PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Moniuszko znowu na Fredry. Teatr Wielki w Poznaniu otworzył sezon artystyczny Festiwalem Moniuszki

2023-10-20

Po przeszło dwóch latach gruntownego remontu Teatr Wielki w Poznaniu oficjalnie wznowił działalność w swojej stałej siedzibie przy ul. Fredry. Aby uczcić powrót zespołu do gmachu pod Pegazem i zaprezentować nowe możliwości technologiczne sceny, sezon artystyczny 2023/2024 rozpoczął się festiwalem poświęconym patronowi instytucji – Stanisławowi Moniuszce. Od 6 do 19 października publiczność mogła poznawać różne oblicza tego kompozytora – operowe, filmowe, a nawet… jazzowe. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Ruch Muzyczny byli Partnerami wydarzenia.

 

Pierwszym punktem festiwalowego repertuaru, a zarazem pierwszym spektaklem po dwudziestopięciomiesięcznej modernizacji teatru był Straszny dwór. Teatr Wielki przypomniał swoją nowatorską realizację z 2021 roku w reżyserii Ilarii Lanzino i pod kierownictwem muzycznym Marco Guidariniego, w której dzieło Moniuszki staje się polem twórczej interpretacji, spektaklem z wyraziście zarysowanymi postaciami i aktualną wymową. Bodaj najważniejszy tytuł polskiego repertuaru operowego pojawił się na poznańskiej scenie 6, 7 i 8 października. Wystąpili: Ruslana Koval i Małgorzata Olejniczak-Worobiej (Hanna), Gosha Kowalinska i Magdalena Wilczyńska-Goś (Jadwiga), Piotr Friebe i Piotr Kalina (Stefan), Rafał Korpik i Damian Konieczek (Zbigniew), Szymon Mechliński (Miecznik), Anna Lubańska i Galina Kuklina (Cześnikowa), Rafał Korpik i Damian Konieczek (Skołuba), Bartłomiej Szczeszek i Albert Memeti (Pan Damazy) oraz Jaromir Trafankowski i Maciej Ogórkiewicz (Maciej). Solistom towarzyszył Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu pod kierownictwem Marco Guidariniego.

Jednak na oficjalną inaugurację gmachu pod Pegazem festiwalowa publiczność musiała zaczekać do 14 października. Wtedy to odbyło się niewątpliwie najważniejsze wydarzenie w programie Festiwalu – Gala Otwarcia Sceny. Gwiazdą wieczoru był Artur Ruciński, zaliczany do grona najwybitniejszych barytonów na świecie, stale występujący w najbardziej prestiżowych teatrach operowych. Obok niego wystąpią związani z Teatrem Wielkim soliści – laureaci Konkursu Moniuszkowskiego: Ruslana Koval (sopran), Małgorzata Olejniczak – Worobiej (sopran), Piotr Kalina (tenor), Szymon Mechliński (baryton) i Volodymyr Tyshkov (bas). Solistów, chór i orkiestrę poprowadził Maestro Jacek Kaspszyk.


fot. Magdalena Ośko / TW Poznań

 

Jazzowe oblicze utworów Moniuszki można było poznać 15 października, podczas koncertu MONIUSZKO / MOŻDŻER. Obok słynnej uwertury fantastycznej Bajka zabrzmiała inspirowana nią kompozycja Leszka Możdżera MONIUSZKO ALT_SHIFT_1 ESCAPE. Możdżer na bazie Bajki namalował własną muzyczną opowieść. Stworzył ją z fragmentów, które – jak przy użyciu klawiszowego skrótu – porozsuwał, aby zmieścić w nich niejazzowe akcenty, niektóre tempa oryginału zwolnił, część fragmentów powtórzył… Podczas koncertu wystąpili Leszek Możdżer oraz Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu pod dyrekcją Katarzyny Tomali-Jedynak z udziałem Tomasza Dąbrowskiego (trąbka), Bartka Królika (bas), Adama Bławickiego (saksofon) i Łukasza Sobolaka (perkusja).

Repertuar Festiwalu przewidział też wydarzenie dla dzieci – warsztaty najnajMoniuszko to projekt muzyczny inspirowany muzyką Stanisława Moniuszki, dostosowany do możliwości percepcyjnych i rozwoju najmłodszych miłośników dźwięków. Dzieci wraz z opiekunami mogły zanurzyć się w świecie dźwięków 18 października – dla niektórych z nich była to pierwsza wizyta w teatrze.


fot. Magdalena Ośko / TW Poznań

 

Pierwszą edycję Festiwalu Moniuszki zamknął wieczór z Parią w Kinie Pałacowym. Tylko nieliczni widzowie mieli okazję uczestniczyć w scenicznej realizacji spektaklu, który wywalczył poznańskiej scenie „Operowego Oscara”, czyli International Opera Award w kategorii „Dzieło odkryte na nowo”. Spektakl był wystawiony w hali Arena i miał rzadko wykorzystywaną w teatrze operowym formułę „site specific”. Inscenizacja Grahama Vicka, emocje, które kierownik muzyczny przedstawienia – Gabriel Chmura – wydobył z Moniuszkowskiej partytury oraz znakomite i wyraziste postaci sprawiły, że było to przedstawienie wyjątkowe. Filmową rejestrację w Centrum Kultury Zamek można było zobaczyć 19 października.


Historia Teatru Wielkiego w Poznaniu jest nierozerwalnie związana ze Stanisławem Moniuszką, odkąd w 1919 roku Halka zainaugurowała polską działalność opery w Poznaniu. Nic więc dziwnego, że i powrót zespołu na rodzimą, gruntownie zmodernizowaną scenę instytucja uczciła festiwalem poświęconym swojemu patronowi. I Festiwal Moniuszki pokazał, jak ważne jest podkreślanie uniwersalizmu twórczości tego kompozytora; pokazał również to, jak bardzo operowa publiczność jest otwarta na różnorodne, często zaskakujące interpretacje dzieł Moniuszki.

Najczęściej czytane:

Konkurs "Gdzie jest Wally"

Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.

Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.



MAJ: czwarta odsłona konkursu

Daj znać w komentarzu, ile klawiszy fotepianu widzisz na ilustracji i w jakich miejscach się znajdują. Na najbardziej spostrzegawczych czekają trzy egzemplarze książki Moniuszko z serii Małe Monografie .

Fryderyki 2024 rozdane. Statuetka dla ANAKLASIS

Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.

 

Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.

Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia

W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.

Najpiękniejsze Książki 2023 – nominacja dla PWM!

Najgłośniejsza książka ubiegłego roku wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymała nominację w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2023. W kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa jury doceniło publikację Ten cały musical Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady. Autorką projektu okładki i wnętrza oraz składu jest Alicja Kobza.

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.