PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

#WYOSTRZSŁUCH razem z ANAKLASIS – 4. URODZINY MARKI

2023-11-22

Nieoczywiste połączenia, artystyczne dialogi, inspirujące eksperymenty. Marka ANAKLASIS od czterech lat obecna jest na rynku fonograficznym i w zawrotnym tempie dostarcza słuchaczom niepowtarzalnych wrażeń. Wydawnictwo niestrudzenie poszerza swój katalog, wiernie trwając przy założeniu, by prezentować najciekawsze zjawiska w muzyce współczesnej, szerokie spektrum gatunków oraz wybitne dzieła skomponowane i nagrane przez znakomitych kompozytorów oraz wykonawców.

W katalogu ANAKLASIS znajduje się już ponad 30 wydań kompaktowych, analogowych i audio-wizualnych. Wydawnictwo przywraca zapomniane nagrania, przedstawia monograficzne ujęcia dzieł kompozytorów XX i XXI wieku, a także śmiało przekracza granice muzycznych światów. Po czterech latach marka może pochwalić się zarówno obszernym katalogiem, zaplanowanym w sześciu seriach tematycznych, jak i prestiżowymi wyróżnieniami. A do odkrycia ekscytujących zjawisk polskiej muzyki współczesnej pozostaje jeszcze wiele!


WYDAWNICTWO MŁODE I AMBITNE


O słuszności przyjętej w listopadzie 2019 roku przez ANAKLASIS drogi świadczą przyznawane nominacje i nagrody. Kolejny rok z rzędu publikacje firmowane tą młodą i ambitną marką zostały dostrzeżone przez polskie środowisko muzyczne, co stanowi wielkie wyróżnienie dla ANAKLASIS. W tegorocznej rywalizacji o nagrodę Akademii Fonograficznej w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna – Duety zwyciężył album RELIEFS, na którym zarejestrowano cykl „utworów-rzeźb” jednego z najciekawszych polskich kompozytorów-wizjonerów XX wieku – Andrzeja Krzanowskiego, w wykonaniu Macieja Frąckiewicza, któremu towarzyszą Arkadiusz Bialic, Joanna Freszel, Leszek Lorent, Marcin Zdunik i Lutosławski Quartet.


ANAKLASIS W JAPONII – NA STYKU KULTUR


7 artystów, 5 koncertów, 750 słuchaczy i 5300 odbiorców online. Na przełomie kwietnia i maja polski jazz triumfował w Japonii. W ramach projektu ANAKLASIS IN JAPAN uznani polscy i japońscy artyści wystąpili z koncertami dla setek odbiorców zgromadzonych w czterech prestiżowych lokalizacjach w Tokio, zderzając swoje pomysły na improwizację. Było to pierwsze tak rozbudowane tournée z polską muzyką jazzową zorganizowane pod szyldem marki fonograficznej ANAKLASIS.

 

Adam Pierończyk i Saki Ozawa / fot. M. Komorowski


ANAKLASIS bowiem przekracza granice nie tylko muzycznych światów, przemierza je także geograficznie, zaznaczając swoją obecność na rynku fonograficznym w Azji. Obrany przez markę cel popularyzacji rodzimej muzyki współczesnej stał się ważny dla szerokiego grona odbiorców oraz polskiej kultury. Projekt ANAKLASIS IN JAPAN był pierwszym krokiem do szerokiej promocji marki fonograficznej w Kraju Kwitnącej Wiśni i spotkał się z dużym zainteresowaniem tokijskiej publiczności.

 

MIĘDZY KLASYKĄ A JAZZEM, KAMERALISTYKĄ A OPERĄ


Jak daleko jest od jazzu do klasyki? Czy aby na pewno mówią aż tak różnymi językami? Czy antyczny dramat i dawne legendy można zaadaptować na współczesną operę? Postanowiliśmy to sprawdzić w tym roku za sprawą artystycznych dialogów w sześciu nowych, tegorocznych wydaniach serii OPERA, PORTRAITS oraz REVISIONS.


W eleganckiej czerni spowijającej serię OPERA ukazały się w tym roku trzy wyjątkowe dzieła. Krwawe zbrodnie, rodzinne dramaty i siła przeznaczenia – ponadczasowa twórczość antycznych dramatopisarzy do dziś porusza odbiorców i jest inspiracją dla współczesnych artystów. Z "Oresteją" Ajschylosa zmierzyła się Agata Zubel, komponując do libretta Mai Kleczewskiej dramatoperę, w której obie twórczynie wprowadziły nowe drogi interpretacji dzieła. Album, dostępny na płycie kompaktowej od maja, właśnie trafił do sprzedaży także jako winyl. Z kolei współczesną prozą polską zainspirował się Aleksander Nowak, który skomponował BAŚŃ O SERCU – operę na podstawie nagrodzonej Nike powieści „Baśń o wężowym sercu albo wtóre słowo o Jakóbie Szeli” Radka Raka. Jego przepełniona emocjami dla wrażliwego odbiorcy doskonale czytelnymi favola in musica od października dostępna jest na płycie CD.

 


W niebieskiej serii płyt monograficznych PORTRAITS przyjrzeliśmy się dokładnie twórczości Elżbiety Sikory, wydając płytę portretującą jej kompozytorskie emploi, poznaliśmy również wszystkie stany muzyki Krzysztofa Wołka. Natomiast w pomarańczowych barwach REVISIONS eksperymentowaliśmy i eksplorowaliśmy wraz z nowojorskim kontrabasistą i kompozytorem Michaelem Batesem twórczość Witolda Lutosławskiego. Koncertowa premiera utworów jednego z najważniejszych polskich kompozytorów XX wieku w opracowaniu Michaela Batesa i w brawurowym wykonaniu połączonych sił jego kwintetu oraz Lutosławski Quartet miała miejsce na nowojorskiej edycji festiwalu Jazztopad w czerwcu 2022 roku. Kilka miesięcy później muzycy spotkali się ponownie we Wrocławiu, by utrwalić dla potomnych tę fantastyczną przygodę. W fascynującą podróż w stronę polskiego dziedzictwa wyruszył także Kuba Stankiewicz, jeden z najciekawszych polskich pianistów jazzowych. Po raz pierwszy twórczość Ludomira Różyckiego, uważanego za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli Młodej Polski w muzyce, przeniknął duch jazzu. Wariacje Stankiewicza na tematy zaczerpnięte z utworów Różyckiego zostały utrwalone na płycie INSPIRED BY LUDOMIR RÓŻYCKI.


BYWAĆ I GOŚCIĆ


Ideą ANAKLASIS, marki fonograficznej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, jest nie tylko dokumentowanie wykonań najnowszych utworów polskich twórców. Celem wytwórni jest także tworzenie przestrzeni sprzyjającej budowaniu artystycznego dialogu. Najlepiej, gdy dialog ten odbywa się na żywo. W marcu we wrocławskim Vertigo Jazz Club & Restaurant wystąpili muzycy znani z krążków ANAKLASIS – pianista Piotr Orzechowski i saksofonista Adam Pierończyk, którzy po raz pierwszy spotkali się na jednej scenie z japońską pianistką młodego pokolenia, Saki Ozawą. Muzycy ANAKLASIS: Kuba Stankiewicz, Dominik Wania i Adam Pierończyk wystąpili także podczas 28. Summer Jazz Festival Krakow, największego jazzowego festiwalu w Polsce. W sierpniu natomiast ANAKLASIS ponownie zagościło w stolicy naszego języka ojczystego. W Szczebrzeszynie uwagę publiczności X Festiwalu Stolica Języka Polskiego zwróciliśmy na postać wybitnego skrzypka i kompozytora – Henryka Wieniawskiego. Jego nowe oblicze zaprezentowali Adam Bałdych i Krzysztof Dys. Na scenie zabrzmiały utwory z krążka LEGEND, wydanego nakładem ANAKLASIS w ubiegłym roku.


CO DALEJ, CZYLI APETYT ROŚNIE W MIARĘ SŁUCHANIA


Stojąc na pograniczu gatunków, ANAKLASIS wychodzi naprzeciw słuchaczom poszukującym, otwartym i gotowym na nowe wyzwania. Wszystkie publikacje dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik. Polecamy!


#WYOSTRZSŁUCH na ANAKLASIS!

ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION

 

https://www.anaklasis.pl/
www.facebook.com/anaklasisrecords/
www.instagram.com/anaklasis

Najczęściej czytane:

Instrument miesiąca: perkusyjne rekomendacje Tamary Kurkiewicz

Muzyka współczesna zajmuje główne miejsce w działalności artystycznej Tamary Kurkiewicz. Perkusistka i performerka ceni sobie bliską współpracę z kompozytorami i dąży do nadania osobistego charakteru utworom, w które się angażuje. Dla nas przygotowała rekomendacje czterech najlepszych i najciekawszych utworów na perkusję, które znajdziecie w katalogu naszej Oficyny. Zajrzyjcie po garść inspiracji!

Lato prawykonań. Lipcowe premiery nowych utworów z katalogu PWM

W lipcu polecamy szczególnej uwadze dwa wydarzenia poświęcone twórczości polskich kompozytorów, podczas których po raz pierwszy zabrzmią kompozycje Marcela Chyrzyńskiego i Zygmunta Krauze – Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie oraz 47. Festiwal Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem.

Polskie Wydawnictwo Muzyczne po raz trzeci na Festiwalu Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie

Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to owoc pasji do słowa, a także obowiązkowy przystanek na szlaku wakacyjnych podróży wszystkich miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Festiwal świętuje jubileuszową X edycję, która nie mogła obyć się bez aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które już po raz trzeci stało się partnerem wydarzenia. Tym razem bohaterem działań Oficyny stanie się Ignacy Jan Paderewski – postać nietuzinkowa – światowej sławy pianista i kompozytor, polityk, mąż stanu, filantrop, wspaniały mówca, niestrudzony działacz na rzecz niepodległości Polski.

Instrument miesiąca: perkusyjne rekomendacje Łukasza Ciesiołkiewicza

Po które publikacje z katalogu PWM warto sięgnąć, grając na perkusji, podpowiada i rekomenduje Łukasz Ciesiołkiewicz. Sprawdźcie, które utwory zwiększają radość perkusisty z przebywania na scenie, jaką publikację warto uznać za godne polecenia kompendium wiedzy i czyj kunszt kompozytorski w posługiwaniu się fakturą perkusyjną warto docenić. A także… którym utworem zaskoczycie akompaniatora!

Drugie życie Draculi. Projekt Piotra Orzechowskiego „Pianohooligana” i Kuby Więcka dostępny również na LP

Muzyczne tematy z kultowego filmu Coppoli, w dekonstrukcji i reinterpretacji przewrotnego duetu, zabrzmią ponownie na żywo. Koncertowi towarzyszy premiera albumu THEMES OF DRACULA, wydanego przez ANAKLASIS na nowym nośniku.

Konkurs "Gdzie jest Wally"

Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.

Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.

Grażyna Bacewicz o sobie samej. Poznaj literacką twórczość kompozytorki

Dlaczego czołowa polska artystka XX wieku nie cierpiała radioodbiorników? Czy uważała, że kompozytorka może mieć dzieci? Co myślała o sobie i o otaczającym ją świecie? Życie w słowach i obrazach to najnowsza propozycja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, w której odnaleźć można niepublikowaną dotąd prozę Grażyny Bacewicz. To spojrzenie na kompozytorkę z unikatowej perspektywy – jej własnymi oczami.

Instrument miesiąca: puzonowe rekomendacje Mateusza Konopki

Mateusz Konopka, pedagog i puzonista, na stałe związany z Filharmonią Śląska im. H. M. Góreckiego, Orkiestrą Muzyki Nowej oraz Zespołem Państwowych Szkół Muzycznych im. W. Kilara, współpracujący m.in. z takimi renomowanymi orkiestrami jak: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonietta Cracovia czy AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, przygotował dla nas rekomendacje pięciu publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które warto sięgnąć, grając na puzonie.

 

Wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, lecz również m.in. kompozycje Kazimierza Serockiego, które każdy puzonista powinien mieć w swoim repertuarze oraz utwory, które weszły do kanonu światowego repertuaru puzonowego.

Konkurs "Twoja ulubiona piosenka Zbigniewa Wodeckiego"

Zapraszamy Was do zabawy! Napisz, która piosenka Zbigniewa Wodeckiego gości w Twoim sercu i dlaczego tak się stało. Śledź naszą stronę na Facebooku i wygraj premierową publikację "Piosenki" Zbigniewa Wodeckiego. 

"Zacznij od Bacha" i inne najpiękniejsze piosenki Zbigniewa Wodeckiego już w sprzedaży!

Utwory Zbigniewa Wodeckiego stały się standardami polskiej muzyki rozrywkowej. Wielka w tym zasługa jego talentu kompozytorskiego – był bowiem nie tylko ich wykonawcą, ale i kompozytorem. Od 24 czerwca śpiewanie i granie jego piosenek w domu, dla przyjemności staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.