PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Sacrum Profanum: Interakcje z Agatą Zubel

2022-12-09

Podczas ostatniego w tym roku koncertu z cyklu Sacrum Profanum: Interakcje muzycy Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przedstawią program, w którym nie brakuje przełomowych utworów autorstwa kompozytorów polskich, jak i zagranicznych. Będzie to pokaz indywidualnych głosów twórczych, wśród których nie zabrakło Agaty Zubel i jej wielokrotnie nagradzanego Not I
 

Czwarta odsłona Interakcji poświęcona jest badaniu brzmień poza instrumentem. Kompozytorzy coraz częściej wychodzą poza tradycyjne sposoby wydobywania dźwięków, w centrum swoich zainteresowań stawiając właśnie szerokorozumiane brzmienie. Artyści czerpią z niczym nieograniczonych odgłosów natury, ale także głosu, zapraszając publiczność do doświadczania muzyki w ich codzienności. 
 

To właśnie głos jest medium, w odkrywaniu którego niewątpliwą specjalistką jest Agata Zubel. Kompozytorka sięgnęła do jego początków w jednym ze swoich najważniejszych dzieł – Not I na głos, zespół instrumentalny i elektronikę, którego partytura została wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. 


Myśleć, ale nie móc wyrazić swoich obaw, radości, rozterek? Not I, oparty na tekście Samuela Becketta, to monolog kobiety, która przez całe życie była niema i wreszcie, będąc w podeszłym wieku, zaczyna mówić. Jej wypowiedź, umuzyczniona przez Agatę Zubel, to podróż po możliwościach języka, sięganie jego granic, odbijanie się między jego skrajnościami. To fascynujące poszukiwanie głosu, który góruje nawet nad samym przekazem niesionym przez słowa. Utwór, który powstał na zamówienie festiwalu Sacrum Profanum, powraca do Krakowa na koncert będący częścią cyklu współprowadzonego przez organizatorów corocznego wydarzenia.


 

„Zafascynował mnie moment rodzenia się głosu i wysiłek fizyczny, który się z tym wiąże” – mówiła kompozytorka w rozmowie z Anną S. Dębowską o oryginalnym tekście Becketta. „U Becketta bohaterka zaczyna od pierwszego słowa, a później wydobywa z siebie ich potoki. Ciekawiło mnie, jakie to dźwięki, jak one brzmią. To niesamowity bodziec dla wyobraźni, dla poszukiwań artykulacyjnych, kolorystycznych, ekspresyjnych”.
 

Podczas koncertu 15 grudnia partię wokalną wykona sama Agata Zubel, której towarzyszyć będą szmerowe, rozedrgane brzmienia w interpretacji muzyków Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble.


Koncert 15 grudnia o godz. 19:30 rozpocznie rozmowa Magdy Heydel, Moniki Pasiecznik i Agaty Zubel. Bilety na wydarzenie można kupić na stronie KBF.

Najczęściej czytane:

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego w nowej odsłonie. Płyta TAKI PEJZAŻ w sprzedaży od 19 maja

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.

Muzyka polska po Szymanowskim – wyróżnienie w konkursie na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024

W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.

Kompozytor Miesiąca: Jerzy Kornowicz i jego #biurkokompozytora

W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Romuald Twardowski

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.

37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Odwiedź nas w Krakowie!

Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.