Aktualności
Listopadowe prawykonania z katalogu PWM
2023-11-02
Prawykonania utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zdominuje w listopadzie kameralistyka. Ciekawe zestawienia instrumentalne i dbałość o kolorystykę brzmieniową, wirtuozowskie partie solowe i pobudzające wyobraźnię słuchaczy inspiracje twórców. To wszystko zabrzmi w nowych kompozycjach Hanny Kulenty, Dariusza Przybylskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Marty Ptaszyńskiej oraz Andrzeja Kwiecińskiego. W tym miesiącu sięgniemy także po dotąd niewykonane i niepublikowane utwory Józefa Świdra i Mikołaja Piotra Góreckiego.
Gra w duety z Hanną Kulenty
Miesiąc rozpocznie utwór Hanny Kulenty zatytułowany AlineaDuo, po raz pierwszy rozpisany przez kompozytorkę na saksofon i fortepian. Dzieło, w wykonaniu duetu: Bartłomiej Duś i Magdalena Duś zabrzmi 3 listopada o godz. 18:00 podczas koncertu inaugurującego IV Ogólnopolski Kongres Saksofonowy, którego organizatorem jest Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Będzie to również okazja do wysłuchania referatów poświęconych literaturze muzycznej przeznaczonej na saksofon. Wśród zaproszonych prelegentów słowo o metafizyce dzieła i doborze środków wykonawczych na przykładzie wybranego ze swej twórczości dzieła wygłosi kompozytorka. Więcej informacji o wydarzeniu dostępne jest na stronie Kongresu.
W listopadzie po raz pierwszy zabrzmi także drugi z utworów Hanny Kulenty – AtlantissDuo na flet i fortepian. Wybrane przez kompozytorkę zestawienie instrumentalne przyniesie lekkość formy oraz szlachetność i elegancję brzmienia, podkreślone przez mistrzowski duet wykonawców: flecistkę Jadwigę Kotnowską i pianistę Piotra Sałajczyka. Na ich recital zapraszamy 28 listopada o godz. 19:30 do NOSPR, bilety dostępne są za pośrednictwem strony internetowej Organizatora.
Mitologiczne inspiracje Dariusza Przybylskiego
W Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach zabrzmi 5 listopada o godz. 18:00 poemat symfoniczny Dariusza Przybylskiego zatytułowany Sny Syreny. To drugi utwór z zapoczątkowanej w tym roku serii, nawiązującej do mitologicznych stworów zamieszkujących morskie głębiny. Pierwszy z nich – Sirens na 12-głosowy zespół wokalny – powstał do tekstu warszawskiego twórcy Marka Kraszewskiego i pierwszy raz zabrzmiał w marcu podczas Festiwalu Prawykonań w Katowicach. Najnowszy utwór kompozytor opisuje następująco: W „Snach syreny” eksplorowana zostaje barwowość poszczególnych grup orkiestrowych, kontrasty dynamiczno-agogiczne oraz przeciwstawienia fragmentów tutti odcinkom o wyciszonej i zniuansowanej instrumentacji. Utwór jest eksperymentem muzyczno-dramaturgicznym, który zainspirować ma twórcę materii słownej Marka Kraszewskiego do napisania tekstu stanowiącego program tego poematu symfonicznego. A jaki będzie tego rezultat, dowiemy się po prawykonaniu. Kompozytor zadedykował poemat jego pierwszym wykonawcom – Sinfonii Varsovii w związku z 90. rocznicą urodzin Krzysztofa Pendereckiego. Bilety na koncert dostępne są na stronie ECMKP.
Górskie reminiscencje Józefa Świdra
Dwa dni później, 7 listopada o godz. 19:30 zapraszamy do Sali kameralnej NOSPR na koncert z cyklu „Scena Młodych”. W programie wydarzenia ujęto prawykonanie Suity na dwa fortepiany Józefa Świdra. Prawdopodobnie będzie to pachniało górami; nie chciałbym jednak wcale pisać jakiejś suity tańców góralskich i coś podobnego, chcę natomiast zrobić pięć obrazów, które byłyby jakby reminiscencjami moich przeżyć związanych z górami. Zadanie trudne, ale wydaje mi się, że warto by je zrealizować mimo piekielnej męki, jaka mu towarzyszyć będzie – tak o początkach pracy nad Suitą pisał kompozytor 25 lipca 1952 roku w swoich niewydanych Zapiskach. Znakomita konstrukcja utworu, jego wirtuozowski i zróżnicowany charakter oraz zrównoważony poziom partii obu fortepianów pozwala zaliczyć cykl do najciekawszych kompozycji polskiego repertuaru duetowego XX wieku. Bez wątpienia zasługuje on na zainteresowanie słuchaczy, wykonawców i pedagogów. Warto zatem wybrać się do NOSPR, by usłyszeć Suitę w wykonaniu laureatek III Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej – Rozalii Kierc i Marii Moliszewskiej, czyli Reverie Piano Duo. Bilety na to wydarzenie dostępne są na stronie NOSPR.
Andrzej Kwieciński grany w Wielkiej Brytanii
15 i 17 listopada zwrócimy naszą uwagę w kierunku Wysp Brytyjskich, tu bowiem odbędzie się światowe prawykonanie kompozycji Andrzeja Kwiecińskiego. Utwór zatytułowany Aultre que... chanson d' une ombre qui s'éteint – in memory of Kalina wykona trio Flow Unit 3 w składzie: Anna Kwiatkowska – skrzypce, Adam Kośmieja – fortepian oraz Mikołaj Pałosz – wiolonczela. Ten jeden z najbardziej ekscytujących i innowacyjnych zespołów kameralnych w Polsce odwiedzi Royal Birmingham Conservatoire i Royal Academy of Music w Londynie na dwa koncerty, podczas których obok współczesnych kompozycji studentów brytyjskiego konserwatorium i królewskiej akademii muzycznej zostanie wykonany także utwór kompozytora reprezentowanego przez naszą Oficynę. Pełny program koncertu dostępny jest na stronie Royal Birmingham Conservatoire.
W stronę poezji z Joanną Wnuk-Nazarową
Z Wysp Brytyjskich powrócimy do Katowic. Pieśni nad Pieśniami i chóry nad chórami to tytuł koncertu Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia pod kierownictwem Anny Sztostak, podczas którego zostaną wykonane dwa utwory Joanny Wnuk-Nazarowej, inspirowane poezją Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego i Juliana Tuwima. Zarówno Wrony na chór mieszany do słów autora Teatrzyku Zielona Gęś, jak i Dwa wiatry na chór mieszany do wiersza jednego z najpopularniejszych poetów dwudziestolecia międzywojennego, zostały napisane przez kompozytorkę w 1968 roku. Po raz pierwszy, dla szerokiego grona słuchaczy, zabrzmią wraz z kompozycjami Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego podczas koncertu 24 listopada o godz. 19:30. Bilety dostępne są na stronie NOSPR.
Wariacje podwójne Mikołaja Piotra Góreckiego
Następnie przeniesiemy się do Warszawy wprost na Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie organizowany przez Narodowe Centrum Kultury. Na finał tego wydarzenia, 25 listopada o godz. 17:00 w Kościele Ewangelicko-Augsburskim św. Trójcy, wystąpi AChDuo, zespół tworzony przez gitarzystę Aleksandra Pankowskiego vel Jankowskiego oraz harfistkę Julię Łopuszyńską. Ważnym punktem koncertu pod tytułem „Dialog na 53 struny” będzie prapremiera Wariacji podwójnych na gitarę i harfę Mikołaja Piotra Góreckiego, będących nową wersją niewykonywanego wcześniej utworu przeznaczonego na mandolinę i gitarę o tym samym tytule. Po szczegółowe informacje o koncercie zapraszamy na stronę Festiwalu Eufonie.
Droga pielgrzyma w dziele Marty Ptaszyńskiej
Pod koniec miesiąca zatoczymy koło, wracając do wykonawców, którzy rozpoczęli listopad z twórczością Hanny Kulenty. Tym razem, 30 listopada o godz. 19:30 Bartłomiej i Magdalena Duś (MagDuś Duo) w towarzystwie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą Basa Wiegersa wykonają Trzy Wizje według Dantego – koncert podwójny na saksofony, fortepian i orkiestrę Marty Ptaszyńskiej. Inspiracją do powstania utworu była dla kompozytorki Boska komedia florenckiego pisarza, poety i filozofa Dantego Alighieri. Koncert, zbudowany z trzech kontrastujących części, został pomyślany przez autorkę jako wielki utwór symfoniczny z grupą instrumentów koncertujących. Partie solowe, rozpisane z wirtuozowskim rozmachem dla czterech saksofonów: barytonowego, tenorowego, altowego i sopranowego, fortepianu, harfy oraz kwartetu perkusyjnego, przeplatają się z bogatą paletą barw instrumentów perkusyjnych i dętych blaszanych. Instrumenty solowe przejmują w dziele metaforyczne role odnoszące się do literackiego pierwowzoru. Fortepian staje się przewodnikiem dla pielgrzyma, którego narrację kompozytorka ujęła w partii saksofonu. Jego pielgrzymia droga prowadzi przez kolejne części koncertu analogicznie do literackiej narracji: od Piekła, przez Czyściec, do Nieba, aż do osiągnięcia prawdziwego Piękna w spotkaniu z Bogiem – jak tłumaczy finał koncertu kompozytorka. Bilety na to wydarzenie dostępne są na stronie NOSPR.
Najczęściej czytane:
Grudzień przynosi obfitość i różnorodność prawykonań dzieł kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. W tym miesiącu po raz pierwszy zabrzmią utwory skomponowane na tradycyjne składy instrumentalne, jak i te mniej oczywiste, prowadzące do szukania nowych konfiguracji, współbrzmień i rozwiązań.
Odbywa się od 1970 roku i jest jednym z najważniejszych konkursów muzycznych w Polsce, tuż po pianistycznym Chopinowskim i wiolinistycznym imienia Henryka Wieniawskiego. 25 listopada poznaliśmy laureatów 11. edycji Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, organizowanego przez Filharmonię Śląską im. H. M. Góreckiego w Katowicach.
Nieoczywiste połączenia, artystyczne dialogi, inspirujące eksperymenty. Marka ANAKLASIS od czterech lat obecna jest na rynku fonograficznym i w zawrotnym tempie dostarcza słuchaczom niepowtarzalnych wrażeń. Wydawnictwo niestrudzenie poszerza swój katalog, wiernie trwając przy założeniu, by prezentować najciekawsze zjawiska w muzyce współczesnej, szerokie spektrum gatunków oraz wybitne dzieła skomponowane i nagrane przez znakomitych kompozytorów oraz wykonawców.
Ponadczasowa spuścizna antycznych pisarzy nieustannie porusza wyobraźnię współczesnych twórców. ORESTEJA Ajschylosa stała się podstawą dramatopery Agaty Zubel z librettem Mai Kleczewskiej, które zderzyły klasyczną tragedię Ajschylosa z nowoczesnymi środkami wyrazu. Album, dostępny na płycie kompaktowej od maja, dziś w sprzedaży także jako winyl.
Od 17 do 27 listopada odbywać się będzie XI Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, będący jednym z najważniejszych polskich konkursów wykonawczych. Dla wielu dyrygentów młodego pokolenia to szansa na rozpoczęcie światowej kariery. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Strategicznym Partnerem Merytorycznym Konkursu.
W telegraficznym skrócie przedstawiamy rekomendacje utworów, znajdujących się w katalogu PWM, na które warto by każdy saksofonista zwrócił uwagę. Wyboru dokonał Adam Pierończyk, współpracujący z ANAKLASIS i Polskim Wydawnictwem Muzycznym saksofonista sopranowy i tenorowy, jedna z najważniejszych postaci w polskiej muzyce jazzowej.
Festiwal Ljubljana New Music Forum prezentuje twórczość współczesnych kompozytorów, jej różnorodność pod względem muzycznych kierunków i stylów oraz kulturowego pochodzenia twórców. W tym roku program wydarzenia przybliży osobę Agaty Zubel, kompozytorki znanej z eksploracji połączenia głosu z instrumentalnymi lub elektronicznymi mediami.
Po raz drugi spotkaliśmy się z japońskimi pianistami przy polskiej muzyce. Konkurs pianistyczny "Muzyka z kraju Chopina" w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Wydarzenie to nie tylko działanie edukacyjne, które Polskie Wydawnictwo Muzyczne prowadzi od lat w tej części świata, ale również okazja do upowszechniania twórczości polskich kompozytorów w kręgu krajów azjatyckich.
Światowy Dzień Saksofonu obchodziliśmy 6 listopada. Dla nas to jednak mało i na tym instrumencie skupimy naszą uwagę przez cały miesiąc. Poprosiliśmy Bartłomieja Dusia, saksofonistę, międzynarodowego solistę i kameralistę, o wybór ulubionych kompozycji przeznaczonych na jego instrument. Dostając propozycję opisania moich rekomendacji wydawniczych PWM na saksofon natychmiast w głowie pojawiły mi się dwa nazwiska: Hanna Kulenty i Aleksander Nowak. To dwoje wybitnych kompozytorów, których utwory mam ogromne szczęście wykonywać najczęściej i robię to z ogromną przyjemnością. – wyznał na wstępie.
Krzysztof Meyer, jeden z najbardziej wszechstronnych polskich kompozytorów, obchodzi w tym roku osiemdziesięciolecie urodzin. Jego znamienite dokonania uświetni NFM Orkiestra Leopoldinum, podczas jubileuszowego koncertu 12 listopada w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.