Aktualności
Spotkanie autorskie z Magdą Miśką-Jackowską i seans filmu „Dracula” Francisa Forda Coppoli w Kinie pod Baranami
2022-10-18
W 30. rocznicę premiery Kino Pod Baranami i Polskie Wydawnictwo Muzyczne zapraszają na pokaz specjalny filmu Francisa Forda Coppoli Dracula ze znakomitą muzyką polskiego kompozytora, Wojciecha Kilara. Okazją do spotkania jest wydana w tym roku przez PWM książka Kilar Magdy Miśki-Jackowskiej. Projekcję filmu poprzedzi spotkanie z autorką. Zapraszamy do krakowskiego Kina pod Baranami już 30 października.
Legendarny amerykański reżyser Francis Ford Coppola w 1992 roku zrealizował swoją wizję losów słynnego wampira, którą – by uniknąć problemów związanych z prawami autorskimi – zatytułował Bram Stoker's Dracula. Film twórcy Ojca chrzestnego nie jest dokładną adaptacją, lecz raczej osobnym utworem zainspirowanym głośną książką Stokera.
Dracula zachwyca inscenizacyjnym rozmachem, w szczególności wyróżnionymi Oscarem wspaniałymi kostiumami Eiko Ishioki. W obsadzie filmu znalazła się istna plejada gwiazd, na czele z Garym Oldmanem, Winoną Ryder, Anthonym Hopkinsem i Keanu Reevesem.
Obrazowi Coppoli towarzyszy niezapomniana muzyka Wojciecha Kilara, który ścieżką dźwiękową do tego filmu zrealizował swój „American dream”. Kompozytor, jeden z najważniejszych polskich twórców muzyki współczesnej, w tym roku świętowałby 90. rocznicę swoich urodzin. Z tej okazji nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazała się mała monografia poświęcona Artyście. Do napisania jej zaproszona została Magda Miśka-Jackowska – wieloletnia dziennikarka, związana z kinem jak mało kto, która stworzyła wnikliwy i bardzo osobisty portret kompozytora.
Swoimi wspomnieniami i spostrzeżeniami dotyczącymi Kilara – nie tylko osoby, ale także popkulturowego zjawiska, Magda Miśka-Jackowska podzieli się z widzami przed projekcją filmu. Spotkanie z autorką rozpocznie się o godz. 17.30, a poprowadzi je Łukasz Wojtusik.
„Wojciech Kilar uruchamiał w innych poczucie, że mają do czynienia z kimś lub czymś znajomym” – czytamy na pierwszych stronach książki Kilar.
Tak było z Kilarem człowiekiem, i tak samo jest z Kilarem kompozytorem. Jego Orawa znalazła miłośników w filharmonii, Angelusem ludzie się modlą, Krzesany jest niezmiennie synonimem zachwytu nad potęgą gór. Polonez z Pana Tadeusza wyszedł dumnie poza kino, a Pieśń o małym rycerzu stała się balladą-hymnem kadry siatkarzy. Żadnemu innemu polskiemu twórcy nie udało się dotrzeć do tak szerokiego grona odbiorców, a zainteresowanie jego muzyką nie dotyczy wyłącznie Polski – spektakularna muzyka do Draculi odmieniła na zawsze sposób myślenia o muzyce filmowej.
Po seansie przyjdzie czas na podpisywanie książek i chwilę prywatnej rozmowy z Magdą Miśką-Jackowską.
Bilety na wydarzenie w cenie 25 zł (normalny), 20 zł (ulgowy) dostępne są w kasie Kina pod Baranami a także pod adresem: www.rezerwacja.kinopodbaranami.pl.
„Był pierwszym tak znanym polskim kompozytorem, którego można było dotknąć, spotkać, posłuchać. Jeśli nie na ulicy w Katowicach, to w kinie. Celebrytą-arystokratą, ale bez żadnych negatywnych cech celebryckiego czy arystokratycznego statusu. Nigdy nie stawiał się ponad słuchaczem. Do końca swoich dni mówił o błędach, jakie popełnił na papierze nutowym, i głupotach, które zrobił w życiu. Charakter przełożył na twórczość w sposób, jakiego mogliby mu pozazdrościć współcześni artyści wszystkich dziedzin.”
Fragment książki
O AUTORCE KSIĄŻKI:
Magda Miśka-Jackowska – dziennikarka i prezenterka radiowa. Autorka podcastu o muzyce filmowej Score and the City. Jest cenionym konferansjerem, prowadzi prestiżowe wydarzenia kulturalne w całej Polsce. Przez 15 lat stworzyła w RMF Classic wiele lubianych programów, m.in. Moje kino, za które w 2010 roku dostała nagrodę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (najlepszy program radiowy lub telewizyjny o tematyce filmowej) oraz Zagraj to jeszcze raz, czyli radiową opowieść o fenomenie muzyki filmowej, pierwszą taką produkcją w polskich mediach i w 2019 roku nagrodzoną w plebiscycie MediaTory. Przeprowadziła setki wywiadów radiowych i telewizyjnych z największymi osobowościami świata kultury. W swojej pracy pedagogicznej związana z Akademią Muzyczną w Łodzi i Uniwersytetem Śląskim. Autorka książki Kilar w serii „Małe Monografie” (PWM) oraz Przewodnika po muzyce filmowej (PWM, w przygotowaniu).
O FILMIE:
DRACULA | BRAM STOKER'S DRACULA
reż. Francis Ford Coppola, USA 1992, 128’
Oscary 1993 – wygrana: Najlepsza charakteryzacja, Najlepsze kostiumy (Eiko Ishioka), Najlepszy montaż dźwięku (David E. Stone, Tom C. McCarthy)
Oscary 1993 – nominacja: Najlepsza scenografia (Garrett Lewis, Thomas E. Sanders)
BAFTA 1994 – nominacje: Najlepsza scenografia (Thomas E. Sanders), Najlepsze kostiumy (Eiko Ishioka), Najlepsze efekty specjalne, Najlepsza charakteryzacja
Vlad Palownik, załamany po tragicznej śmierci żony, która popełniła samobójstwo, podczas gdy on uczestniczył w wyprawie krzyżowej, zawiera pakt z szatanem. Uzyskuje nieśmiertelność i staje się wampirem – Draculą (Gary Oldman). Początkujący prawnik, Jonathan Harker (Keanu Reeves), wybiera się do Transylwanii, by podpisać z Draculą umowę zakupu posiadłości w Londynie. Wampir, goszcząc młodego człowieka w swoim zamku, dostrzega wizerunek narzeczonej Harkera (Winona Ryder), która do złudzenia przypomina jego ukochaną...
Opis z portalu sfp.org.pl
ORGANIZATORZY:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Kino Pod Baranami
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.