Aktualności
Mała Monografia o Marii Szymanowskiej już w sprzedaży!
2023-05-25
Bestsellerowa seria Małe Monografie powiększyła się o nowy tom! "Szymanowska" Danuty Gwizdalanki to ujmująca historia pierwszej w Europie zawodowej pianistki i kompozytorki - niezwykłej, pewnej siebie i niezależnej kobiety. Z publikacji wyłania się obraz Marii Szymanowskiej nie tylko jako artystki, ale też „menadżerki wirtuozowsko władającą technikami PR-u”, a zarazem pierwszej polskiej self-made woman.
Niezwykła, pewna siebie i niezależna, konsekwentnie pracowała nad stworzeniem wizerunku i zbudowaniem kariery. Podbiła ówczesny muzyczny świat – od Paryża po Petersburg, a od rozpoczęcia jej epokowej podróży po miastach Europy mija właśnie 200 lat. Marię Szymanowską przyjmowano aplauzem wszędzie, gdzie się pojawiła, wychwalały ją największe osobowości ówczesnych czasów. Według Goethego była „niewiarygodną wręcz pianistką”, Mickiewicz okrzyknął ją „królową tonów”; do jej sztambucha wpisywali się wybitni przedstawiciele świata sztuki. O jej etiudach w stylu brillant Schumann pisał: „Biorąc pod uwagę odkrywczość oraz charakter tych etiud, wypadałoby uznać je za najważniejsze utwory, jakie świat kobiet wydał do naszych czasów”.
Danuta Gwizdalanka zabiera czytelników w podróż po Europie romantyzmu, w ślad za licznymi koncertami Marii Szymanowskiej. Fascynującą historię intensywnego, choć krótkiego życia „Królowej tonów” wplata w konteksty historyczne oraz społeczne, przybliżając realia epoki, z którymi kompozytorka musiała się nieustannie mierzyć. Dzięki licznym cytatom z ówczesnych gazet, listów oraz zapisków autorka rysuje nie tylko portret wciąż tak mało znanej artystki i kompozytorki, ale też barwny obraz świata, który ją otaczał.
Szymanowska zdecydowała się na ów krok, nie będąc córką ani żoną muzyka, co w początkach XIX wieku było niespotykane – jej nieliczne poprzedniczki prawie bez wyjątku pochodziły bowiem z takiego właśnie środowiska, jak chociażby wspomniana panna Mozart. Co więcej, uczyniła tak w wieku dojrzałym. Wcześniej w salach koncertowych pojawiały się „cudowne dziewczątka”, lecz małżeństwo z reguły oznaczało kres kariery. Maria wyłamała się też z konwencji obowiązującej w jej sferze, gdzie przeznaczeniem kobiety była rodzina, a obowiązek zarabiania na nią spoczywał na mężczyźnie.
Fragment książki
O autorce książki:
Danuta Gwizdalanka – absolwentka muzykologii i filologii angielskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W 1990 roku obroniła doktorat poświęcony kwartetom Beethovena. Jest autorką wielu książek o muzyce oraz licznych artykułów, haseł encyklopedycznych, przyczynków itp. W PWM wydała m.in. czteroczęściowy podręcznik „Historia muzyki” (2005–2011), „Przewodnik po muzyce kameralnej” (1996), oryginalne ujęcia problemowe, jak „Muzyka i polityka” (1999) i „Muzyka i płeć” (2001), syntezę „100 lat z dziejów polskiej muzyki” (2018), antologię myśli o muzyce „Symfonia na 444 głosy” (2020) oraz biografie: dwa tomy poświęcone Lutosławskiemu (wspólnie z mężem Krzysztofem Meyerem, 2003–2004), „Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim” (2021) oraz Lutosławski i Mozart w serii Małych Monografii (2021, 2022). Rozległa wiedza, szerokie konteksty, atrakcyjna narracja, dowcip i swada to znaki rozpoznawcze jej prac.
Premierową książkę Danuty Gwizdalanki można znaleźć także w wersji ebook w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.com.pl, empik.com, alenuty.pl, liber.pl, w dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju, a także podczas Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.