PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Konkurs Szymanowskiego: PWM i NOSPR łączą siły w Japonii

2022-12-09

Razem można dotrzeć dalej, osiągnąć więcej, sięgnąć głębiej – prostota tej frazy jest wręcz banalna, a mimo to trudno się z nią nie zgodzić. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Polskie Wydawnictwo Muzyczne połączyły siły podczas serii wykładów w Japonii, promując Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Karola Szymanowskiego oraz wydania dzieł wielkiego kompozytora.
 

Obserwując stale rosnące zainteresowanie polską kulturą muzyczną na rynku japońskim oraz sukces takich wydarzeń, jak tournée Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia po Japonii oraz organizowany przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne we współpracy między innymi z Instytutem Polskim w Tokio Konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina”, obie instytucje podjęły inicjatywę powrotu do Kraju Kwitnącej Wiśni w celu dalszej promocji przedsięwzięć związanych z muzyką polską.
 

Podczas cyklu wykładów zorganizowanych w Aichi University of the Arts w Nagoi, Ambasadzie RP w Tokio oraz Tokyo University of the Arts dyrektor naczelna i programowa NOSPR Ewa Bogusz-Moore oraz dyrektor – redaktor naczelny PWM dr Daniel Cichy przybliżali słuchaczom sylwetkę i muzykę Karola Szymanowskiego, a także szczegóły organizowanego przez NOSPR Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego, którego Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem strategicznym. Jego wykonawcza odsłona będzie miała miejsce we wrześniu i październiku 2023 roku w Katowicach.



fot. Maciej Komorowski / PWM

„Karol Szymanowski jest dość dobrze znany artystom japońskim, ale wciąż za mało obecny na estradach koncertowych tego kraju, nie mówiąc o świadomości licznych melomanów. Dlatego wspólne działanie naszych instytucji na rzecz promocji tego twórcy, wskazywanego jako »drugiego po Chopinie«, ma tak wielkie znaczenie. Chcemy, aby znajomości jego nazwiska towarzyszyła intensywność muzycznego doświadczenia” – mówi dyrektor – redaktor naczelny PWM dr Daniel Cichy. 
 

Wykładom towarzyszyły recitale fortepianowe i kameralne z muzyką Karola Szymanowskiego. Wybrane etiudy, mazurki, wyimki z Metop i Masek zabrzmiały w interpretacji znakomitej pianistyki Momoko Kurity. Z kolei Sonatę d-moll op. 9 wykonali Kazuki Sawa, jeden z wiodących japońskich skrzypków, laureat Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego i były rektor Tokyo University of the Arts oraz znakomita pianistka Sawako Kida. 


fot. Maciej Komorowski / PWM
 

W miejscach wykładów słuchacze mogli także zapoznać się z ofertą Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zaprezentowaną dzięki współpracy z firmą Yamaha, będącej od wielu lat dystrybutorem wydawnictw Oficyny w Japonii. Publikacje zostały starannie wybrane z bogatego katalogu PWM-u w taki sposób, aby w jak najszerszym zakresie zaprezentować repertuar zbliżającego się Konkursu Szymanowskiego. Muzycy mogli zajrzeć do partytur najważniejszych polskich kompozytorów: od Fryderyka Chopina, przez Grażynę Bacewicz, do Witolda Lutosławskiego czy Tadeusza Bairda. Nie dziwi fakt, że wśród publikacji dominowały dzieła Karola Szymanowskiego z edycji źródłowo-krytycznej pod redakcją Teresy Chylińskiej.


fot. Maciej Komorowski / PWM


Przypomnijmy, że już w październiku 2023 roku wykonawcy z całego świata zmierzą się ze sobą w czterech konkursowych kategoriach: skrzypce, fortepian, kwartet smyczkowy i głos. Artyści powalczą o nagrody w wysokości blisko €300 000 oraz gwarantowane nagrania płytowe i zaproszenia koncertowe. 

Najczęściej czytane:

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.