Aktualności
Musica Electronica Nova startuje 13 maja
2023-05-09
Musica Electronica Nova to jeden z najważniejszych festiwali muzyki współczesnej. Odbywające się co dwa lata wydarzenie przedstawia publiczności nowe, zróżnicowane drogi, którymi podążają dziś kompozytorzy zapraszający do swojej twórczości brzmienia elektroniczne. Tegoroczna edycja festiwalu organizowanego przez Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu odbędzie się między 13 a 21 maja. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
„Czy po dwóch latach od początku pandemii możemy zacząć powoli wracać do sytuacji sprzed jej wybuchu? Chyba nie – wiele wskazuje na to, że kiedy już uporamy się z wirusem, świat będzie na nas czekał odmieniony i chaotyczny, a my będziemy pełni nowej niepewności, ale też nadziei. Następna edycja MEN odzwierciedli ten stan rzeczy, rzucając publiczność na rozdroże, z którego wkroczyć będzie można na wiele odmiennych ścieżek”, podkreśla Pierre Jodlowski, dyrektor artystyczny festiwalu Musica Electronica Nova. Wśród wspomnianych dróg znalazły się też te wytyczone przez kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Spotkania z Elżbietą Sikorą
Jednym z wydarzeń tegorocznej edycji MEN będzie monograficzny koncert Elżbiety Sikory, która do 2017 roku pełniła funkcję dyrektorki artystycznej Festiwalu. 14 maja w Sali Czarnej NFM zabrzmią dwa utwory kompozytorki, w których istotną rolę odgrywają saksofony. W Lisboa, tramway 28. Hommage à Fernando Pessõa na saksofon solo i taśmę muzyka grana na żywo przenika się z zarejestrowanymi dźwiękami portugalskich ulic. Bardziej rozbudowane instrumentarium prezentuje Happy Valenciennes na saksofony, taśmę i live electronics, nawiązujący tytułem do miasta leżącego w północnym rejonie Francji. Podczas koncertu wystąpią uczniowie Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Ryszarda Bukowskiego oraz Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu prowadzeni przez Władysława Kosendiaka. Za partię elektroniczną będzie odpowiadać Maciej Michaluk.
Wszystkich, którzy chcieliby poznać Elżbietę Sikorę bliżej i nie tylko przez pryzmat dźwięków, zapraszamy na spotkanie z kompozytorką poprzedzające koncert. Poprowadzi je Krzysztof Stefański, współautor książki Flashback będącej zapisem jego rozmowy z artystką. Na wydarzenie zapraszamy o godz. 17:00 do foyer NFM na poziomie -1.
Muzyczne co nieco od Pawła Hendricha
Wieczorny koncert 14 maja będzie okazją do wysłuchania pierwszego wykonania nowego utworu Pawła Hendricha Just a Little Beat na dziesięcioro wykonawców i elektronikę. Kompozytor postanowił w pełni wykorzystać możliwości zespołu, dla którego pisał: Studio Dan tworzą klasycznie wykształceni muzycy, improwizatorzy i jazzmani, dlatego ściśle określone elementy dzieła muzycznego łączą się w tej kompozycji z elementami improwizacji. Gdyby tego było mało, całości dodadzą barw techniki wywodzące się z muzyki popularnej i klubowej.
W programie festiwalu nie zabraknie także symfonicznych brzmień. Podczas koncertu 20 maja muzycy NFM Filharmonii Wrocławskiej prowadzeni przez Vincenta Kozlovskyego z udziałem artystów tworzących elektronikę na żywo wykonają SPIN na orkiestrę symfoniczną i live electronics Krzysztofa Wołka. Oprócz wykorzystania brzmień akustycznych i elektronicznych kompozycja angażuje także koncertową przestrzeń przez umieszczenie głośników nad sceną i wokół publiczności. To właśnie w tym spięciu orkiestry z elektroniką można doszukiwać się jednej z interpretacji tytułu. Drugiej kompozytor upatruje w zwarciach elektrycznych, będących nieodłącznym elementem pracy z elektroniką.
Pełny program Festiwalu dostępny jest na stronie Organizatora.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.