawodowej pomogła znajomość z Igorem Cecocho, wybitnym profesorem trąbki w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, do którego klasy ostatecznie dostał się na studia.


Twórcza strona osobowości Cichora dała o sobie znać jeszcze w szkole średniej, gdy na zajęciach z fortepianu lub harmonii zachęcano go do improwizacji. Z tego okresu pochodzą też jego wczesne kompozytorskie próby. Nie jest pierwszym w rodzinie, który odnalazł w sobie talent do pisania – Bogusław Schaeffer to jego dalszy wujek. Utwory edukacyjne na trąbkę Cichor zaczął komponować odpowiadając na problemy i braki w literaturze, które zauważał jako nauczyciel. Jego publikacja Zagraj wszystko! to nie tylko – jak głosi podtytuł – zbiór etiud dla młodych trębaczy, ale też pierwsza w Polsce propozycja o charakterze metodycznym na ten instrument. W kolejnych ćwiczeniach powracają swojsko brzmiące, śpiewne, inspirowane muzyką ludową i tradycyjnymi tańcami melodie, co pozwala szybciej przyswoić nowe elementy. Każdy wariant wprowadza bowiem pewną zmianę: tonacji, metrum czy artykulacji. Etiudom towarzyszą krótkie opisy poruszanych w nich problemów, a także rzeczowe podpowiedzi, na co szczególnie warto zwrócić uwagę w każdej z nich.



Tymczasem w Utworach na zespoły trąbkowe do głosu dochodzi fascynująca autora muzyka dawna, związaną z religijnymi ceremoniami, której – badając rolę trąbki w muzyce jasnogórskiej XVIII wieku – poświęcił również swoją pracę doktorską. Kompozycje zawarte w zbiorze, mimo że służyć mają przede wszystkim do celów edukacyjnych, posiadają też wyraźny indywidualny rys i artystyczne własności. Słychać w nich upodobanie do surowych, modalnych współbrzmień i zwrotów (Nokturn), swobodną, regulowaną zmiennymi metrami narrację, która chwilami przypomina prozodię chorałowych śpiewów (Fanfara na dwie trąbki), a także wpływy polifonii (imitacyjne zabawy w Piosence). Kompozytor nie rezygnuje jednak z bardziej współczesnych współbrzmień i fakturalno-barwowych zabiegów, które sprawiają, że muzyka nabiera soczystych, czasem wręcz jaskrawych barw (chromatyka w Zwierciadle czy rozwibrowane całotonowe klastery w Sound Check). To prawdziwe muzyczne perełki, które rozwijają technikę i dają wykonawcom wiele frajdy.

 

Pamiętajcie, że do końca miesiąca publikacje Sławomira Cichora wydane w Polskim Wydawnictwie Muzycznym możecie kupić ze specjalnym rabatem! Zaglądnijcie do naszego e-sklepu, księgarni stacjonarnej oraz na platformę nkoda, gdzie możecie zajrzeć do nut bez wychodzenia z domu. 

Autorką tekstu o Sławomierze Cichorze jest Karolina Dąbek.

Najczęściej czytane:

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?