Aktualności
Polska muzyka kameralna XIX i XX wieku w Estonii!
2022-11-09
We współpracy z Estońską Akademią Muzyki i Teatru oraz Ambasadą RP w Tallinnie zapraszamy na koncerty i wykłady. W programie utwory aż 18 kompozytorów, w tym dwie premiery! Wśród wykonawców: Jakub Jakowicz, Katarzyna Budnik, Monika Gardoń-Preinl, Zarębski Piano Duo.
Zapraszamy na dwa koncerty oraz wykłady prezentujące różnorodność i piękno polskiej muzyki organizowane przez Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów, którego mamy przyjemność być partnerem.
W programie dwóch koncertów znajdą się utwory prezentujące repertuar XIX- i XX-wieczny. Towarzyszyć im będzie wystawa publikacji PWM.
Posłuchamy kompozycji Żeleńskiego, Paderewskiego, Karłowicza, Gawrońskiego, Stojowskiego, Friedmana, Bacewicz, Pendereckiego, Góreckiego, Szymanowskiego i Weinberga.
Pojawią się także propozycje dla miłośników muzyki współczesnej. W programie utwory Hanny Kulenty, Anny Ignatowicz-Glińskiej i Marty Mołodyńskiej-Wheeler.
Koncerty odbędą się w sali kameralnej Estońskiej Akademii Muzyki i Teatru 11 i 13 listopada 2022 roku.
Zagrają:
Jakub Jakowicz (skrzypce),
Katarzyna Budnik (altówka),
Monika Gardoń-Preinl (fortepian),
Zarębski Piano Duo (Grzegorz Mania/Piotr Różański).
Oprócz koncertów wszyscy wyżej wymienieni muzycy poprowadzą również kursy mistrzowskie. Koncertom towarzyszyć będą również wykłady, które poprowadzi dr hab. Agnieszka Draus, prof. Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Badaczka twórczości Marka Stachowskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Karlheinza Stockhausena, która swoją uwagę skupia również na problematyce związanej z operą, performansem i muzyką najnowszą. Tym razem opowie o prezentowanych utworach.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Partnerem koncertu jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Program koncertów:
11 listopada 2022:
Juliusz Zarębski - Reverie et passion (1 mazurek): Monika Gardoń-Preinl / Piotr Różański
Władysław Żeleński - Krakowiak: Grzegorz Mania / Piotr Różański
Ignacy Jan Paderewski - Melodia: na skrzypce i fortepian: Jakub Jakowicz / Monika Gardoń-Preinl
Henryk Wieniawski - Wariacje na temat własny: Jakub Jakowicz / Monika Gardoń-Preinl
Mieczysław Karłowicz - Serenada na altówkę i fortepian: Katarzyna Budnik / Grzegorz Mania
Wojciech Gawroński - Sonata na altówkę i fortepian: Katarzyna Budnik / Grzegorz Mania
Zygmunt Stojowski - Fantazja na altówkę i fortepian: Katarzyna Budnik / Grzegorz Mania
Ignaz Friedman - 5 walców na cztery ręce: Monika Gardoń-Preinl / Piotr Różański
13 listopada 2022:
Witold Lutosławski - Subito na skrzypce i fortepian (Jakub Jakowicz / Monika Gardoń-Preinl
Grażyna Bacewicz - Kołysanka na skrzypce i fortepian: Jakub Jakowicz / Monika Gardoń-Preinl
Krzysztof Penderecki - Chaconne na skrzypce i altówkę: Jakub Jakowicz / Katarzyna Budnik
Henryk Mikołaj Górecki - Mała fantazja skrzypce i fortepian: Jakub Jakowicz / Monika Gardoń-Preinl
Karol Szymanowski - Harnasie na skrzypce i fortepian (Jakub Jakowicz / Grzegorz Mania
Piotr Kędzierski - Lullaby na cztery ręce (prawykonanie): Grzegorz Mania / Piotr Różański
Hanna Kulenty - Van na cztery ręce: Grzegorz Mania / Piotr Różański
Anna Ignatowicz-Glińska - 3 Tańce w rytmach bałkańskich (nr 1 i 3): Grzegorz Mania / Piotr Różański
Mieczysław Weinberg - Sonata na altówkę i fortepian op. 28: Katarzyna Budnik / Grzegorz Mania
Marta Mołodyńska-Wheeler - Nokturn na sześć rąk (prawykonanie): Monika Gardoń-Preinl, Grzegorz Mania, Piotr Różański
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.