Aktualności
PWM wydaje pierwsze polsko-ukraińskie publikacje nutowe
2023-03-02
W ostatnim roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne nie pozostawało obojętne wobec sytuacji za naszą wschodnią granicą. Do podejmowanych do tej pory działań dołączają efekty współpracy wydawniczej z oficyną Muzyczna Ukraina. Dziś do sprzedaży trafia Chcę grać na fortepianie – dwuczęściowa szkoła na fortepian autorstwa Natalii Hrydniewej i Marii Chrapaczowej z ilustracjami Kosta Ławry. Jest to pierwsza z czterech polsko-ukraińskich publikacji dla dzieci, które w najbliższych tygodniach zasilą katalog PWM.
W 2022 roku nakładem PWM-u ukazały się opracowania hymnu państwowego Ukrainy oraz nuty Mamy siebie – utworu napisanego przez Adama Sztabę z tekstem Carmell, w którego nagraniu uczestniczyli topowi polscy wokaliści. Dochód ze sprzedaży publikacji nutowej w wersji cyfrowej i drukowanej oraz wersji cyfrowej nagrania przekazany został Caritas Polska na pomoc ofiarom wojny w Ukrainie. Kolejnym istotnym krokiem w kierunku wsparcia sąsiadów zza wschodniej granicy jest współpraca z wydawnictwem Muzyczna Ukraina.
Wiemy jak ważną rolę odgrywają specjalistyczne wydawnictwa muzyczne, zwłaszcza na początku nauki, dlatego postanowiliśmy aktywnie wesprzeć zespół oficyny Muzyczna Ukraina w tym tragicznym momencie historii – mówi dyrektor-redaktor naczelny PWM dr Daniel Cichy. - Po rozpoczęciu pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę podjęliśmy rozmowy na temat współpracy edycyjnej, zakupiliśmy licencje do znakomitych publikacji edukacyjnych i wspólnie z redakcją ukraińską przygotowaliśmy je do polskiego wydania.
Dla początkujących muzyków
Chcę grać na fortepianie przeznaczona jest dla młodych pianistów dopiero zaznajamiających się z instrumentem. Jest to pierwsze ilustrowane wydanie nutowe od czasu odzyskania niepodległości Ukrainy, które – jak zaznacza dyrektor Muzycznej Ukrainy Bogdan Kryvopust – osiągnęło tam status bestsellera.
Pozycja ta wprowadza dzieci w świat dźwięków i zapoznaje je z najlepszymi wzorcami muzyki fortepianowej. Utwory kompozytorów-klasyków oraz współczesnych twórców ukraińskich zestawione są w zbiorach w sposób umożliwiający stopniowy, ale zarazem płynny rozwój umiejętności muzycznych. Zeszyty przeznaczone są na dwa pierwsze lata nauki gry. Wspomagają elementarny rozwój muzyczny zarówno przyszłych profesjonalistów, jak i amatorów sztuki muzycznej.
Bardzo się cieszę, że teraz, kiedy Ukraina walczy o swoje istnienie – a jestem pewien, że wygra – nasze dzieci, które przebywają poza krajem i uczą się grać na pianinie, będą mogły korzystać z tej publikacji. W trudnym czasie wojny wsparcie projektów kulturalnych jest minimalne, dlatego współpraca z Polskim Wydawnictwem Muzycznym daje nadzieję na przyszłe wspólne projekty – przyznaje Bogdan Kryvopust.
Nie tylko fortepian
Współpraca PWM-u z ukraińskim wydawcą obejmie w sumie cztery publikacje nutowe dla dzieci,
z których trzy przeznaczone są na fortepian, a jedna – na wiolonczelę. Wszystkie przygotowywane zeszyty będą dwujęzyczne i pojawią się w sprzedaży w ciągu najbliższych tygodni.
Wierzymy, że publikacje polsko-ukraińskie przyczynią się także do zapoznania najmłodszych
z atrakcyjnym repertuarem ukraińskim, świetnymi metodami nauczania gry na instrumentach, a także rozwiną u odbiorców świadomość kultury muzycznej naszych sąsiadów – podkreśla dyrektor-redaktor naczelny PWM.
Partnerem wydania Chcę grać na fortepianie jest Centrum Edukacji Artystycznej.
Najnowsze dziecięce publikacje można znaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.com.pl, alenuty.pl oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.