Aktualności
Znamy laureatów drugiej edycji konkursu pianistycznego „Muzyka z kraju Chopina" w Japonii
2023-11-14
Po raz drugi spotkaliśmy się z japońskimi pianistami przy polskiej muzyce. Konkurs pianistyczny "Muzyka z kraju Chopina" w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Wydarzenie to nie tylko działanie edukacyjne, które Polskie Wydawnictwo Muzyczne prowadzi od lat w tej części świata, ale również okazja do upowszechniania twórczości polskich kompozytorów w kręgu krajów azjatyckich.
Wielki finał
Sukces zeszłorocznej edycji wydarzenia przyczynił się do poszerzenia jego formuły. W tym roku do udziału zostali zaproszeni także amatorzy, bez ograniczeń wiekowych. Przesłuchania konkursowe odbyły się 11 i 12 listopada w tokijskiej IMA Hall – prestiżowej sali koncertowej znanej ze znakomitej akustyki. Finałowe występy uczestników oceniało jury w składzie:
• prof. Wojciech Świtała (Przewodniczący Jury) – laureat międzynarodowych konkursów, m.in. w Bardolino, Konkursu im. M. Long i J. Thibaud w Paryżu, Konkursu Pianistycznego w Montrealu. Na XII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina otrzymał nagrodę za najlepsze wykonanie poloneza oraz szereg nagród pozaregulaminowych. Od 1998 roku zajmuje się również pracą pedagogiczną – przez lata związany był z Akademią Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach, pełnił też funkcję prorektora tej uczelni. W roku 2015 po raz pierwszy był jurorem w XVII Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warszawie.
• Marie Kiyone – nagradzana japońska pianistka, laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2010) oraz Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „MozARTe” w Aachen, zwyciężczyni Międzynarodowych Konkursów Pianistycznych „Premio Accademia Giovani” oraz „Premio Accademia 2015” w Rzymie. Ambasadorka polskiej muzyki w Japonii wielokrotnie współpracująca z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
• Rika Miyatani – laureatka m.in. I nagrody na Ogólnokrajowym Konkursie Młodych Pianistów w Iizuka, V nagrody XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
• Masako Ezaki – absolwentka studiów pianistycznych w Toho Gakuen School of Music oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Obecnie prowadzi klasę fortepianu w Senzoku Gakuen College of Music, jest także członkiem Senzoku Gakuen Colleges of Music oraz dyrektorką Japońskiego Towarzystwa Fryderyka Chopina.
• Shoko Kusuhara – ukończyła studia pianistyczne w Toho Gakuen School of Music i na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, obecnie naucza w Toho Gakuen School of Music.
• Takashi Yamamoto – studiował w Toho Gakuen Music High School i na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Laureat m.in. IV nagrody na 15. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Japonii w 2006 roku. Mieszka w Warszawie.
fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Talent i pasja
W programach poszczególnych występów zabrzmiały wybrane przez uczestników kompozycje, znajdujące się w publikacjach wyselekcjonowanych z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Jurorzy zgodnie podkreślali, że w porównaniu do pierwszej edycji konkursu poziom uczestników wzrósł. Szczególne uznanie wzbudził udział dorosłych amatorów, którzy z niemniejszą od najmłodszych pasją odkrywają muzykę polską. – przyznaje dr Daniel Cichy, Dyrektor PWM.
fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Wspólnie przy muzyce polskiej
Podczas uroczystej gali, która odbyła się 13 listopada w Ambasadzie Rzeczpospolitej Polskiej w Tokio, laureaci otrzymali nagrody rzeczowe ufundowane przez Instytut Polski w Tokio oraz pamiątkowy dyplom od TO-ON Kikaku, a także specjalne statuetki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Po raz pierwszy przyznano także nagrody dla pięciu najlepszych uczestników w danej kategorii wiekowej, którzy w finale zagrali utwór wybranego polskiego kompozytora, innego niż Fryderyk Chopin. Wśród nagrodzonych wykonań zabrzmiały m.in. utwory Ignacego Jana Paderewskiego i Karola Szymanowskiego. W tym roku uczestnicy sięgnęli po utwory z plejady polskich twórców, a najczęściej – poza utworami Fryderyka Chopina – rozbrzmiewała muzyka Paderewskiego, Lutosławskiego, Stachowskiego, Serockiego, Szymanowskiego czy Pachulskiego. Z kolei najmłodsi wybierali urocze drobiazgi Krystyny Gowik, Feliksa Rybickiego, Janiny Garści i Mirosława Gąsieńca. Co ważne wszystkie utwory z repertuaru konkursu zostały opublikowane przez wydawnictwo ZEN-ON, partnera wydawniczego PWM-u w Japonii. Z kolei najlepsze interpretacje utworów innych niż Fryderyka Chopina zostały nagrodzone specjalnymi nagrodami naszej Oficyny. – wskazuje Dyrektor Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, dr Daniel Cichy.
fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Podczas gali wystąpił przewodniczący jury, prof. Wojciech Świtała, ale przede wszystkim zaprezentowali się najzdolniejsi japońscy artyści – laureaci pierwszych miejsc we wszystkich kategoriach:
Wyróżnieni w kategorii do 6 lat
I Rin Asami
II Riku Wathana
III Keisei Yahata
III Rion Ou
Wyróżnieni w kategorii do 8 lat
I Mahiro Miyake
II Ayuka Yoshida
III Ria Takahashi
Wyróżnieni w kategorii do 10 lat
I Ichinosuke Kobayashi
II Chifumi Yoshida
III Wakaba Tezuka
Wyróżnieni w kategorii do 12 lat
I Hiroshige Harada
II Hajime Murayama
III Koyuri Tanimura
Wyróżnieni w kategorii do 15 lat
I Mio Iwamoto
II Yu Asai
III Yasuko Fukuda
Wyróżnieni w kategorii Amatorzy (A)
I Miho Shinohara
II Masashi Yanai
III Fumiko Takamasa
Wyróżnieni w kategorii Amatorzy (B)
I Akari Anmi
II Yuna Konomi
III Mei Ikeda
fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne
O polonezie w polskiej tradycji muzycznej
Przedsięwzięcie wzbogacą w najbliższych dniach wykłady przybliżające polską tradycję muzyczną oraz lekcje mistrzowskie. Głównym tematem wykładu prof. Wojciecha Świtały będzie charakterystyka polonezów Fryderyka Chopina i zmiany w podejściu do polonezowych elementów na przestrzeni lat oraz utrwalenie wzorców gatunkowych i twórcze ich przełamywanie. Będzie również mowa o źródłach inspiracji polskiego kompozytora oraz jego odwołaniach do konkretnych utworów z przeszłości. Z kolei dr Daniel Cichy w wykładzie zatytułowanym Polonez: od tańca na dworach, w pałacach i salonach do sal koncertowych na świecie wskaże kilka przykładów polonezów symfonicznych z ostatniego stulecia, udowadniając, że polonez wciąż stanowi cechę tożsamościową polskich twórców i może być punktem wyjścia do artystycznych poszukiwań. Wykłady odbędą się 15 listopada o godz. 19:00 w sali Takagi Clavia Matsue Salon w Tokio. Kilka dni później, 20 listopada laureaci konkursu będą mogli pod okiem prof. Świtały pracować nad wybranymi utworami w ramach lekcji mistrzowskich.
Jak przyznaje Dyrektor PWM, dr Daniel Cichy: Już czekamy na kolejne edycje konkursu, które odbędą się być może nie tylko w Japonii?
fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Współorganizatorem konkursu pianistycznego „Muzyka z kraju Chopina” było TO-ON Kikaku Co. Ltd. – importer materiałów nutowych, wydawca i organizator wydarzeń kulturalnych w Japonii.
Przedsięwzięcie wsparli: Instytut Polski w Tokio, Kawai Musical Instruments Mfg. Co., Ltd. oraz Stowarzyszenie Japońskich Nauczycieli Gry na Fortepianie (PTNA) – japońska organizacja non-profit zrzeszająca profesjonalnych nauczycieli gry na fortepianie, zarejestrowana przez Ministerstwo Edukacji, Kultury, Sportu, Nauki i Technologii Japonii.
Konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura inspirująca”.
Więcej na:
FACEBOOK: https://www.facebook.com/PWMEdition/
INSTAGRAM: https://www.instagram.com/pwm.com.pl/
TWITTER: https://twitter.com/PWMedition
YOUTUBE: https://www.youtube.com/PWMedition
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.