Aktualności
25 lat Tomasza Koniecznego na deskach scen operowych
2022-12-14
W grudniu 1997 roku Tomasz Konieczny po raz pierwszy wystąpił na deskach operowych. Gdzie indziej mógłby świętować jubileusz pracy artystycznej, jeśli nie właśnie w operze? 17 grudnia śpiewak o międzynarodowej renomie zaprasza do Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie na recital podsumowujący 25 lat jego życia na scenie.
Jeden z najwybitniejszych obecnie bas-barytonów i ambasador polskiej kultury za granicą od początku swojej kariery propaguje polską kulturę. Jego działalność dostrzegana jest przez kompozytorów i krytyków, nie omijają go także znaczące nagrody – m.in. w Wiedniu w 2019 roku otrzymał najważniejsze austriackie wyróżnienie dla artysty operowego – tytuł Österreichischer Kammersänger. Podczas zbliżającego się recitalu zostanie uhonorowany Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Odznaczenie nadawane jest w Polsce osobom szczególnie wyróżniającym się w dziedzinie twórczości artystycznej, działalności kulturalnej lub ochronie kultury i dziedzictwa narodowego.
W Salach Redutowych Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie Tomasz Konieczny wystąpi wraz ze znakomitym pianistą Lechem Napierałą. Warto przypomnieć, że ich interpretacje dzieł wokalno-instrumentalnych Romualda Twardowskiego znalazły się płycie SONGS&SONNETS wydanej przez ANAKLASIS. Choć w programie koncertu nie znalazły się utwory z krążka, to jednak nie brakuje w nim innego utworu z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Leśmian-dwuwiersze to cykl, w ramach którego Aleksander Nowak opracował wybrane wiersze polskiego poety. Warszawskie wykonanie będzie pierwszym wykonaniem utworu w Polsce – o premierze światowej w Mużakowie we wrześniu bieżącego roku pisaliśmy tutaj. Cykl Leśmian-dwuwiersze jest kolejnym projektem, który artyści realizują wraz z kompozytorem. Warto wspomnieć, że dla nich Nowak napisał 3 pieśni do słów Baczyńskiego, które także znajdują się w katalogu PWM-u.
Świętując jubileusz Artysty, warto sięgnąć po wydaną nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego książkę Twarze Wotana, w której Tomasz Konieczny rozmawia ze znawcą operowej materii, Jackiem Marczyńskim. Wartko toczący się wywiad-rzeka dotyczy nie tylko kulisów powstawania spektakli, przygotowywania się do kolejnych ról czy sukcesów na najważniejszych scenach, ale i zastawianych przez ten świat pułapek. Książka dostępna jest w wersji papierowej oraz jako e-book.
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.