Aktualności
PWM przenosi się na Wiejską
2023-07-27
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przechodzi w wykonawczą fazę rewitalizacji siedziby swojego warszawskiego Oddziału. Wraz z rozpoczęciem remontu i wdrażaniem założeń projektu architektonicznego, Dział Zbiorów Nutowych oraz redakcja „Ruchu Muzycznego” przenoszą się do tymczasowej siedziby przy ul. Wiejskiej 19 w Warszawie.
Mury przy ul. Fredry 8, w których mieści się warszawski Oddział PWM oraz „Ruch Muzyczny”, mają bogatą i barwną historię. Budynek dawnego Banku Dyskontowego projektu Kazimierza Loewego, pochodzący z 1897 roku, od 1965 roku figuruje w rejestrze zabytków. Oficyna podjęła działania, by zaprosić w swoje progi artystów i miłośników muzyki – dzięki realizowanym planom związanym z unowocześnieniem i zwiększeniem funkcjonalności budynku, siedziba PWM stanie się ważnym miejscem na kulturalnej mapie Warszawy.
Na czas remontu, który zaplanowany jest do końca 2024 roku, zarówno Dział Zbiorów Nutowych PWM, jak i redakcja „Ruchu Muzycznego”, będą działać w siedzibie tymczasowej przy ul. Wiejskiej 19 w Warszawie. Znajdująca się pod tym adresem kamienica Karskich także może pochwalić się niebagatelną historią: mieszkał tam Jerzy Żurawlew – kompozytor, pianista i inicjator Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, oraz profesor Stanisław Szober, wybitny językoznawca. Przez pewien czas budynek był także siedzibą Państwowej Średniej Szkoły Muzycznej nr 3. PWM nadpisuje jego historię, przenosząc się do niego wraz z bogatymi zbiorami archiwalnymi i materiałami wykonawczymi do ponad 3500 skatalogowanych dzieł wielkoobsadowych.
Przeprowadzka: to warto wiedzieć
W związku z działaniami związanymi z przeprowadzką Oddziału, do 30 sierpnia mogą pojawiać się trudności w realizacji zamówień na materiały orkiestrowe. Zwrot materiałów możliwy będzie po 20 sierpnia – przesyłki, które dotrą do DZN przed tym terminem, będą odsyłane do nadawcy. Warto zaznaczyć, że późniejszy zwrot materiałów nie będzie wiązał się z opłatą za dłuższe wypożyczenie.
Zwroty należy kierować na adres:
Oddział – Dział Zbiorów Nutowych PWM, ul. Wiejska 19, 00-480 Warszawa.
Wszelkie materiały, publikacje książkowe, płytowe do recenzji należy kierować na nowy, tymczasowy adres redakcji: „Ruch Muzyczny”, ul. Wiejska 19, 00-480 Warszawa.
Idzie nowe: przebudowa Fredry 8 czas start
#Fredry8 będzie nowoczesną i otwartą przestrzenią kulturalną na mapie Polski. W zmodernizowanej siedzibie PWM przy ul. Fredry 8 znajdą się kameralna sala koncertowa, klub jazzowy, księgarnia muzyczna, mediateka, studio nagrań oraz sale warsztatowe. Bogate zasoby, którymi opiekuje się DZN, będą odpowiednio zabezpieczone. Przy Fredry 8 rezydować będzie także redakcja „Ruchu Muzycznego”, najstarszego pisma muzycznego w Polsce, którego wydawcą jest PWM.
Generalnym wykonawcą projektu architektonicznego jest firma EBS-BUD. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2024 roku. Głównym inicjatorem i organizatorem przedsięwzięcia jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Inwestycja zostanie sfinansowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ze środków budżetu państwa.
W razie pytań napisz lub zadzwoń do nas:
Dział Zbiorów Nutowych
„Ruch Muzyczny”
Najczęściej czytane:
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.
„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.
Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.