PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

„Baśń o sercu” – premiera wspólnego dzieła Aleksandra Nowaka i Radka Raka na tegorocznym AUKSODRONE

2022-10-04

Po fenomenalnym śląskim tryptyku napisanym we współpracy ze Szczepanem Twardochem oraz przełomowej ahat-ilī – siostrze bogów stworzonej z noblistką, Olgą Tokarczuk, Aleksander Nowak kontynuuje muzyczne eksplorowanie literatury i łączy siły z jednym z najgłośniejszych ostatnio nazwisk polskiego środowiska literackiego, Radkiem Rakiem.

 


Wyróżniona Nagrodą Literacką „Nike” 2020 oraz Nagrodą im. Janusza A. Zajdla Baśń o wężowym sercu albo wtóre słowo o Jakóbie Szeli Radka Raka stała się podstawą libretta kolejnej opery jednego z najbardziej oryginalnych współczesnych polskich kompozytorów.

Baśń o sercu, bo taki tytuł nosi wspólne dzieło obu twórców, to opowieść o krwawej Rabacji Galicyjskiej oraz jej głównym inicjatorze i najbardziej znanym bohaterze, Jakubie Szeli. Znany z umiejętnego muzycznego prowadzenia głosów bohaterów dzieł wokalno-instrumentalnych Nowak zachował oniryczność, a także mityczną uniwersalność literackiego oryginału w swojej dźwiękowej aranżacji, która przy tym nie straciła wymiaru pełnokrwistej baśni, a jej morał pozostaje do odkrycia, zgodnie z tytułem, w sercu słuchacza.

Jak sam kompozytor pisał na swoim blogu podczas pracy nad dziełem: „Treść opowieści jest wieczna i nieskończona. Jest jak garnek z obręczą, ale bez dna. Każdy może wlewać do niego swoją zawartość. W środku jesteśmy baśnią. [...] Teksty Radka (libretto, powieść źródłowa, jak i wcześniejsze, do których zaglądam) wysyłają mnie w zaskakujące rejony. Nienowe, właściwie. W wielu już byłem, tylko zapomniałem, a o niektórych nie wiedziałem, że już je odwiedziłem, mam wrażenie. Przyprawiająca o zawrót głowy, chwilami niepokojąca wycieczka”. 

Dla Radka Raka jest to z kolei operowy debiut – libretto utworu pisarz stworzył osobiście na podstawie swojej nagradzanej powieści. Wspólną pracę artystów Aleksander Nowak wspomina następująco:

– Radek zakreślił mi ramy i pewien rytm, ale wspaniałomyślnie pozostawił swobodę w dysponowaniu ostatecznym układem elementów. W trakcie powstawania utworu tekst przechodził metamorfozy. Bawiłem się trochę rytmem i rymem; zaglądałem też do źródła – Baśni o wężowym sercu, i czerpałem zeń odrobinę więcej, niż początkowo sam Autor.



Premiera utworu będzie miała miejsce, podobnie jak od kilku już lat w przypadku wcześniejszych literackich oper Nowaka, podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach. Baśń o sercu zostanie prawykonana 8 października o godz. 21.15. Na scenie zaśpiewają Adam Strug i Camerata Silesia. Towarzyszyć im będą Hubert Zemler oraz AUKSO –  Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia.

Sceniczną premierę poprzedzą dwa spotkania: z twórcami dzieła, Aleksandrem Nowakiem i Radkiem Rakiem oraz Markiem Mosiem (godz. 16.30, foyer Tyskiej Mediateki), oraz z biorącymi udział w pierwszym wykonaniu muzycznego dramatu Adamem Strugiem i Hubertem Zemlerem (godz. 17.30, platforma A , Mediateka Tychy). Rozmowy poprowadzi duet Jacek Hawryluk i Bartek Chaciński. Wstęp na oba spotkania jest wolny.

Bilety na wydarzenie dostępne są na stronie www.auksodrone.pl

Utwór Baśń o Sercu Aleksandra Nowaka dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Wydawcą utworów Aleksandra Nowaka jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu AUKSODRONE.

Najczęściej czytane:

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!

„Pieśni o Śląsku”. Koncert specjalny PWM w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.