Aktualności
PWM na 16. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego
2022-08-23
Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego jest jednym z najważniejszych wydarzeń wiolinistycznych na świecie, drugim obok Konkursu Chopinowskiego najbardziej prestiżowym konkursem wykonawczym odbywającym się w Polsce. Jego tegoroczna, 16. już edycja, potrwa od 7 do 21 października. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jako partner wydarzenia przygotowało atrakcje dla miłośników Wieniawskiego i muzyki skrzypcowej.
Nazywany „księciem skrzypków” lub „czarodziejem skrzypiec” Henryk Wieniawski do dziś pozostaje ikoną XIX-wiecznej wirtuozerii. Był celebrytą w najlepszym tego słowa znaczeniu, podbijał serca publiczności podczas koncertów na całym świecie. Od 1935 roku młodzi skrzypkowie marzący o światowej sławie zgłaszają się do udziału w konkursie jego imienia licząc na zwycięstwo, które otworzy im drzwi do międzynarodowej kariery.
Do udziału w 16. odsłonie Konkursu Jury Preselekcyjne zakwalifikowało 41 skrzypków z całego świata. Jest o co walczyć – oprócz międzynarodowej sławy zdobywca I miejsca otrzyma nagrodę w wysokości 50 000 euro. Przesłuchania konkursowe podzielone są na trzy etapy, podczas których skrzypkowie wystąpią solo, z towarzyszeniem pianisty, z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Anny Duczmal-Mróz oraz z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej im. T. Szeligowskiego prowadzoną przez Łukasza Borowicza. W każdym etapie uczestnicy wybierają utwory z puli przedstawionej przez Organizatorów w taki sposób, aby nie tylko stworzyć barwny program, ale także zaprezentować atuty swojej gry. Repertuar obejmuje najważniejsze dzieła literatury skrzypcowej od baroku do XX wieku. Kto w tym roku okaże się najlepszy? Dowiemy się 20 października.
7 października Konkurs zainauguruje występ Veriko Tchumburidze, laureatki I nagrody w 2016 roku. Towarzyszyć jej będzie Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Andrzeja Boreyki. Inauguracja, przesłuchania konkursowe oraz uroczysta Gala Laureatów odbędą się w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu przy ul. Wieniawskiego 1. Pełny harmonogram przesłuchań dostępny jest na stronie: www.konkurs.wieniawski.pl
Szczegóły dotyczące konkursu będzie można poznać także podczas konferencji prasowej, która zaplanowana jest na 7 września w Hotelu Bazar w Poznaniu. Start naboru na akredytacje już niebawem!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przybliży muzykę i osobę Henryka Wieniawskiego poprzez dodatkowe wydarzenia organizowane w ramach Konkursu. Pierwszym z nich będzie koncert LEGENDA NA NOWO, promujący płytę z serii ANAKLASIS – album LEGEND to spojrzenie na twórczość Wieniawskiego oczami współczesnych instrumentalistów. Jego pomysłodawcą jest znakomity skrzypek Adam Bałdych, który podjął się reinterpretacji najbardziej znanych utworów „ostatniego wirtuoza romantyzmu”. Czerpiąc z historii, potraktował jego twórczość w bardzo indywidualny sposób, wprowadzając nowe konteksty i nowoczesne brzmienia. W nagraniu płyty uczestniczyli obok Bałdycha Marek Konarski (saksofon tenorowy), Łukasz Ojdana (fortepian), Michał Barański (kontrabas), Dawid Fortuna (perkusja) oraz Agata Szymczewska (skrzypce) – ambasadorka Konkursu Wieniawskiego. Muzycy zaprezentują materiał na żywo w Hotelu Bazar w Poznaniu 7 września o godz. 18:00. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, za okazaniem wejściówek dostępnych do odbioru w siedzibie Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego przy ul. Świętosławskiej 7 w Poznaniu od poniedziałku do piątku w godz. 10:00–15:00, od 30 sierpnia. Koncert będzie transmitowany na żywo na profilach na Facebooku Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, ANAKLASIS oraz Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu.
W trakcie konkursu nie zabraknie także atrakcji dla dzieci i młodzieży. 17 października zapraszamy najmłodszych melomanów na warsztaty wokół publikacji Henio i cztery struny. Poprowadzi je autorka rymowanej książeczki - Kasia Huzar-Czub. Podczas spotkania uczestnicy wezmą udział w quizie na temat kompozytora. Ich zadaniem będzie zadecydowanie, które z przedstawionych zdań na temat wirtuoza są prawdą, a które nie. Będzie też miejsce na dyskusję o życiowych wyborach i pasjach – nie tylko Henia, ale także wszystkich nas – uczestników tego spotkania. Na warsztatach nie zabraknie również muzyki kompozytora granej nietypowo, bo na ukulele.
Ⓒ PWM, fot. Aleksandra Serafin-Wicher
Tego samego dnia zapraszamy młodzież na spotkanie z Mateuszem Borkowskim – muzykologiem, publicystą muzycznym, pedagogiem, a zarazem autorem najnowszej książki z serii Małe Monografie, poświęconej Henrykowi Wieniawskiemu. Spotkanie to będzie nie lada podróżą! Okazuje się bowiem, że żaden inny wirtuoz tamtego czasu nie podróżował tyle po świecie, co Henryk Wieniawski. Jak przystało na wirtuoza, tworzył wyłącznie na swoje potrzeby, a komponowanie stanowiło tylko część jego intensywnej działalności. Był przede wszystkim artystą i to artystą koncertującym. Koncertów i występowania przed publicznością łaknął jak powietrza. Występował na trzech kontynentach, oklaskiwano go w Anglii, Stanach Zjednoczonych, Holandii, Turcji czy najdalszych zakątkach Rosji. Na każdy jego koncert z wytęsknieniem czekali oczywiście rodacy, także i w Poznaniu, w którym wielokrotnie występował. Mateusz Borkowski opowie o muzycznym globtroterze, który niemal do ostatnich dni czerpał siłę z występów na żywo. Nieustannie w biegu, w nieprzerwanej podróży, na wiecznej koncertowej tułaczce. Będzie to pierwsze spotkanie autorskie wokół tej premierowej publikacji!
Warsztaty dla uczniów szkół podstawowych z Kasią Huzar-Czub i spotkanie dla młodzieży z Mateuszem Borkowskim odbędą się w sali konferencyjnej Hotelu Mercure przy ul. Roosevelta 20 w Poznaniu. Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny, a liczba miejsc ograniczona. Zachęcamy do śledzenia mediów społecznościowych Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu, gdzie niebawem pojawi się więcej szczegółów.
Tym, którzy nie tylko chcą być na bieżąco z przebiegiem konkursu, ale też chcieliby poszerzyć swoją wiedzę na temat wcześniejszych edycji oraz wiolinistyki w ogóle, polecamy codzienną gazetę konkursową. Przez cały czas trwania Konkursu będzie można śledzić zmagania uczestników i poznawać kulisy wydarzenia na łamach dziennika wydawanego we współpracy redakcji „Ruchu Muzycznego” z organizatorami Konkursu. Magazyn będzie dostępny bezpłatnie w miejscach konkursowych.
Bądźcie z nami podczas 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu!
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.