Aktualności
Festiwal Moniuszki rozpoczyna sezon artystyczny Teatru Wielkiego w Poznaniu
2023-10-06
Teatr Wielki w Poznaniu po 25-miesięcznej modernizacji powraca do swojej siedziby przy ul. Fredry. Sezon artystyczny 2023/2024 w gmachu pod Pegazem rozpocznie się pierwszą edycją Festiwalu Moniuszki w dniach 6-19 października. W programie m.in. Gala Otwarcia Sceny z udziałem Artura Rucińskiego oraz koncert „MONIUSZKO / MOŻDŻER”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Ruch Muzyczny są Partnerami wydarzenia.
Historia Teatru Wielkiego jest nierozerwalnie związana ze Stanisławem Moniuszką, odkąd w 1919 roku Halka zainaugurowała polską działalność opery w Poznaniu. Nic więc dziwnego, że i powrót zespołu na rodzimą, gruntownie zmodernizowaną scenę instytucja uczci pierwszą edycją festiwalu poświęconego Moniuszce – swojemu patronowi. „Jednak nie tylko o zachowanie ciągłości nam chodzi” – podkreślają organizatorzy. „Chcemy z Moniuszki wydobyć tę iskrę, która sprawiła, że jego twórczość spajała i dodawała otuchy w trudnych chwilach, jak i była okazją do celebrowania radości ze zwycięstwa i wolności. Pragniemy, aby stworzone przez niego dzieła, były przyczyną do dyskusji i mówiły coś o nas – nie tylko tych dawnych, zasłuchanych w dźwięk kuranta, ale też o tych, których głos jest bardziej lub mniej słyszalny obecnie.”
Festiwal zainauguruje najważniejszy utwór polskiego repertuaru operowego – Straszny dwór. Realizatorzy poznańskiej inscenizacji z 2021 roku udowadniają, że dzieło Moniuszki to nie zbiór efektownych pamiątek przeszłości, a utwór wspaniale wpisujący się w obecne czasy, dający pole twórczej interpretacji, z wyraziście zarysowanymi postaciami i aktualną wymową. Nowatorską interpretację, łącząca przywiązanie do tradycji z potrzebną nowoczesności, przygotowała reżyserka Ilaria Lanzino. Kierownictwo muzyczne nad realizacją sprawuje Marco Guidarini, zaś za scenografię odpowiedzielny jest Leif-Erik Heine. W trzech festiwalowych spektaklach 6, 7 i 8 października wystąpią: Ruslana Koval i Małgorzata Olejniczak-Worobiej (Hanna), Gosha Kowalinska i Magdalena Wilczyńska-Goś (Jadwiga), Piotr Friebe i Piotr Kalina (Stefan), Rafał Korpik i Damian Konieczek (Zbigniew), Szymon Mechliński (Miecznik), Anna Lubańska i Galina Kuklina (Cześnikowa), Rafał Korpik i Damian Konieczek (Skołuba), Bartłomiej Szczeszek i Albert Memeti (Pan Damazy) oraz Jaromir Trafankowski i Maciej Ogórkiewicz (Maciej). Solistom towarzyszyć będzie Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu pod kierownictwem Marco Guidariniego.
Niewątpliwie najważniejszym wydarzeniem w programie Festiwalu będzie Gala Otwarcia Sceny 14 października. Powrót do gmachu pod Pegazem po przeszło dwóch latach remontu nie może odbyć się inaczej niż w rytm Moniuszkowskich kompozycji w mistrzowskim wykonaniu. Gwiazdą wieczoru będzie światowej sławy baryton Artur Ruciński. Obok niego wystąpią związani z Teatrem Wielkim soliści – laureaci Konkursu Moniuszkowskiego: Ruslana Koval (sopran), Małgorzata Olejniczak – Worobiej (sopran), Piotr Kalina (tenor), Szymon Mechliński (baryton) i Volodymyr Tyshkov (bas). Solistów, chór i orkiestrę poprowadzi Maestro Jacek Kaspszyk.
Moniuszko i... jazz? Jak najbardziej! W koncercie „MONIUSZKO / MOŻDŻER” 15 października obok słynnej uwertury fantastycznej Bajka usłyszymy inspirowaną nią kompozycję Leszka Możdżera MONIUSZKO ALT_SHIFT_1 ESCAPE. Znakomity jazzman docenił Moniuszkowską instrumentację, zwartą konstrukcję i zręczne prowadzenie formy. Precyzyjny splot zabiegów muzycznych zachęca do improwizacji, tchnienia w partyturę powietrza, pokazania jej kunsztu oraz umiejscowienia we współczesności. Możdżer na bazie Bajki namalował własną muzyczną opowieść. Stworzył ją z fragmentów, które – jak przy użyciu klawiszowego skrótu – porozsuwał, aby zmieścić w nich niejazzowe akcenty, niektóre tempa oryginału zwolnił, część fragmentów powtórzył. Jak brzmi ta nieoczywista kolaboracja? Jest fanatycznie! Jest bajecznie! Podczas koncertu wystąpią Leszek Możdżer oraz Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu pod dyrekcją Katarzyny Tomali-Jedynak z udziałem Tomasza Dąbrowskiego (trąbka), Bartka Królika (bas), Adama Bławickiego (saksofon) i Łukasza Sobolaka (perkusja).
Repertuar Festiwalu przewiduje też wydarzenie dla najmłodszych – kierowane dla dzieci warsztaty najnajMoniuszko to projekt muzyczny inspirowany muzyką Stanisława Moniuszki, dostosowany do możliwości percepcyjnych i rozwoju najmłodszych miłośników dźwięków. Dzieci wraz z opiekunami będą mogły zanurzyć się w świecie dźwięków 18 października.
Pierwszą edycję Festiwalu Moniuszki zwieńczy wieczór z Parią w Kinie Pałacowym. Tylko nieliczni widzowie mieli okazję uczestniczyć w scenicznej realizacji spektaklu, który wywalczył poznańskiej scenie „Operowego Oscara”, czyli International Opera Award w kategorii „Dzieło odkryte na nowo”. Spektakl był wystawiony w hali Arena i miał rzadko wykorzystywaną w teatrze operowym formułę „site specific”. Inscenizacja Grahama Vicka, emocje, które kierownik muzyczny przedstawienia – Gabriel Chmura – wydobył z Moniuszkowskiej partytury oraz znakomite i wyraziste postaci sprawiły, że było to przedstawienie wyjątkowe. Filmową rejestrację w Centrum Kultury Zamek będzie można zobaczyć 19 października.
Szczegóły na stronie organizatora
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.