Aktualności
Szymanowski prześwietlony. Premiera albumu SZYMANOWSKI / X-RAY już 14 listopada!
2022-10-28
Niezbadane są ścieżki inspiracji. Karol Szymanowski szukał ich w starożytności, na Wschodzie, w rodzimym folklorze, natomiast współcześni twórcy, z innej gliny ulepieni, znajdują je w dziele Szymanowskiego. To, co gigant muzyki polskiej zamknął sto lat temu, otwierają na nowo, biorąc za punkt wyjścia do dalszych poszukiwań, do podróży w nieznane. Tak działa Adam Pierończyk, saksofonista, kompozytor, producent i niespokojna dusza, współpracownik m.in. Sama Riversa, Archie Sheppa, Bobby’ego McFerrina, Tomasza Stańki i Avishai Cohena. „Świeża i pomysłowa, nowoczesna i wielobarwna” – tak jego wirtuozerską grę opisywał amerykański portal „All About Jazz”.
Sto lat temu w Paryżu zabrzmiały po raz pierwszy Etiudy op. 33 Karola Szymanowskiego. W najnowszym projekcie Adama Pierończyka SZYMANOWSKI / X-RAY fortepianowa faktura sprzed dziesięciu dekad prześwietlona zostaje promieniami rentgenowskimi – odkrywamy sposób na opowiedzenie nam historii, jakiej jeszcze nie było: Phase-contrast I, Photon VI, Image V, Detector X, Tube XII, Electron II, Projection VII – siedem poematów na saksofon, fortepian i gitarę elektroklasyczną; język jazzu, w którym interakcja pomiędzy muzykami jest, być może, najważniejsza. W jej wyniku pojawiają się nowe barwy i intrygujący nastrój, którego nie sposób przewidzieć.
„Wybrałem cykl Etiud op. 33, ponieważ są one karkołomne. I to nie tylko dla pianistów. Element złożoności zawsze mnie pociągał i inspirował. Uwielbiam wyzwania, ponieważ pozwalają mi na moment opuścić strefę komfortu i znów poczuć się jak uczeń” – mówi Adam Pierończyk.
„Nie dekonstrukcja, nie rekompozycja, ale właśnie prześwietlenie i wyciągnięcie własnych wniosków. Z jednej strony zdjęcie rentgenowskie odkrywa przed nami coś, czego na pierwszy rzut oka nie widzimy. Z drugiej strony, pewne tkanki prześwietlanego organizmu czy obiektu pozostają dla nas dalej niewidoczne. To idealna metafora mojego spojrzenia na twórczość Karola Szymanowskiego. Liczby rzymskie przy tytułach wskazują na numery etiud Szymanowskiego, na bazie których komponowałem kolejne utwory – drobna wskazówka dla tych, którzy będą chcieli poszukać pewnych podobieństw albo źródeł” – dodaje Adam Pierończyk.
Album SZYMANOWSKI / X-RAY dołącza do serii REVISIONS w katalogu ANAKLASIS – marki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, i już 14 listopada trafi do dystrybucji. Będzie dostępny w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.
Tego samego dnia, 14 listopada o godz. 19 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie będzie można usłyszeć premierowo materiał z płyty na żywo! Zapraszamy na koncert „Adam Pierończyk feat. Nelson Veras & Dominik Wania”. Bilety dostępne są tutaj.
#wyostrzsłuch na REVISIONS od ANAKLASIS.
Patroni medialni albumu Szymanowski / X-RAY: TVP Kultura, RMF Classic, Culture.pl
Partner medialny: Ruch Muzyczny
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords/
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.