Aktualności
Kilar w Polskiej Bibliotece Muzycznej
2022-07-17
Dzień 90. urodzin Wojciecha Kilara Polska Biblioteka Muzyczna uhonorowała premierą drugiej animacji, będącej kontynuacją serii rozpoczętej w 2021 roku. PBM, jako wyjątkowe pod względem zasobów miejsce w sieci, od kilku lat gromadzi zdigitalizowane zbiory znajdujące się w posiadaniu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Nuty, ikonografie… To wciąż nie wszystko! Polskie Wydawnictwo Muzyczne kontynuuje projekt „Digitalizacja zasobów będących w posiadaniu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego”, stale uzupełniając i rozszerzając możliwości portalu. Od 2017 roku Polska Biblioteka Muzyczna znajduje swoje miejsce obok największych bibliotek cyfrowych, takich jak Polona, Europeana czy – od niedawna – Kronik@. Wśród zasobów PBM znalazł się pokaźny katalog dzieł Wojciecha Kilara, dlatego w jubileuszowym roku urodzin kompozytora to właśnie jemu została poświęcona animacja, będąca drugą w serii realizowanej przez nagradzane TOFU Studio (pierwsza część przedstawiała proces digitalizacji nut – tak ważny dla ich przetrwania – przy pomocy animowanych postaci Karola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz i… wspomnianego Wojciecha Kilara).
W najnowszym materiale Kilar zabiera widzów na Orawę, skąd czerpał inspirację do stworzenia jednego ze swoich najpopularniejszych i najbardziej charakterystycznych dzieł. To stamtąd widz udaje się do siedziby Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, gdzie w sposób szczegółowy ma szansę zapoznać się z procesem wydawniczym oficyny. Nie brakuje tutaj też wspomnianej digitalizacji materiałów nutowych. Co ciekawe, historia opowiedziana jest z perspektywy… nut! To spotkanie, które naprawdę warto przeżyć:
Przypomnijmy, że w udostępnionych za darmo zbiorach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego znajdują się nuty dzieł skomponowanych od średniowiecza do współczesności, zbiory ikonograficzne (fotografie i grafiki prezentujące m.in. codzienne życie kompozytorów, fotografie teatrów i oper), reprodukcje korespondencji i rękopisów muzycznych, afisze i programy koncertowe oraz wycinki prasowe. By przeglądać i pobierać zdigitalizowane zbiory wystarczy utworzyć bezpłatne konto na portalu Polskiej Biblioteki Muzycznej i zalogować się.
Zasoby zgromadzone w PBM przeznaczone są dla każdego: zarówno instytucji, jak i osób prywatnych. Projekt kierowany jest nie tylko do odbiorców zawodowo związanych z muzyką, ale również do uczniów, studentów kierunków humanistycznych, melomanów oraz wszystkich żywo zainteresowanych kulturą.
Zachęcamy do odwiedzenia strony: polskabibliotekamuzyczna.pl oraz profilu PBM na Instagramie.
Projekt „Digitalizacja zasobów będących w posiadaniu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego - kontynuacja” jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014–2020 oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Najczęściej czytane:
Wyniki trzeciego tegorocznego roztrzygnięcia TUTTI.pl na wykonania zaczynające się 1 października 2022.
W sierpniu w ramach akcji Kompozytor miesiąca kierujemy się nie tylko w stronę wybranego twórcy, ale też zwracamy szczególną uwagę na instrument. Sławomir Cichor jest aktywnie działającym w Polsce i zagranicą trębaczem oraz autorem publikacji pedagogicznych na ten instrument, wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Długotrwała pandemia pobudziła dyskusję o przyszłości opery. Czy kosztowny model działania teatrów operowych się utrzyma?
Stolica Języka Polskiego jest jedna, to oczywiście Szczebrzeszyn na Roztoczu. Na początku sierpnia wszystkie drogi prowadzą właśnie tam, gdzie przez tydzień, nad rzeką, w cieniu drzew, w prawdziwie letniej atmosferze trwają rozmowy, spotkania i koncerty, w których najważniejsze jest: słowo. W tym roku na Festiwalu nie zabraknie również aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które zostało Partnerem festiwalowego Pasma Śląsk.
Miejsce pracy: siedziba Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, al. Krasińskiego 11a, Kraków
Forma zatrudnienia: umowa o pracę
Kiedy dzwoni Francis Ford Coppola, wielki wizjoner kina, autor m.in. Ojca chrzestnego i Czasu apokalipsy, nie odkłada się słuchawki. Wojciech Kilar podjął więc współpracę z reżyserem i stworzył kultową dziś ścieżką dźwiękową do opowieści o potworze z Transylwanii, który kochał zbyt mocno. Po latach tę patetyczną i liryczną kantatę na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną wywracają na nice pianista Piotr Orzechowski i saksofonista Kuba Więcek. 19 sierpnia do dystrybucji trafi album THEMES OF DRACULA z dekonstrukcją tematów z Draculi. Płyta dołączy do katalogu ANAKLASIS – marki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Tym, co najbardziej fascynuje mnie w sztuce, a w muzyce w szczególności, jest łączenie. To, jak spotykają się i przeplatają style, gatunki, epoki, ludzie. To, jak fascynującym, a często niedocenianym duetem jest duet sztuki wysokiej i popularnej. Wojciech Kilar był w tym mistrzem – to wiemy dziś, chociaż on sam z pewnością tak na to nie patrzył. Jego słynne „dwie twarze” to nie tylko fascynujący bohater, ale też ikona europejskiej kultury w wielu jej obszarach.
Dzień 90. urodzin Wojciecha Kilara Polska Biblioteka Muzyczna uhonorowała premierą drugiej animacji, będącej kontynuacją serii rozpoczętej w 2021 roku. PBM, jako wyjątkowe pod względem zasobów miejsce w sieci, od kilku lat gromadzi zdigitalizowane zbiory znajdujące się w posiadaniu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Wojciech Kilar to postać, której nie trzeba przedstawiać. Jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku, przedstawiciel awangardy i Polskiej Szkoły Kompozytorskiej, autor jazzująco-sonorystycznego Riffu 62, a także tryskających pierwotną energią Orawy i Krzesanego. Światową sławę zdobył jednak przede wszystkim jako twórca muzyki filmowej, między innymi do Drakuli Francisa Forda Coppoli.
Do siódmej edycji Górnośląskiej Nagrody Literackiej „Juliusz” zgłoszono aż 51 książek biograficznych. Jedną z nich była bestsellerowa publikacja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego „Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim” Danuty Gwizdalanki. Książka zyskała uznanie jury i nominację do finału Konkursu.