Aktualności
#WYOSTRZSŁUCH razem z ANAKLASIS – 4. URODZINY MARKI
2023-11-22
Nieoczywiste połączenia, artystyczne dialogi, inspirujące eksperymenty. Marka ANAKLASIS od czterech lat obecna jest na rynku fonograficznym i w zawrotnym tempie dostarcza słuchaczom niepowtarzalnych wrażeń. Wydawnictwo niestrudzenie poszerza swój katalog, wiernie trwając przy założeniu, by prezentować najciekawsze zjawiska w muzyce współczesnej, szerokie spektrum gatunków oraz wybitne dzieła skomponowane i nagrane przez znakomitych kompozytorów oraz wykonawców.
W katalogu ANAKLASIS znajduje się już ponad 30 wydań kompaktowych, analogowych i audio-wizualnych. Wydawnictwo przywraca zapomniane nagrania, przedstawia monograficzne ujęcia dzieł kompozytorów XX i XXI wieku, a także śmiało przekracza granice muzycznych światów. Po czterech latach marka może pochwalić się zarówno obszernym katalogiem, zaplanowanym w sześciu seriach tematycznych, jak i prestiżowymi wyróżnieniami. A do odkrycia ekscytujących zjawisk polskiej muzyki współczesnej pozostaje jeszcze wiele!
WYDAWNICTWO MŁODE I AMBITNE
O słuszności przyjętej w listopadzie 2019 roku przez ANAKLASIS drogi świadczą przyznawane nominacje i nagrody. Kolejny rok z rzędu publikacje firmowane tą młodą i ambitną marką zostały dostrzeżone przez polskie środowisko muzyczne, co stanowi wielkie wyróżnienie dla ANAKLASIS. W tegorocznej rywalizacji o nagrodę Akademii Fonograficznej w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna – Duety zwyciężył album RELIEFS, na którym zarejestrowano cykl „utworów-rzeźb” jednego z najciekawszych polskich kompozytorów-wizjonerów XX wieku – Andrzeja Krzanowskiego, w wykonaniu Macieja Frąckiewicza, któremu towarzyszą Arkadiusz Bialic, Joanna Freszel, Leszek Lorent, Marcin Zdunik i Lutosławski Quartet.
ANAKLASIS W JAPONII – NA STYKU KULTUR
7 artystów, 5 koncertów, 750 słuchaczy i 5300 odbiorców online. Na przełomie kwietnia i maja polski jazz triumfował w Japonii. W ramach projektu ANAKLASIS IN JAPAN uznani polscy i japońscy artyści wystąpili z koncertami dla setek odbiorców zgromadzonych w czterech prestiżowych lokalizacjach w Tokio, zderzając swoje pomysły na improwizację. Było to pierwsze tak rozbudowane tournée z polską muzyką jazzową zorganizowane pod szyldem marki fonograficznej ANAKLASIS.
Adam Pierończyk i Saki Ozawa / fot. M. Komorowski
ANAKLASIS bowiem przekracza granice nie tylko muzycznych światów, przemierza je także geograficznie, zaznaczając swoją obecność na rynku fonograficznym w Azji. Obrany przez markę cel popularyzacji rodzimej muzyki współczesnej stał się ważny dla szerokiego grona odbiorców oraz polskiej kultury. Projekt ANAKLASIS IN JAPAN był pierwszym krokiem do szerokiej promocji marki fonograficznej w Kraju Kwitnącej Wiśni i spotkał się z dużym zainteresowaniem tokijskiej publiczności.
MIĘDZY KLASYKĄ A JAZZEM, KAMERALISTYKĄ A OPERĄ
Jak daleko jest od jazzu do klasyki? Czy aby na pewno mówią aż tak różnymi językami? Czy antyczny dramat i dawne legendy można zaadaptować na współczesną operę? Postanowiliśmy to sprawdzić w tym roku za sprawą artystycznych dialogów w sześciu nowych, tegorocznych wydaniach serii OPERA, PORTRAITS oraz REVISIONS.
W eleganckiej czerni spowijającej serię OPERA ukazały się w tym roku trzy wyjątkowe dzieła. Krwawe zbrodnie, rodzinne dramaty i siła przeznaczenia – ponadczasowa twórczość antycznych dramatopisarzy do dziś porusza odbiorców i jest inspiracją dla współczesnych artystów. Z "Oresteją" Ajschylosa zmierzyła się Agata Zubel, komponując do libretta Mai Kleczewskiej dramatoperę, w której obie twórczynie wprowadziły nowe drogi interpretacji dzieła. Album, dostępny na płycie kompaktowej od maja, właśnie trafił do sprzedaży także jako winyl. Z kolei współczesną prozą polską zainspirował się Aleksander Nowak, który skomponował BAŚŃ O SERCU – operę na podstawie nagrodzonej Nike powieści „Baśń o wężowym sercu albo wtóre słowo o Jakóbie Szeli” Radka Raka. Jego przepełniona emocjami dla wrażliwego odbiorcy doskonale czytelnymi favola in musica od października dostępna jest na płycie CD.
W niebieskiej serii płyt monograficznych PORTRAITS przyjrzeliśmy się dokładnie twórczości Elżbiety Sikory, wydając płytę portretującą jej kompozytorskie emploi, poznaliśmy również wszystkie stany muzyki Krzysztofa Wołka. Natomiast w pomarańczowych barwach REVISIONS eksperymentowaliśmy i eksplorowaliśmy wraz z nowojorskim kontrabasistą i kompozytorem Michaelem Batesem twórczość Witolda Lutosławskiego. Koncertowa premiera utworów jednego z najważniejszych polskich kompozytorów XX wieku w opracowaniu Michaela Batesa i w brawurowym wykonaniu połączonych sił jego kwintetu oraz Lutosławski Quartet miała miejsce na nowojorskiej edycji festiwalu Jazztopad w czerwcu 2022 roku. Kilka miesięcy później muzycy spotkali się ponownie we Wrocławiu, by utrwalić dla potomnych tę fantastyczną przygodę. W fascynującą podróż w stronę polskiego dziedzictwa wyruszył także Kuba Stankiewicz, jeden z najciekawszych polskich pianistów jazzowych. Po raz pierwszy twórczość Ludomira Różyckiego, uważanego za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli Młodej Polski w muzyce, przeniknął duch jazzu. Wariacje Stankiewicza na tematy zaczerpnięte z utworów Różyckiego zostały utrwalone na płycie INSPIRED BY LUDOMIR RÓŻYCKI.
BYWAĆ I GOŚCIĆ
Ideą ANAKLASIS, marki fonograficznej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, jest nie tylko dokumentowanie wykonań najnowszych utworów polskich twórców. Celem wytwórni jest także tworzenie przestrzeni sprzyjającej budowaniu artystycznego dialogu. Najlepiej, gdy dialog ten odbywa się na żywo. W marcu we wrocławskim Vertigo Jazz Club & Restaurant wystąpili muzycy znani z krążków ANAKLASIS – pianista Piotr Orzechowski i saksofonista Adam Pierończyk, którzy po raz pierwszy spotkali się na jednej scenie z japońską pianistką młodego pokolenia, Saki Ozawą. Muzycy ANAKLASIS: Kuba Stankiewicz, Dominik Wania i Adam Pierończyk wystąpili także podczas 28. Summer Jazz Festival Krakow, największego jazzowego festiwalu w Polsce. W sierpniu natomiast ANAKLASIS ponownie zagościło w stolicy naszego języka ojczystego. W Szczebrzeszynie uwagę publiczności X Festiwalu Stolica Języka Polskiego zwróciliśmy na postać wybitnego skrzypka i kompozytora – Henryka Wieniawskiego. Jego nowe oblicze zaprezentowali Adam Bałdych i Krzysztof Dys. Na scenie zabrzmiały utwory z krążka LEGEND, wydanego nakładem ANAKLASIS w ubiegłym roku.
CO DALEJ, CZYLI APETYT ROŚNIE W MIARĘ SŁUCHANIA
Stojąc na pograniczu gatunków, ANAKLASIS wychodzi naprzeciw słuchaczom poszukującym, otwartym i gotowym na nowe wyzwania. Wszystkie publikacje dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik. Polecamy!
#WYOSTRZSŁUCH na ANAKLASIS!
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
https://www.anaklasis.pl/
www.facebook.com/anaklasisrecords/
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.