Aktualności
Spotkanie autorskie z Magdą Miśką-Jackowską i seans filmu „Dracula” Francisa Forda Coppoli w Kinie pod Baranami
2022-10-18
W 30. rocznicę premiery Kino Pod Baranami i Polskie Wydawnictwo Muzyczne zapraszają na pokaz specjalny filmu Francisa Forda Coppoli Dracula ze znakomitą muzyką polskiego kompozytora, Wojciecha Kilara. Okazją do spotkania jest wydana w tym roku przez PWM książka Kilar Magdy Miśki-Jackowskiej. Projekcję filmu poprzedzi spotkanie z autorką. Zapraszamy do krakowskiego Kina pod Baranami już 30 października.
Legendarny amerykański reżyser Francis Ford Coppola w 1992 roku zrealizował swoją wizję losów słynnego wampira, którą – by uniknąć problemów związanych z prawami autorskimi – zatytułował Bram Stoker's Dracula. Film twórcy Ojca chrzestnego nie jest dokładną adaptacją, lecz raczej osobnym utworem zainspirowanym głośną książką Stokera.
Dracula zachwyca inscenizacyjnym rozmachem, w szczególności wyróżnionymi Oscarem wspaniałymi kostiumami Eiko Ishioki. W obsadzie filmu znalazła się istna plejada gwiazd, na czele z Garym Oldmanem, Winoną Ryder, Anthonym Hopkinsem i Keanu Reevesem.
Obrazowi Coppoli towarzyszy niezapomniana muzyka Wojciecha Kilara, który ścieżką dźwiękową do tego filmu zrealizował swój „American dream”. Kompozytor, jeden z najważniejszych polskich twórców muzyki współczesnej, w tym roku świętowałby 90. rocznicę swoich urodzin. Z tej okazji nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazała się mała monografia poświęcona Artyście. Do napisania jej zaproszona została Magda Miśka-Jackowska – wieloletnia dziennikarka, związana z kinem jak mało kto, która stworzyła wnikliwy i bardzo osobisty portret kompozytora.
Swoimi wspomnieniami i spostrzeżeniami dotyczącymi Kilara – nie tylko osoby, ale także popkulturowego zjawiska, Magda Miśka-Jackowska podzieli się z widzami przed projekcją filmu. Spotkanie z autorką rozpocznie się o godz. 17.30, a poprowadzi je Łukasz Wojtusik.
„Wojciech Kilar uruchamiał w innych poczucie, że mają do czynienia z kimś lub czymś znajomym” – czytamy na pierwszych stronach książki Kilar.
Tak było z Kilarem człowiekiem, i tak samo jest z Kilarem kompozytorem. Jego Orawa znalazła miłośników w filharmonii, Angelusem ludzie się modlą, Krzesany jest niezmiennie synonimem zachwytu nad potęgą gór. Polonez z Pana Tadeusza wyszedł dumnie poza kino, a Pieśń o małym rycerzu stała się balladą-hymnem kadry siatkarzy. Żadnemu innemu polskiemu twórcy nie udało się dotrzeć do tak szerokiego grona odbiorców, a zainteresowanie jego muzyką nie dotyczy wyłącznie Polski – spektakularna muzyka do Draculi odmieniła na zawsze sposób myślenia o muzyce filmowej.
Po seansie przyjdzie czas na podpisywanie książek i chwilę prywatnej rozmowy z Magdą Miśką-Jackowską.
Bilety na wydarzenie w cenie 25 zł (normalny), 20 zł (ulgowy) dostępne są w kasie Kina pod Baranami a także pod adresem: www.rezerwacja.kinopodbaranami.pl.
„Był pierwszym tak znanym polskim kompozytorem, którego można było dotknąć, spotkać, posłuchać. Jeśli nie na ulicy w Katowicach, to w kinie. Celebrytą-arystokratą, ale bez żadnych negatywnych cech celebryckiego czy arystokratycznego statusu. Nigdy nie stawiał się ponad słuchaczem. Do końca swoich dni mówił o błędach, jakie popełnił na papierze nutowym, i głupotach, które zrobił w życiu. Charakter przełożył na twórczość w sposób, jakiego mogliby mu pozazdrościć współcześni artyści wszystkich dziedzin.”
Fragment książki
O AUTORCE KSIĄŻKI:
Magda Miśka-Jackowska – dziennikarka i prezenterka radiowa. Autorka podcastu o muzyce filmowej Score and the City. Jest cenionym konferansjerem, prowadzi prestiżowe wydarzenia kulturalne w całej Polsce. Przez 15 lat stworzyła w RMF Classic wiele lubianych programów, m.in. Moje kino, za które w 2010 roku dostała nagrodę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (najlepszy program radiowy lub telewizyjny o tematyce filmowej) oraz Zagraj to jeszcze raz, czyli radiową opowieść o fenomenie muzyki filmowej, pierwszą taką produkcją w polskich mediach i w 2019 roku nagrodzoną w plebiscycie MediaTory. Przeprowadziła setki wywiadów radiowych i telewizyjnych z największymi osobowościami świata kultury. W swojej pracy pedagogicznej związana z Akademią Muzyczną w Łodzi i Uniwersytetem Śląskim. Autorka książki Kilar w serii „Małe Monografie” (PWM) oraz Przewodnika po muzyce filmowej (PWM, w przygotowaniu).
O FILMIE:
DRACULA | BRAM STOKER'S DRACULA
reż. Francis Ford Coppola, USA 1992, 128’
Oscary 1993 – wygrana: Najlepsza charakteryzacja, Najlepsze kostiumy (Eiko Ishioka), Najlepszy montaż dźwięku (David E. Stone, Tom C. McCarthy)
Oscary 1993 – nominacja: Najlepsza scenografia (Garrett Lewis, Thomas E. Sanders)
BAFTA 1994 – nominacje: Najlepsza scenografia (Thomas E. Sanders), Najlepsze kostiumy (Eiko Ishioka), Najlepsze efekty specjalne, Najlepsza charakteryzacja
Vlad Palownik, załamany po tragicznej śmierci żony, która popełniła samobójstwo, podczas gdy on uczestniczył w wyprawie krzyżowej, zawiera pakt z szatanem. Uzyskuje nieśmiertelność i staje się wampirem – Draculą (Gary Oldman). Początkujący prawnik, Jonathan Harker (Keanu Reeves), wybiera się do Transylwanii, by podpisać z Draculą umowę zakupu posiadłości w Londynie. Wampir, goszcząc młodego człowieka w swoim zamku, dostrzega wizerunek narzeczonej Harkera (Winona Ryder), która do złudzenia przypomina jego ukochaną...
Opis z portalu sfp.org.pl
ORGANIZATORZY:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Kino Pod Baranami
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.