Aktualności
Historia jak z filmu. „Kilar” zasila serię Małe Monografie!
2022-06-21
Świetny kompozytor, fenomen kultury, wspaniały człowiek – Wojciech Kilar – to kolejny bohater książki z serii Małe Monografie. W roku dziewięćdziesiątej rocznicy urodzin Artysty Polskie Wydawnictwo Muzyczne prezentuje debiutancką publikację Magdy Miśki-Jackowskiej.
Wojciech Kilar uruchamiał w innych poczucie, że mają do czynienia z kimś lub czymś znajomym – tak na pierwszych stronach książki pisze autorka. Tak było z Kilarem człowiekiem, i tak samo jest z Kilarem kompozytorem. Jego Orawa znalazła miłośników w filharmonii, Angelusem ludzie się modlą, Krzesany jest niezmiennie synonimem zachwytu nad potęgą gór. Polonez z Pana Tadeusza wyszedł dumnie poza kino, a Pieśń o małym rycerzu stała się balladą-hymnem kadry siatkarzy. Żadnemu innemu polskiemu twórcy nie udało się dotrzeć do tak szerokiego grona odbiorców, a zainteresowanie jego muzyką nie dotyczy wyłącznie Polski – Draculą zrealizował przecież swój american dream.
Mała Monografia o Wojciechu Kilarze to historia pisana ze szczerą sympatią. Opowieść jak z najlepszego filmu o losach jednego z najciekawszych twórców ubiegłego stulecia, o jego pełnej sprzeczności naturze, na którą sam zwracał uwagę, mówiąc, że jest niczym Dr Jekyll i Mr Hyde, wielkiej miłości do Basi i kotów, błyskotliwym dowcipie, zwykłej, katowickiej codzienności i oszałamiającej, kompozytorskiej karierze w Polsce i w Hollywood.
Fragment książki:
Był pierwszym tak znanym polskim kompozytorem, którego można było dotknąć, spotkać, posłuchać. Jeśli nie na ulicy w Katowicach, to w kinie. Celebrytą-arystokratą, ale bez żadnych negatywnych cech celebryckiego czy arystokratycznego statusu. Nigdy nie stawiał się ponad słuchaczem. Do końca swoich dni mówił o błędach, jakie popełnił na papierze nutowym, i głupotach, które zrobił w życiu. Charakter przełożył na twórczość w sposób, jakiego mogliby mu pozazdrościć współcześni artyści wszystkich dziedzin.
O Autorce:
Magda Miśka-Jackowska – dziennikarka i prezenterka radiowa. Autorka podcastu o muzyce filmowej Score and the City. Jest cenionym konferansjerem, prowadzi prestiżowe wydarzenia kulturalne w całej Polsce. Przez 15 lat stworzyła w RMF Classic wiele lubianych programów, m.in. Moje kino, za które w 2010 roku dostała nagrodę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (najlepszy program radiowy lub telewizyjny o tematyce filmowej), oraz Zagraj to jeszcze raz, czyli radiową opowieść o fenomenie muzyki filmowej, pierwszą taką produkcję w polskich mediach i w 2019 roku nagrodzoną w plebiscycie MediaTory. Przeprowadziła setki wywiadów radiowych i telewizyjnych z największymi osobowościami świata kultury. W swojej pracy pedagogicznej związana z Akademią Muzyczną w Łodzi i Uniwersytetem Śląskim.
Fot. Piotr Litwic
Premierową książkę Magdy Miśki-Jackowskiej można znaleźć w księgarni PWM, empiku oraz dobrych księgarniach muzycznych.
Najczęściej czytane:
Wyniki trzeciego tegorocznego roztrzygnięcia TUTTI.pl na wykonania zaczynające się 1 października 2022.
W sierpniu w ramach akcji Kompozytor miesiąca kierujemy się nie tylko w stronę wybranego twórcy, ale też zwracamy szczególną uwagę na instrument. Sławomir Cichor jest aktywnie działającym w Polsce i zagranicą trębaczem oraz autorem publikacji pedagogicznych na ten instrument, wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Długotrwała pandemia pobudziła dyskusję o przyszłości opery. Czy kosztowny model działania teatrów operowych się utrzyma?
Stolica Języka Polskiego jest jedna, to oczywiście Szczebrzeszyn na Roztoczu. Na początku sierpnia wszystkie drogi prowadzą właśnie tam, gdzie przez tydzień, nad rzeką, w cieniu drzew, w prawdziwie letniej atmosferze trwają rozmowy, spotkania i koncerty, w których najważniejsze jest: słowo. W tym roku na Festiwalu nie zabraknie również aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które zostało Partnerem festiwalowego Pasma Śląsk.
Miejsce pracy: siedziba Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, al. Krasińskiego 11a, Kraków
Forma zatrudnienia: umowa o pracę
Kiedy dzwoni Francis Ford Coppola, wielki wizjoner kina, autor m.in. Ojca chrzestnego i Czasu apokalipsy, nie odkłada się słuchawki. Wojciech Kilar podjął więc współpracę z reżyserem i stworzył kultową dziś ścieżką dźwiękową do opowieści o potworze z Transylwanii, który kochał zbyt mocno. Po latach tę patetyczną i liryczną kantatę na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną wywracają na nice pianista Piotr Orzechowski i saksofonista Kuba Więcek. 19 sierpnia do dystrybucji trafi album THEMES OF DRACULA z dekonstrukcją tematów z Draculi. Płyta dołączy do katalogu ANAKLASIS – marki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Tym, co najbardziej fascynuje mnie w sztuce, a w muzyce w szczególności, jest łączenie. To, jak spotykają się i przeplatają style, gatunki, epoki, ludzie. To, jak fascynującym, a często niedocenianym duetem jest duet sztuki wysokiej i popularnej. Wojciech Kilar był w tym mistrzem – to wiemy dziś, chociaż on sam z pewnością tak na to nie patrzył. Jego słynne „dwie twarze” to nie tylko fascynujący bohater, ale też ikona europejskiej kultury w wielu jej obszarach.
Dzień 90. urodzin Wojciecha Kilara Polska Biblioteka Muzyczna uhonorowała premierą drugiej animacji, będącej kontynuacją serii rozpoczętej w 2021 roku. PBM, jako wyjątkowe pod względem zasobów miejsce w sieci, od kilku lat gromadzi zdigitalizowane zbiory znajdujące się w posiadaniu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Wojciech Kilar to postać, której nie trzeba przedstawiać. Jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku, przedstawiciel awangardy i Polskiej Szkoły Kompozytorskiej, autor jazzująco-sonorystycznego Riffu 62, a także tryskających pierwotną energią Orawy i Krzesanego. Światową sławę zdobył jednak przede wszystkim jako twórca muzyki filmowej, między innymi do Drakuli Francisa Forda Coppoli.
Do siódmej edycji Górnośląskiej Nagrody Literackiej „Juliusz” zgłoszono aż 51 książek biograficznych. Jedną z nich była bestsellerowa publikacja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego „Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim” Danuty Gwizdalanki. Książka zyskała uznanie jury i nominację do finału Konkursu.