PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Znamy laureatów drugiej edycji konkursu pianistycznego „Muzyka z kraju Chopina" w Japonii

2023-11-14

Po raz drugi spotkaliśmy się z japońskimi pianistami przy polskiej muzyce. Konkurs pianistyczny  "Muzyka z kraju Chopina" w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Wydarzenie to nie tylko działanie edukacyjne, które Polskie Wydawnictwo Muzyczne prowadzi od lat w tej części świata, ale również okazja do upowszechniania twórczości polskich kompozytorów w kręgu krajów azjatyckich.

 

Wielki finał

Sukces zeszłorocznej edycji wydarzenia przyczynił się do poszerzenia jego formuły. W tym roku do udziału zostali zaproszeni także amatorzy, bez ograniczeń wiekowych. Przesłuchania konkursowe odbyły się 11 i 12 listopada w tokijskiej IMA Hall – prestiżowej sali koncertowej znanej ze znakomitej akustyki. Finałowe występy uczestników oceniało jury w składzie:


prof. Wojciech Świtała (Przewodniczący Jury) – laureat międzynarodowych konkursów, m.in. w Bardolino, Konkursu im. M. Long i J. Thibaud w Paryżu, Konkursu Pianistycznego w Montrealu. Na XII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina otrzymał nagrodę za najlepsze wykonanie poloneza oraz szereg nagród pozaregulaminowych. Od 1998 roku zajmuje się również pracą pedagogiczną – przez lata związany był z Akademią Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach, pełnił też funkcję prorektora tej uczelni. W roku 2015 po raz pierwszy był jurorem w XVII Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warszawie.


Marie Kiyone – nagradzana japońska pianistka, laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2010) oraz Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „MozARTe” w Aachen, zwyciężczyni Międzynarodowych Konkursów Pianistycznych „Premio Accademia Giovani” oraz „Premio Accademia 2015” w Rzymie. Ambasadorka polskiej muzyki w Japonii wielokrotnie współpracująca z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.


• Rika Miyatani – laureatka m.in. I nagrody na Ogólnokrajowym Konkursie Młodych Pianistów w Iizuka, V nagrody XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.


• Masako Ezaki – absolwentka studiów pianistycznych w Toho Gakuen School of Music oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Obecnie prowadzi klasę fortepianu w Senzoku Gakuen College of Music, jest także członkiem Senzoku Gakuen Colleges of Music oraz dyrektorką Japońskiego Towarzystwa Fryderyka Chopina.


• Shoko Kusuhara – ukończyła studia pianistyczne w Toho Gakuen School of Music i na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, obecnie naucza w Toho Gakuen School of Music.


• Takashi Yamamoto – studiował w Toho Gakuen Music High School i na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Laureat m.in. IV nagrody na 15. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Japonii w 2006 roku. Mieszka w Warszawie.

 

fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne

 

Talent i pasja

W programach poszczególnych występów zabrzmiały wybrane przez uczestników kompozycje, znajdujące się w publikacjach wyselekcjonowanych z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Jurorzy zgodnie podkreślali, że w porównaniu do pierwszej edycji konkursu poziom uczestników wzrósł. Szczególne uznanie wzbudził udział dorosłych amatorów, którzy z niemniejszą od najmłodszych pasją odkrywają muzykę polską. – przyznaje dr Daniel Cichy, Dyrektor PWM.

 

fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne

 

Wspólnie przy muzyce polskiej

Podczas uroczystej gali, która odbyła się 13 listopada w Ambasadzie Rzeczpospolitej Polskiej w Tokio, laureaci otrzymali nagrody rzeczowe ufundowane przez Instytut Polski w Tokio oraz pamiątkowy dyplom od TO-ON Kikaku, a także specjalne statuetki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Po raz pierwszy przyznano także nagrody dla pięciu najlepszych uczestników w danej kategorii wiekowej, którzy w finale zagrali utwór wybranego polskiego kompozytora, innego niż Fryderyk Chopin. Wśród nagrodzonych wykonań zabrzmiały m.in. utwory Ignacego Jana Paderewskiego i Karola Szymanowskiego. W tym roku uczestnicy sięgnęli po utwory z plejady polskich twórców, a najczęściej  poza utworami Fryderyka Chopina  rozbrzmiewała muzyka Paderewskiego, Lutosławskiego, Stachowskiego, Serockiego, Szymanowskiego czy Pachulskiego. Z kolei najmłodsi wybierali urocze drobiazgi Krystyny Gowik, Feliksa Rybickiego, Janiny Garści i Mirosława Gąsieńca. Co ważne wszystkie utwory z repertuaru konkursu zostały opublikowane przez wydawnictwo ZEN-ON, partnera wydawniczego PWM-u w Japonii. Z kolei najlepsze interpretacje utworów innych niż Fryderyka Chopina zostały nagrodzone specjalnymi nagrodami naszej Oficyny. – wskazuje Dyrektor Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, dr Daniel Cichy.

 

fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne


Podczas gali wystąpił przewodniczący jury, prof. Wojciech Świtała, ale przede wszystkim zaprezentowali się najzdolniejsi japońscy artyści – laureaci pierwszych miejsc we wszystkich kategoriach:

Wyróżnieni w kategorii do 6 lat

I Rin Asami
II Riku Wathana
III Keisei Yahata
III Rion Ou


Wyróżnieni w kategorii do 8 lat

I Mahiro Miyake
II Ayuka Yoshida
III Ria Takahashi


Wyróżnieni w kategorii do 10 lat

I Ichinosuke Kobayashi
II Chifumi Yoshida
III Wakaba Tezuka


Wyróżnieni w kategorii do 12 lat

I Hiroshige Harada
II Hajime Murayama
III Koyuri Tanimura

Wyróżnieni w kategorii do 15 lat

I Mio Iwamoto
II Yu Asai
III Yasuko Fukuda

Wyróżnieni w kategorii Amatorzy (A)


I Miho Shinohara
II Masashi Yanai
III Fumiko Takamasa

Wyróżnieni w kategorii Amatorzy (B)

I Akari Anmi
II Yuna Konomi
III Mei Ikeda

 


fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne

 

O polonezie w polskiej tradycji muzycznej

Przedsięwzięcie wzbogacą w najbliższych dniach wykłady przybliżające polską tradycję muzyczną oraz lekcje mistrzowskie. Głównym tematem wykładu prof. Wojciecha Świtały będzie charakterystyka polonezów Fryderyka Chopina i zmiany w podejściu do polonezowych elementów na przestrzeni lat oraz utrwalenie wzorców gatunkowych i twórcze ich przełamywanie. Będzie również mowa o źródłach inspiracji polskiego kompozytora oraz jego odwołaniach do konkretnych utworów z przeszłości. Z kolei dr Daniel Cichy w wykładzie zatytułowanym Polonez: od tańca na dworach, w pałacach i salonach do sal koncertowych na świecie wskaże kilka przykładów polonezów symfonicznych z ostatniego stulecia, udowadniając, że polonez wciąż stanowi cechę tożsamościową polskich twórców i może być punktem wyjścia do artystycznych poszukiwań. Wykłady odbędą się 15 listopada o godz. 19:00 w sali Takagi Clavia Matsue Salon w Tokio. Kilka dni później, 20 listopada laureaci konkursu będą mogli pod okiem prof. Świtały pracować nad wybranymi utworami w ramach lekcji mistrzowskich.

Jak przyznaje Dyrektor PWM, dr Daniel Cichy: Już czekamy na kolejne edycje konkursu, które odbędą się być może nie tylko w Japonii?

 

fot. Maciej Komorowski / Polskie Wydawnictwo Muzyczne



Współorganizatorem konkursu pianistycznego „Muzyka z kraju Chopina” było TO-ON Kikaku Co. Ltd. – importer materiałów nutowych, wydawca i organizator wydarzeń kulturalnych w Japonii.

Przedsięwzięcie wsparli: Instytut Polski w Tokio, Kawai Musical Instruments Mfg. Co., Ltd. oraz Stowarzyszenie Japońskich Nauczycieli Gry na Fortepianie (PTNA) – japońska organizacja non-profit zrzeszająca profesjonalnych nauczycieli gry na fortepianie, zarejestrowana przez Ministerstwo Edukacji, Kultury, Sportu, Nauki i Technologii Japonii.

Konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura inspirująca”.

Więcej na:

FACEBOOK: https://www.facebook.com/PWMEdition/
INSTAGRAM: https://www.instagram.com/pwm.com.pl/
TWITTER: https://twitter.com/PWMedition
YOUTUBE: https://www.youtube.com/PWMedition

 

Najczęściej czytane:

Wybitna koreańska skrzypaczka Bomsori Kim ambasadorką twórczości Grażyny Bacewicz

Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.

Konkurs Kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem. Termin nadsyłania prac: 1 kwietnia 2025 roku

Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.

Chopin okiem Iwaszkiewicza. Słynna biografia na nowo

70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: SŁAWOMIR KUPCZAK i jego #BiurkoKompozytora

W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.

Muzyczne spotkania PWM. Bądźmy bliżej siebie

Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.

Wydarzenia edukacyjne podczas muzycznych spotkań na 80-lecie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców. 

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.