PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Polska muzyka kameralna XIX i XX wieku w Estonii!

2022-11-09

We współpracy z Estońską Akademią Muzyki i Teatru oraz Ambasadą RP w Tallinnie zapraszamy na koncerty i wykłady. W programie utwory aż 18 kompozytorów, w tym dwie premiery! Wśród wykonawców: Jakub Jakowicz, Katarzyna Budnik, Monika Gardoń-Preinl, Zarębski Piano Duo.

 

 

 

Zapraszamy na dwa koncerty oraz wykłady prezentujące różnorodność i piękno polskiej muzyki organizowane przez Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów, którego mamy przyjemność być partnerem.

 

W programie dwóch koncertów znajdą się utwory prezentujące repertuar XIX- i XX-wieczny. Towarzyszyć im będzie wystawa publikacji PWM.

 

Posłuchamy kompozycji Żeleńskiego, Paderewskiego, Karłowicza, Gawrońskiego, Stojowskiego, Friedmana, Bacewicz, Pendereckiego, Góreckiego, Szymanowskiego i Weinberga.

 

Pojawią się także propozycje dla miłośników muzyki współczesnej. W programie utwory Hanny Kulenty, Anny Ignatowicz-Glińskiej i Marty Mołodyńskiej-Wheeler.

 

Koncerty odbędą się w sali kameralnej Estońskiej Akademii Muzyki i Teatru 11 i 13 listopada 2022 roku.

 


Zagrają:
Jakub Jakowicz (skrzypce),
Katarzyna Budnik (altówka),
Monika Gardoń-Preinl (fortepian),
Zarębski Piano Duo (Grzegorz Mania/Piotr Różański).


Oprócz koncertów wszyscy wyżej wymienieni muzycy poprowadzą również kursy mistrzowskie. Koncertom towarzyszyć będą również wykłady, które poprowadzi dr hab. Agnieszka Draus, prof. Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Badaczka twórczości Marka Stachowskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Karlheinza Stockhausena, która swoją uwagę skupia również na problematyce związanej z operą, performansem i muzyką najnowszą. Tym razem opowie o prezentowanych utworach.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Partnerem koncertu jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

 

Program koncertów:

11 listopada 2022:
Juliusz Zarębski - Reverie et passion (1 mazurek): Monika Gardoń-Preinl / Piotr Różański
Władysław Żeleński - Krakowiak: Grzegorz Mania / Piotr Różański
Ignacy Jan Paderewski - Melodia: na skrzypce i fortepian: Jakub Jakowicz / Monika Gardoń-Preinl
Henryk Wieniawski - Wariacje na temat własny: Jakub Jakowicz / Monika Gardoń-Preinl
Mieczysław Karłowicz - Serenada na altówkę i fortepian: Katarzyna Budnik / Grzegorz Mania
Wojciech Gawroński - Sonata na altówkę i fortepian: Katarzyna Budnik / Grzegorz Mania
Zygmunt Stojowski - Fantazja na altówkę i fortepian: Katarzyna Budnik / Grzegorz Mania
Ignaz Friedman - 5 walców na cztery ręce: Monika Gardoń-Preinl / Piotr Różański 

13 listopada 2022:
Witold Lutosławski - Subito na skrzypce i fortepian (Jakub Jakowicz / Monika Gardoń-Preinl
Grażyna Bacewicz - Kołysanka na skrzypce i fortepian: Jakub Jakowicz / Monika Gardoń-Preinl
Krzysztof Penderecki - Chaconne na skrzypce i altówkę: Jakub Jakowicz / Katarzyna Budnik
Henryk Mikołaj Górecki - Mała fantazja skrzypce i fortepian: Jakub Jakowicz / Monika Gardoń-Preinl
Karol Szymanowski - Harnasie na skrzypce i fortepian (Jakub Jakowicz / Grzegorz Mania
Piotr Kędzierski  - Lullaby na cztery ręce (prawykonanie): Grzegorz Mania / Piotr Różański
Hanna Kulenty - Van na cztery ręce: Grzegorz Mania / Piotr Różański
Anna Ignatowicz-Glińska - 3 Tańce w rytmach bałkańskich (nr 1 i 3): Grzegorz Mania / Piotr Różański
Mieczysław Weinberg - Sonata na altówkę i fortepian op. 28: Katarzyna Budnik / Grzegorz Mania
Marta Mołodyńska-Wheeler - Nokturn na sześć rąk (prawykonanie): Monika Gardoń-Preinl, Grzegorz Mania, Piotr Różański 

Najczęściej czytane:

CANTICUM PROFUGORUM – oratorium Krzysztofa Knittla o uchodźstwie i wojnie na najnowszej płycie ANAKLASIS

Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.

Muzyczne spotkania. Czas radości i świętowania

Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną. 

Muzyka, której słuchał Jagiełło. Nowe życie słynnego rękopisu

Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Poznaj Moc muzyki – odkryj radość ze słuchania

Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.

Spotkanie autorskie z Krzysztofem Knittlem i Michałem Mendykiem wokół książki „Granice niczego”

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego? 

Muzyczne spotkania PWM na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia

Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia. 

FRYDERYKI 2025: 6 nominacji dla ANAKLASIS!

#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.

11. Festiwal Prawykonań. Polska Muzyka Najnowsza

Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Marzec 2025 czasem wyjątkowych premier muzycznych

Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego. 

Balet ma wielu Ojców. Kto jest autorem „Wesela w Ojcowie”? – Historia pewnego utworu

Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.