Aktualności
Bilety na AUKSODRONE 2023 już w sprzedaży!
2023-08-31
Przed nami kolejna edycja festiwalu AUKSODRONE. Od 6 do 8 października tyska Mediateka będzie przepełniona muzyką w wykonaniu AUKSO pod batutą Marka Mosia oraz znakomitych muzyków znanych ze sceny klasycznej i jazzowej. Nie zabraknie premier, improwizacji i świętowania jubileuszy. 3 września jesienny festiwal zapowie wykonanie Albumu rodzinnego – opery dla dzieci Jerzego Kornowicza z librettem Michała Rusinka. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu.
Nie tylko dla dzieci
Album rodzinny Jerzego Kornowicza po raz pierwszy zabrzmiał wiosną tego roku podczas kolejnej odsłony katowickiego Festiwalu Prawykonań, spotykając się z entuzjastycznym odbiorem publiczności, która po brzegi wypełniła salę koncertową NOSPR. Wrześniowe wykonanie utworu będzie prologiem tegorocznej edycji festiwalu AUKSODRONE. Razem z bohaterami libretta Michała Rusinka zapraszamy w podróż w przeszłość wyznaczoną kolejnymi kartami rodzinnego albumu ze zdjęciami, która będzie związaną nie tylko z najbliższymi krewnymi. „Lektura albumu skłania bohaterów utworu do odkrywania rodzinnej przeszłości, która jest też historią powszechną”, komentuje Kornowicz. „Dzieci łączą w całość fakty z życia nieznanych krewnych, odkrywają różne ludzkie charaktery i umysłowości. Wielkie dzieje toczą się w tle: są tu polskie traumy, wspomnienia osób pokrzywdzonych przez społeczne katastrofy. Jest perspektywa europejska i polemika z rodzimymi kliszami. Są w końcu wątki wspólne z całym światem ożywionym, z którego się wywodzimy i częścią którego jesteśmy”. Na tyskiej scenie w role dzieci wcielą się znakomici wokaliści: Ewa Biegas i Jan Jakub Monowid, którym towarzyszyć będzie AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy prowadzona przez Marka Mosia. Na operę zapraszamy dzieci w wieku od 6 lat. Start 3 września o godz. 12:00.
Wielki jubileusz
Obchodzący w tym roku 85. urodziny Zygmunt Krauze jest jednym z najbardziej wszechstronnych polskich artystów. Skomponował setki utworów, współpracuje ze znakomitymi muzykami i reżyserami, cały czas występuje jako koncertujący pianista i pedagog na uczelniach w USA, Azji i Europie. Podczas tegorocznego AUKSODRONE zapraszamy na koncert monograficzny nie tylko poświęcony tej barwnej postaci, ale też z udziałem wszechstronnego artysty. 7 października w Mediatece Zygmunt Krauze wystąpi solo, zaprezentowane zostaną również jego utwory kameralne i orkiestrowe.
Nowak x Wicha
Wokalno-instrumentalna twórczość Alka Nowaka na AUKSODRONE to wręcz tradycja. Po premierach oper do tekstów Szczepana Twardocha i Radka Raka przyszedł czas na Marcina Wichę, który napisał libretto na podstawie nagrodzonych Nike i Paszportem Polityki Rzeczy, których nie wyrzuciłem. Tym razem kompozytor skierował się w stronę wodewilu, inspirując się piosenkami i miniaturami fortepianowymi Georga Gerswhwina i Cole’a Portera. Oddał głos trójce solistów, których partie różnią się od siebie charakterem. Prawykonają jeKasia Moś, Joanna Freszel i Karol Kozłowski. Przy fortepianie zasiądzie Piotr Sałajczyk, na kontrabasie zagra Max Mucha. Rzeczy. Vaudeville na trzy głosy, kontrabas, fortepian i smyczki zabrzmi premierowo 7 października.
Klasyka w jazzowej odsłownie
Na festiwalu AUKSODRONE nie może także zabraknąć jazzu. Gościem tegorocznej odsłony będzie Marek Pospieszalski, który wraz ze swoim oktetem zagra razem z AUKSO – i to dwukrotnie, bo 6 i 8 października. Punktem wyjścia dla pierwszego koncertu jest wydany w 2022 roku album Polish Composers of the 20th Century, czyli wariacje na temat dzieł wybitnych twórców ubiegłego stulecia, w tym Zygmunta Krauze, Kazimierza Serockiego czy Romana Palestra. Drugi koncert będzie kontynuacją wcześniejszej myśli, jej rozwinięciem, a zarazem nawiązaniem do kolejnej płyty Pospieszalskiego – No Other End of the World Will There Be (Based on the works of Polish Female Composers of the 20th Century). Tym razem artysta wziął na warsztat twórczość radykalnych polskich kompozytorek: Elżbiety Sikory, Barbary Buczek, Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil czy Agaty Zubel. Oba koncerty będą starciem klasyki z jazzem, noise’em i elektroniką, a przede wszystkim dowodem na to, jak bogatym źródłem inspiracji są kompozytorskie partytury.
Bilety na wszystkie festiwalowe koncerty dostępne są do kupienia na platformie Ticketmaster.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.