Aktualności
Listopadowe prawykonania z katalogu PWM
2023-11-02
Prawykonania utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zdominuje w listopadzie kameralistyka. Ciekawe zestawienia instrumentalne i dbałość o kolorystykę brzmieniową, wirtuozowskie partie solowe i pobudzające wyobraźnię słuchaczy inspiracje twórców. To wszystko zabrzmi w nowych kompozycjach Hanny Kulenty, Dariusza Przybylskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Marty Ptaszyńskiej oraz Andrzeja Kwiecińskiego. W tym miesiącu sięgniemy także po dotąd niewykonane i niepublikowane utwory Józefa Świdra i Mikołaja Piotra Góreckiego.
Gra w duety z Hanną Kulenty
Miesiąc rozpocznie utwór Hanny Kulenty zatytułowany AlineaDuo, po raz pierwszy rozpisany przez kompozytorkę na saksofon i fortepian. Dzieło, w wykonaniu duetu: Bartłomiej Duś i Magdalena Duś zabrzmi 3 listopada o godz. 18:00 podczas koncertu inaugurującego IV Ogólnopolski Kongres Saksofonowy, którego organizatorem jest Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Będzie to również okazja do wysłuchania referatów poświęconych literaturze muzycznej przeznaczonej na saksofon. Wśród zaproszonych prelegentów słowo o metafizyce dzieła i doborze środków wykonawczych na przykładzie wybranego ze swej twórczości dzieła wygłosi kompozytorka. Więcej informacji o wydarzeniu dostępne jest na stronie Kongresu.
W listopadzie po raz pierwszy zabrzmi także drugi z utworów Hanny Kulenty – AtlantissDuo na flet i fortepian. Wybrane przez kompozytorkę zestawienie instrumentalne przyniesie lekkość formy oraz szlachetność i elegancję brzmienia, podkreślone przez mistrzowski duet wykonawców: flecistkę Jadwigę Kotnowską i pianistę Piotra Sałajczyka. Na ich recital zapraszamy 28 listopada o godz. 19:30 do NOSPR, bilety dostępne są za pośrednictwem strony internetowej Organizatora.
Mitologiczne inspiracje Dariusza Przybylskiego
W Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach zabrzmi 5 listopada o godz. 18:00 poemat symfoniczny Dariusza Przybylskiego zatytułowany Sny Syreny. To drugi utwór z zapoczątkowanej w tym roku serii, nawiązującej do mitologicznych stworów zamieszkujących morskie głębiny. Pierwszy z nich – Sirens na 12-głosowy zespół wokalny – powstał do tekstu warszawskiego twórcy Marka Kraszewskiego i pierwszy raz zabrzmiał w marcu podczas Festiwalu Prawykonań w Katowicach. Najnowszy utwór kompozytor opisuje następująco: W „Snach syreny” eksplorowana zostaje barwowość poszczególnych grup orkiestrowych, kontrasty dynamiczno-agogiczne oraz przeciwstawienia fragmentów tutti odcinkom o wyciszonej i zniuansowanej instrumentacji. Utwór jest eksperymentem muzyczno-dramaturgicznym, który zainspirować ma twórcę materii słownej Marka Kraszewskiego do napisania tekstu stanowiącego program tego poematu symfonicznego. A jaki będzie tego rezultat, dowiemy się po prawykonaniu. Kompozytor zadedykował poemat jego pierwszym wykonawcom – Sinfonii Varsovii w związku z 90. rocznicą urodzin Krzysztofa Pendereckiego. Bilety na koncert dostępne są na stronie ECMKP.
Górskie reminiscencje Józefa Świdra
Dwa dni później, 7 listopada o godz. 19:30 zapraszamy do Sali kameralnej NOSPR na koncert z cyklu „Scena Młodych”. W programie wydarzenia ujęto prawykonanie Suity na dwa fortepiany Józefa Świdra. Prawdopodobnie będzie to pachniało górami; nie chciałbym jednak wcale pisać jakiejś suity tańców góralskich i coś podobnego, chcę natomiast zrobić pięć obrazów, które byłyby jakby reminiscencjami moich przeżyć związanych z górami. Zadanie trudne, ale wydaje mi się, że warto by je zrealizować mimo piekielnej męki, jaka mu towarzyszyć będzie – tak o początkach pracy nad Suitą pisał kompozytor 25 lipca 1952 roku w swoich niewydanych Zapiskach. Znakomita konstrukcja utworu, jego wirtuozowski i zróżnicowany charakter oraz zrównoważony poziom partii obu fortepianów pozwala zaliczyć cykl do najciekawszych kompozycji polskiego repertuaru duetowego XX wieku. Bez wątpienia zasługuje on na zainteresowanie słuchaczy, wykonawców i pedagogów. Warto zatem wybrać się do NOSPR, by usłyszeć Suitę w wykonaniu laureatek III Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej – Rozalii Kierc i Marii Moliszewskiej, czyli Reverie Piano Duo. Bilety na to wydarzenie dostępne są na stronie NOSPR.
Andrzej Kwieciński grany w Wielkiej Brytanii
15 i 17 listopada zwrócimy naszą uwagę w kierunku Wysp Brytyjskich, tu bowiem odbędzie się światowe prawykonanie kompozycji Andrzeja Kwiecińskiego. Utwór zatytułowany Aultre que... chanson d' une ombre qui s'éteint – in memory of Kalina wykona trio Flow Unit 3 w składzie: Anna Kwiatkowska – skrzypce, Adam Kośmieja – fortepian oraz Mikołaj Pałosz – wiolonczela. Ten jeden z najbardziej ekscytujących i innowacyjnych zespołów kameralnych w Polsce odwiedzi Royal Birmingham Conservatoire i Royal Academy of Music w Londynie na dwa koncerty, podczas których obok współczesnych kompozycji studentów brytyjskiego konserwatorium i królewskiej akademii muzycznej zostanie wykonany także utwór kompozytora reprezentowanego przez naszą Oficynę. Pełny program koncertu dostępny jest na stronie Royal Birmingham Conservatoire.
W stronę poezji z Joanną Wnuk-Nazarową
Z Wysp Brytyjskich powrócimy do Katowic. Pieśni nad Pieśniami i chóry nad chórami to tytuł koncertu Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia pod kierownictwem Anny Sztostak, podczas którego zostaną wykonane dwa utwory Joanny Wnuk-Nazarowej, inspirowane poezją Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego i Juliana Tuwima. Zarówno Wrony na chór mieszany do słów autora Teatrzyku Zielona Gęś, jak i Dwa wiatry na chór mieszany do wiersza jednego z najpopularniejszych poetów dwudziestolecia międzywojennego, zostały napisane przez kompozytorkę w 1968 roku. Po raz pierwszy, dla szerokiego grona słuchaczy, zabrzmią wraz z kompozycjami Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego podczas koncertu 24 listopada o godz. 19:30. Bilety dostępne są na stronie NOSPR.
Wariacje podwójne Mikołaja Piotra Góreckiego
Następnie przeniesiemy się do Warszawy wprost na Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie organizowany przez Narodowe Centrum Kultury. Na finał tego wydarzenia, 25 listopada o godz. 17:00 w Kościele Ewangelicko-Augsburskim św. Trójcy, wystąpi AChDuo, zespół tworzony przez gitarzystę Aleksandra Pankowskiego vel Jankowskiego oraz harfistkę Julię Łopuszyńską. Ważnym punktem koncertu pod tytułem „Dialog na 53 struny” będzie prapremiera Wariacji podwójnych na gitarę i harfę Mikołaja Piotra Góreckiego, będących nową wersją niewykonywanego wcześniej utworu przeznaczonego na mandolinę i gitarę o tym samym tytule. Po szczegółowe informacje o koncercie zapraszamy na stronę Festiwalu Eufonie.
Droga pielgrzyma w dziele Marty Ptaszyńskiej
Pod koniec miesiąca zatoczymy koło, wracając do wykonawców, którzy rozpoczęli listopad z twórczością Hanny Kulenty. Tym razem, 30 listopada o godz. 19:30 Bartłomiej i Magdalena Duś (MagDuś Duo) w towarzystwie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą Basa Wiegersa wykonają Trzy Wizje według Dantego – koncert podwójny na saksofony, fortepian i orkiestrę Marty Ptaszyńskiej. Inspiracją do powstania utworu była dla kompozytorki Boska komedia florenckiego pisarza, poety i filozofa Dantego Alighieri. Koncert, zbudowany z trzech kontrastujących części, został pomyślany przez autorkę jako wielki utwór symfoniczny z grupą instrumentów koncertujących. Partie solowe, rozpisane z wirtuozowskim rozmachem dla czterech saksofonów: barytonowego, tenorowego, altowego i sopranowego, fortepianu, harfy oraz kwartetu perkusyjnego, przeplatają się z bogatą paletą barw instrumentów perkusyjnych i dętych blaszanych. Instrumenty solowe przejmują w dziele metaforyczne role odnoszące się do literackiego pierwowzoru. Fortepian staje się przewodnikiem dla pielgrzyma, którego narrację kompozytorka ujęła w partii saksofonu. Jego pielgrzymia droga prowadzi przez kolejne części koncertu analogicznie do literackiej narracji: od Piekła, przez Czyściec, do Nieba, aż do osiągnięcia prawdziwego Piękna w spotkaniu z Bogiem – jak tłumaczy finał koncertu kompozytorka. Bilety na to wydarzenie dostępne są na stronie NOSPR.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.