Aktualności
Szymanowski prześwietlony. Premiera albumu SZYMANOWSKI / X-RAY już 14 listopada!
2022-10-28
Niezbadane są ścieżki inspiracji. Karol Szymanowski szukał ich w starożytności, na Wschodzie, w rodzimym folklorze, natomiast współcześni twórcy, z innej gliny ulepieni, znajdują je w dziele Szymanowskiego. To, co gigant muzyki polskiej zamknął sto lat temu, otwierają na nowo, biorąc za punkt wyjścia do dalszych poszukiwań, do podróży w nieznane. Tak działa Adam Pierończyk, saksofonista, kompozytor, producent i niespokojna dusza, współpracownik m.in. Sama Riversa, Archie Sheppa, Bobby’ego McFerrina, Tomasza Stańki i Avishai Cohena. „Świeża i pomysłowa, nowoczesna i wielobarwna” – tak jego wirtuozerską grę opisywał amerykański portal „All About Jazz”.
Sto lat temu w Paryżu zabrzmiały po raz pierwszy Etiudy op. 33 Karola Szymanowskiego. W najnowszym projekcie Adama Pierończyka SZYMANOWSKI / X-RAY fortepianowa faktura sprzed dziesięciu dekad prześwietlona zostaje promieniami rentgenowskimi – odkrywamy sposób na opowiedzenie nam historii, jakiej jeszcze nie było: Phase-contrast I, Photon VI, Image V, Detector X, Tube XII, Electron II, Projection VII – siedem poematów na saksofon, fortepian i gitarę elektroklasyczną; język jazzu, w którym interakcja pomiędzy muzykami jest, być może, najważniejsza. W jej wyniku pojawiają się nowe barwy i intrygujący nastrój, którego nie sposób przewidzieć.
„Wybrałem cykl Etiud op. 33, ponieważ są one karkołomne. I to nie tylko dla pianistów. Element złożoności zawsze mnie pociągał i inspirował. Uwielbiam wyzwania, ponieważ pozwalają mi na moment opuścić strefę komfortu i znów poczuć się jak uczeń” – mówi Adam Pierończyk.
„Nie dekonstrukcja, nie rekompozycja, ale właśnie prześwietlenie i wyciągnięcie własnych wniosków. Z jednej strony zdjęcie rentgenowskie odkrywa przed nami coś, czego na pierwszy rzut oka nie widzimy. Z drugiej strony, pewne tkanki prześwietlanego organizmu czy obiektu pozostają dla nas dalej niewidoczne. To idealna metafora mojego spojrzenia na twórczość Karola Szymanowskiego. Liczby rzymskie przy tytułach wskazują na numery etiud Szymanowskiego, na bazie których komponowałem kolejne utwory – drobna wskazówka dla tych, którzy będą chcieli poszukać pewnych podobieństw albo źródeł” – dodaje Adam Pierończyk.
Album SZYMANOWSKI / X-RAY dołącza do serii REVISIONS w katalogu ANAKLASIS – marki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, i już 14 listopada trafi do dystrybucji. Będzie dostępny w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.
Tego samego dnia, 14 listopada o godz. 19 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie będzie można usłyszeć premierowo materiał z płyty na żywo! Zapraszamy na koncert „Adam Pierończyk feat. Nelson Veras & Dominik Wania”. Bilety dostępne są tutaj.
#wyostrzsłuch na REVISIONS od ANAKLASIS.
Patroni medialni albumu Szymanowski / X-RAY: TVP Kultura, RMF Classic, Culture.pl
Partner medialny: Ruch Muzyczny
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords/
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.