Aktualności
PWM przenosi się na Wiejską
2023-07-27
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przechodzi w wykonawczą fazę rewitalizacji siedziby swojego warszawskiego Oddziału. Wraz z rozpoczęciem remontu i wdrażaniem założeń projektu architektonicznego, Dział Zbiorów Nutowych oraz redakcja „Ruchu Muzycznego” przenoszą się do tymczasowej siedziby przy ul. Wiejskiej 19 w Warszawie.
Mury przy ul. Fredry 8, w których mieści się warszawski Oddział PWM oraz „Ruch Muzyczny”, mają bogatą i barwną historię. Budynek dawnego Banku Dyskontowego projektu Kazimierza Loewego, pochodzący z 1897 roku, od 1965 roku figuruje w rejestrze zabytków. Oficyna podjęła działania, by zaprosić w swoje progi artystów i miłośników muzyki – dzięki realizowanym planom związanym z unowocześnieniem i zwiększeniem funkcjonalności budynku, siedziba PWM stanie się ważnym miejscem na kulturalnej mapie Warszawy.
Na czas remontu, który zaplanowany jest do końca 2024 roku, zarówno Dział Zbiorów Nutowych PWM, jak i redakcja „Ruchu Muzycznego”, będą działać w siedzibie tymczasowej przy ul. Wiejskiej 19 w Warszawie. Znajdująca się pod tym adresem kamienica Karskich także może pochwalić się niebagatelną historią: mieszkał tam Jerzy Żurawlew – kompozytor, pianista i inicjator Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, oraz profesor Stanisław Szober, wybitny językoznawca. Przez pewien czas budynek był także siedzibą Państwowej Średniej Szkoły Muzycznej nr 3. PWM nadpisuje jego historię, przenosząc się do niego wraz z bogatymi zbiorami archiwalnymi i materiałami wykonawczymi do ponad 3500 skatalogowanych dzieł wielkoobsadowych.
Przeprowadzka: to warto wiedzieć
W związku z działaniami związanymi z przeprowadzką Oddziału, do 30 sierpnia mogą pojawiać się trudności w realizacji zamówień na materiały orkiestrowe. Zwrot materiałów możliwy będzie po 20 sierpnia – przesyłki, które dotrą do DZN przed tym terminem, będą odsyłane do nadawcy. Warto zaznaczyć, że późniejszy zwrot materiałów nie będzie wiązał się z opłatą za dłuższe wypożyczenie.
Zwroty należy kierować na adres:
Oddział – Dział Zbiorów Nutowych PWM, ul. Wiejska 19, 00-480 Warszawa.
Wszelkie materiały, publikacje książkowe, płytowe do recenzji należy kierować na nowy, tymczasowy adres redakcji: „Ruch Muzyczny”, ul. Wiejska 19, 00-480 Warszawa.
Idzie nowe: przebudowa Fredry 8 czas start
#Fredry8 będzie nowoczesną i otwartą przestrzenią kulturalną na mapie Polski. W zmodernizowanej siedzibie PWM przy ul. Fredry 8 znajdą się kameralna sala koncertowa, klub jazzowy, księgarnia muzyczna, mediateka, studio nagrań oraz sale warsztatowe. Bogate zasoby, którymi opiekuje się DZN, będą odpowiednio zabezpieczone. Przy Fredry 8 rezydować będzie także redakcja „Ruchu Muzycznego”, najstarszego pisma muzycznego w Polsce, którego wydawcą jest PWM.
Generalnym wykonawcą projektu architektonicznego jest firma EBS-BUD. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2024 roku. Głównym inicjatorem i organizatorem przedsięwzięcia jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Inwestycja zostanie sfinansowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ze środków budżetu państwa.
W razie pytań napisz lub zadzwoń do nas:
Dział Zbiorów Nutowych
„Ruch Muzyczny”
Najczęściej czytane:
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!