PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

ANAKLASIS IN JAPAN: jazz na styku kultur

2023-05-11

Na przełomie kwietnia i maja polski jazz triumfował w Japonii. W ramach projektu ANAKLASIS IN JAPAN uznani polscy i japońscy artyści jazzowi wystąpili z 6 koncertami dla setek odbiorców zgromadzonych w 4 prestiżowych lokalizacjach w Tokio, zderzając swoje pomysły na improwizację. Było to pierwsze tak rozbudowane tournée z polską muzyką jazzową zorganizowane pod szyldem marki fonograficznej ANAKLASIS, działającej w ramach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
 

REVISIONS, czyli nowe podejście do dawnego

„ANAKLASIS to marka fonograficzna, której celem i ambicją jest dokumentowanie tego, co najwybitniejsze i najciekawsze w polskiej muzyce współczesnej”, komentuje dyrektor – redaktor naczelny PWM dr Daniel Cichy. „Od początku jej istnienia, od 2019 roku jesteśmy obecni w Japonii. Po kilku latach poznawania przez japońskich melomanów rejestrowanej na naszych krążkach twórczości polskich kompozytorów w interpretacjach znakomitych wykonawców, nadszedł czas na przedstawianie naszych artystów na żywo. Zaczęliśmy od bardzo dobrze przyjętej w Kraju Kwitnącej Wiśni serii REVISIONS”.


fot. Maciej Komorowski / PWM
 

Celem pomarańczowej serii REVISIONS od ANAKLASIS jest pokazanie uznanych dzieł wybitnych polskich twórców przez pryzmat nowoczesnego języka muzycznego – w opracowaniach i reinterpretacjach współczesnych artystów. Twórczość Karola Szymanowskiego wziął na warsztat Adam Pierończyk (SZYMANOWSKI / X-RAY), a Piotr Orzechowski z Kubą Więckiem za punkt wyjścia wzięli muzykę Wojciecha Kilara (THEMES OF DRACULA). To właśnie ich wizje stały się podstawą projektu ANALASIS IN JAPAN. Podczas koncertów w Japonii, oprócz materiału zarejestrowanego na płytach, artyści zaprezentowali także improwizowane sety, w których towarzyszyli im muzycy znani na japońskiej scenie jazzowej: pianistka Saki Ozawa, kontrabasista Takashi Sugawa i perkusista Kaito Nakamura.


Od Polski po Japonię


Koncertową obecność ANAKLASIS w Japonii poprzedziła wizyta studyjna Saki Ozawy w Polsce w marcu 2023 roku, której elementem był jej występ we wrocławskim Vertigo Jazz Club & Restaurant. Tego wieczoru na tej samej scenie zagrali także Adam Pierończyk i Piotr Orzechowski. Pobyt Ozawy w Polsce został zarejestrowany w formie wideo i udostępniony na kanale YouTube Jazz Auditoria, przybliżając międzynarodowej publiczności jazz nad Wisłą widziany oczami japońskiej pianistki.


Cykl koncertów zrealizowanych w ramach ANAKLASIS IN JAPAN zainaugurował występ polskich artystów w Ambasadzie Polskiej w Tokio 28 kwietnia. W ramach wydarzenia wystąpił także DJ Yama a.k.a. Sahib, który przedstawił autorskie remiksy materiałów z wybranych płyt ANAKLASIS, podkreślając niewyczerpany potencjał dzieł polskich mistrzów. Kolejne koncerty pod hasłem „Discover Jazz in Poland” miały charakter improwizowanych setów, w których wzięli udział artyści z Polski i z Japonii: 29 kwietnia jazz zabrzmiał w Waterras Common Hall, 3 i 4 maja w prestiżowym klubie Blue Note Place, a 7 maja – w otwartej przestrzeni ekskluzywnej dzielnicy Tokio, Yebisu Garden Place.



fot. Maciej Komorowski / PWM

Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest od lat obecne na japońskim rynku, gdzie promuje polską muzykę zarówno w postaci publikacji, jak i w ramach wydarzeń koncertowych organizowanych we współpracy z lokalnymi partnerami. Projekt ANAKLASIS IN JAPAN, który był pierwszym krokiem do szerokiej promocji marki fonograficznej w Kraju Kwitnącej Wiśni, spotkał się z dużym zainteresowaniem tokijskiej publiczności: artyści wystąpili na żywo przed około 750 słuchaczami, a transmisję online z koncertu w Waterras Common Hall obejrzało ponad 2300 osób.


Współpraca kultur


ANAKLASIS IN JAPAN to pierwsze tak rozbudowane międzynarodowe przedsięwzięcie, którego celem była promocja marki zagranicą. Jego organizacja była możliwa dzięki współpracy z Instytutem Polskim w Tokio, Instytutem Adama Mickiewicza oraz jednym z najważniejszych japońskich ośrodków jazzowych: klubem Blue Note Place. 


„Instytut Polski w Tokio od lat wspiera i promuje polski jazz w Japonii. Cieszymy się, że po przerwie związanej z pandemią ponownie możemy gościć w Tokio znakomitych polskich artystów”, podkreśla dyrektor placówki Urszula Osmycka.


fot. Maciej Komorowski / PWM

Najczęściej czytane:

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!

„Pieśni o Śląsku”. Koncert specjalny PWM w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.