Aktualności
Polskie Wydawnictwo Muzyczne podczas 8. edycji Festiwalu Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie
2022-07-25
Stolica Języka Polskiego jest jedna, to oczywiście Szczebrzeszyn na Roztoczu. Na początku sierpnia wszystkie drogi prowadzą właśnie tam, gdzie przez tydzień, nad rzeką, w cieniu drzew, w prawdziwie letniej atmosferze trwają rozmowy, spotkania i koncerty, w których najważniejsze jest: słowo. W tym roku na Festiwalu nie zabraknie również aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które zostało Partnerem festiwalowego Pasma Śląsk.
W programie wydarzenia zaplanowano wiele spotkań autorskich z wybitnymi i lubianymi pisarzami, część z nich poświęcona będzie nowościom wydawniczym, w tym „Kilarowi” Magdy Miśki-Jackowskiej. Autorka w rozmowie prowadzonej przez Ewą Niewiadomską opowie o swojej debiutanckiej Małej Monografii, o geniuszu Wojciecha Kilara, jego twórczości i barwnym życiu. Na spotkanie zapraszamy już 10 sierpnia o godz. 12.30.
O innych artystach pochodzenia śląskiego, m.in. Henryku Mikołaju Góreckim, Eugeniuszu Knapiku, Witoldzie Szalonku, ale też Dżemie, Paktofonice czy Miuoshu usłyszymy 8 sierpnia podczas rozmowy „Śląskie uszy”. Na czym polega fenomen muzyczny Śląska Ewie Niewiadomskiej opowiedzą dr Daniel Cichy – Dyrektor – Redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, oraz prof. Anna Górecka.
Tego samego dnia, gdy zapadnie zmrok, wraz z Kubą Więckiem i Piotrem Orzechowskim przeniesiemy się do… tajemniczej Transylwanii. Wybitni jazzowi muzycy po raz pierwszy zaprezentują przed publicznością materiał ze swojego najnowszego albumu: THEMES OF DRACULA od ANAKLASIS. Usłyszymy dekonstrukcję kultowej dziś ścieżki dźwiękowej stworzonej przez Wojciecha Kilara do opowieści Francisa Forda Coppoli o potworze z Transylwanii, który kochał zbyt mocno.
© Polskie Wydawnictwo Muzyczne, fot. Michał Ramus
Podczas całego Festiwalu Stolica Języka Polskiego album z tematami z Draculi dostępny będzie także przedpremierowo w sprzedaży w sklepach festiwalowych.
VIII edycja Festiwalu Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie, któremu patronuje Miron Białoszewski potrwa od 7 do 13 sierpnia. Więcej informacji o programie wydarzenia znaleźć można na stronie organizatora.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.