PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Instrument Miesiąca: wiolonczelowe rekomendacje Marcina Zdunika

2023-02-21

Marcin Zdunik jest jednym z najaktywniejszych polskich wiolonczelistów. Artysta ma w repertuarze wiele utworów rodzimych kompozytorów, nieraz przybliża odbiorcom dzieła nieznane lub zapomniane. W ramach akcji Instrument Miesiąca, prowadzonej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, podzielił się listą rekomendowanych przez siebie utworów na wiolonczelę z katalogu Oficyny. 
 

Witold Lutosławski – Koncert na wiolonczelę i orkiestrę


Moim zdaniem jest to najdoskonalszy pod względem dramaturgicznym koncert w literaturze wiolonczelowej. To arcydzieło, które wciąga od pierwszych dźwięków i trzyma w napięciu, wrzucając słuchacza w wir wartkiej muzycznej akcji i skrajnych emocji. Pomimo dość nowoczesnego języka muzycznego, nagromadzenia ćwierćtonów i fragmentów aleatorycznych, kompozycja okazuje się przystępna zarówno dla odbiorcy, jak i wykonawcy. Daje muzykowi swobodę wyrazu, a każde jej wykonanie jest silnym przeżyciem. Koncert towarzyszy mi od wielu lat na scenie, mam nadzieję się z nim nie rozstawać. Wszystkim wiolonczelistom serdecznie polecam tę lekturę.



Wiolonczelista Marcin Zdunik z egzemplarzem partytury Koncertu na wiolonczelę i orkiestrę Witolda Lutosławskiego.


Paweł Mykietyn – II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną


Z II Koncertem wiolonczelowym Pawła Mykietyna czuje się silnie związany – utwór był bowiem dla mnie napisany, do tego poniekąd sam namówiłem kompozytora, aby podjął się napisania takiego dzieła. Niezwykłą przygodą było uczestniczyć w procesie jego powstawania: spotykaliśmy się z kompozytorem, grałem mu kolejne fragmenty, improwizowałem, dużo rozmawialiśmy o różnych aspektach rodzącej się dopiero muzyki. 

 

Moim zdaniem Mykietynowi udaje się pogodzić kunszt kompozytorski i nowatorstwo z komunikatywnością. Jego utwory silnie przemawiają do słuchaczy, są przystępne, ale nie jest to okupione żadnym kompromisem wartości artystycznej. Wielokrotnie od słuchaczy słyszałem opinię, że II Koncert wiolonczelowy jest arcydziełem, które na stałe zagości w kanonie swojego gatunku. Z perspektywy wykonawcy mogę podpisać się pod tym poglądem.

 

Jerzy Bauer – Passacaglia prawie w dawnym stylu na wiolonczelę i fortepian


Swoboda wyrazu i kunsztowna forma w muzyce baroku zawsze mnie fascynowały. Piękny dialog z tymi wartościami odnalazłem w Passacaglii Jerzego Bauera na wiolonczelę i fortepian. Kompozytor przemawia w nim własnym językiem dźwiękowym, ale odwołuje się do melodyki i retoryki zaczerpniętej z twórczości siedemnastowiecznych mistrzów. Sama forma passacaglii już nie raz sprawdziła się doskonale jako szkielet muzycznej narracji w różnych stylach, o czym przekonuje nas choćby IV Symfonia Brahmsa czy Koncert na orkiestrę Lutosławskiego. Także w dziele Jerzego Bauera zyskujemy dzięki niej znakomitą dramaturgię i spójność opowieści dźwiękowej. To piękny i efektowny utwór, z łatwością dający się wpisać w program duetowego recitalu. 

 

Andrzej Krzanowski – Relief V na wiolonczelę solo

 

Muzyka Andrzeja Krzanowskiego powili zaczyna przeżywać swój długo już wyczekiwany i za wszech miar zasłużony renesans. Twórca ten miał bardzo swoisty, indywidualny styl, a jednak jego kompozycje pozostają komunikatywne i są znakomicie odbierane przez publiczności. Nie inaczej jest w przypadku Reliefu V na wiolonczelę solo – ten swobodny recytatyw stanowi zróżnicowaną, a jednak zwartą muzyczną opowieść. Muzyka co chwila nabiera tempa, staje się coraz bardziej ekspresyjna, po chwili odzyskując spokój i powracając do nastroju refleksji. 

 

Kazimierz Wiłkomirski – Aria na wiolonczelę i fortepian


Kazimierz Wiłkomirski odegrał wielką rolę w budowaniu tradycji i szkoły gry na wiolonczeli w Polsce. Wykładał w kilku uczelniach muzycznych w kraju, a jego wychowankowie z sukcesami kontynuowali dzieło pedagogiczne tego wybitnego wiolonczelisty. Poza swoją działalnością sceniczną, prowadzoną zarówno w roli solisty, kameralisty, jak i z perspektywy podium dyrygenckiego, okazał się również utalentowanym kompozytorem. Aria na wiolonczelę i fortepian stanowi jeden z najbardziej urokliwych utworów Wiłkomirskiego, dowodzący znakomitej inwencji i intuicji melodycznej twórcy. Często grywany jest przez uczniów szkół muzycznych, ale moim zdaniem znakomicie nadaje się do włączenia do programów recitalowych artystów na każdym etapie rozwoju.

***
 

Omówione publikacje znajdują się w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Są dostępne w stacjonarnej i internetowej księgarni PWM, jako materiały wypożyczeniowe oraz publikacje na życzenie. Tych, którzy chcą jeszcze lepiej poznać utwory wiolonczelowe z naszego katalogu, zachęcamy do odkrywania publikacji umieszczonych na platformie nkoda, która umożliwia dostęp do partytur zaraz po zalogowaniu.

Najczęściej czytane:

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!

„Pieśni o Śląsku”. Koncert specjalny PWM w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.