Aktualności
Spotkanie autorskie z Magdą Miśką-Jackowską i seans filmu „Dracula” Francisa Forda Coppoli w Kinie pod Baranami
2022-10-18
W 30. rocznicę premiery Kino Pod Baranami i Polskie Wydawnictwo Muzyczne zapraszają na pokaz specjalny filmu Francisa Forda Coppoli Dracula ze znakomitą muzyką polskiego kompozytora, Wojciecha Kilara. Okazją do spotkania jest wydana w tym roku przez PWM książka Kilar Magdy Miśki-Jackowskiej. Projekcję filmu poprzedzi spotkanie z autorką. Zapraszamy do krakowskiego Kina pod Baranami już 30 października.
Legendarny amerykański reżyser Francis Ford Coppola w 1992 roku zrealizował swoją wizję losów słynnego wampira, którą – by uniknąć problemów związanych z prawami autorskimi – zatytułował Bram Stoker's Dracula. Film twórcy Ojca chrzestnego nie jest dokładną adaptacją, lecz raczej osobnym utworem zainspirowanym głośną książką Stokera.
Dracula zachwyca inscenizacyjnym rozmachem, w szczególności wyróżnionymi Oscarem wspaniałymi kostiumami Eiko Ishioki. W obsadzie filmu znalazła się istna plejada gwiazd, na czele z Garym Oldmanem, Winoną Ryder, Anthonym Hopkinsem i Keanu Reevesem.
Obrazowi Coppoli towarzyszy niezapomniana muzyka Wojciecha Kilara, który ścieżką dźwiękową do tego filmu zrealizował swój „American dream”. Kompozytor, jeden z najważniejszych polskich twórców muzyki współczesnej, w tym roku świętowałby 90. rocznicę swoich urodzin. Z tej okazji nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazała się mała monografia poświęcona Artyście. Do napisania jej zaproszona została Magda Miśka-Jackowska – wieloletnia dziennikarka, związana z kinem jak mało kto, która stworzyła wnikliwy i bardzo osobisty portret kompozytora.
Swoimi wspomnieniami i spostrzeżeniami dotyczącymi Kilara – nie tylko osoby, ale także popkulturowego zjawiska, Magda Miśka-Jackowska podzieli się z widzami przed projekcją filmu. Spotkanie z autorką rozpocznie się o godz. 17.30, a poprowadzi je Łukasz Wojtusik.
„Wojciech Kilar uruchamiał w innych poczucie, że mają do czynienia z kimś lub czymś znajomym” – czytamy na pierwszych stronach książki Kilar.
Tak było z Kilarem człowiekiem, i tak samo jest z Kilarem kompozytorem. Jego Orawa znalazła miłośników w filharmonii, Angelusem ludzie się modlą, Krzesany jest niezmiennie synonimem zachwytu nad potęgą gór. Polonez z Pana Tadeusza wyszedł dumnie poza kino, a Pieśń o małym rycerzu stała się balladą-hymnem kadry siatkarzy. Żadnemu innemu polskiemu twórcy nie udało się dotrzeć do tak szerokiego grona odbiorców, a zainteresowanie jego muzyką nie dotyczy wyłącznie Polski – spektakularna muzyka do Draculi odmieniła na zawsze sposób myślenia o muzyce filmowej.
Po seansie przyjdzie czas na podpisywanie książek i chwilę prywatnej rozmowy z Magdą Miśką-Jackowską.
Bilety na wydarzenie w cenie 25 zł (normalny), 20 zł (ulgowy) dostępne są w kasie Kina pod Baranami a także pod adresem: www.rezerwacja.kinopodbaranami.pl.
„Był pierwszym tak znanym polskim kompozytorem, którego można było dotknąć, spotkać, posłuchać. Jeśli nie na ulicy w Katowicach, to w kinie. Celebrytą-arystokratą, ale bez żadnych negatywnych cech celebryckiego czy arystokratycznego statusu. Nigdy nie stawiał się ponad słuchaczem. Do końca swoich dni mówił o błędach, jakie popełnił na papierze nutowym, i głupotach, które zrobił w życiu. Charakter przełożył na twórczość w sposób, jakiego mogliby mu pozazdrościć współcześni artyści wszystkich dziedzin.”
Fragment książki
O AUTORCE KSIĄŻKI:
Magda Miśka-Jackowska – dziennikarka i prezenterka radiowa. Autorka podcastu o muzyce filmowej Score and the City. Jest cenionym konferansjerem, prowadzi prestiżowe wydarzenia kulturalne w całej Polsce. Przez 15 lat stworzyła w RMF Classic wiele lubianych programów, m.in. Moje kino, za które w 2010 roku dostała nagrodę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (najlepszy program radiowy lub telewizyjny o tematyce filmowej) oraz Zagraj to jeszcze raz, czyli radiową opowieść o fenomenie muzyki filmowej, pierwszą taką produkcją w polskich mediach i w 2019 roku nagrodzoną w plebiscycie MediaTory. Przeprowadziła setki wywiadów radiowych i telewizyjnych z największymi osobowościami świata kultury. W swojej pracy pedagogicznej związana z Akademią Muzyczną w Łodzi i Uniwersytetem Śląskim. Autorka książki Kilar w serii „Małe Monografie” (PWM) oraz Przewodnika po muzyce filmowej (PWM, w przygotowaniu).
O FILMIE:
DRACULA | BRAM STOKER'S DRACULA
reż. Francis Ford Coppola, USA 1992, 128’
Oscary 1993 – wygrana: Najlepsza charakteryzacja, Najlepsze kostiumy (Eiko Ishioka), Najlepszy montaż dźwięku (David E. Stone, Tom C. McCarthy)
Oscary 1993 – nominacja: Najlepsza scenografia (Garrett Lewis, Thomas E. Sanders)
BAFTA 1994 – nominacje: Najlepsza scenografia (Thomas E. Sanders), Najlepsze kostiumy (Eiko Ishioka), Najlepsze efekty specjalne, Najlepsza charakteryzacja
Vlad Palownik, załamany po tragicznej śmierci żony, która popełniła samobójstwo, podczas gdy on uczestniczył w wyprawie krzyżowej, zawiera pakt z szatanem. Uzyskuje nieśmiertelność i staje się wampirem – Draculą (Gary Oldman). Początkujący prawnik, Jonathan Harker (Keanu Reeves), wybiera się do Transylwanii, by podpisać z Draculą umowę zakupu posiadłości w Londynie. Wampir, goszcząc młodego człowieka w swoim zamku, dostrzega wizerunek narzeczonej Harkera (Winona Ryder), która do złudzenia przypomina jego ukochaną...
Opis z portalu sfp.org.pl
ORGANIZATORZY:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Kino Pod Baranami
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.