Aktualności
Nagroda Specjalna PWM dla Jong-Jie Yina. Chiński dyrygent triumfuje na 11. edycji Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga
2023-11-28
Odbywa się od 1979 roku i jest jednym z najważniejszych konkursów muzycznych w Polsce, tuż po pianistycznym Chopinowskim i wiolinistycznym imienia Henryka Wieniawskiego. 25 listopada poznaliśmy laureatów 11. edycji Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, organizowanego przez Filharmonię Śląską im. H. M. Góreckiego w Katowicach.
Triumfatorem tegorocznej edycji został reprezentant Chin Jong-Jie Yin i to on, jako jego laureat, poprowadzi NFM Filharmonię Wrocławską podczas wyjątkowego pokonkursowego koncertu, który odbędzie się 1 grudnia o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. W wykonaniu muzyków zabrzmią interpretacje wielkich dzieł Gioacchina Rossiniego, Wolfganga Amadeusa Mozarta i Antonína Dvořáka. Jako solista wystąpi Tomasz Daroch – wielokrotnie nagradzany wiolonczelista.
Uczestników konkursu oceniało trzynastoosobowe, międzynarodowe jury, które poza wspomnianym już laureatem Złotej Batuty doceniło także Sergeya Simakova z Niemiec (II miejsce) oraz Izraelczyka Mikhaila Meringa (III miejsce). Równoważne wyróżnienia przyznano: Marii Fuller (Kanada), Sukjong Kim (Korea Południowa) i Joonasowi Pitkänenowi (Finlandia).
fot. Wojciech Mateusiak
Jong-Jie Yin, poza nagrodą główną, otrzymał także pozaregulaminową Nagrodę Specjalną Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, strategicznego partnera merytorycznego konkursu, w wysokości 10 000 zł za najlepsze wykonanie polskiej kompozycji z katalogu Oficyny. W finale konkursu Yin poprowadził wykonanie Morza – impresjonistycznego dzieła symfonicznego Claude’ Debussy’ego oraz II Symfonii B-dur op. 19 Karola Szymanowskiego, która po raz pierwszy (w pierwotnej wersji) została wykonana w Warszawie w 1911 roku. Wówczas przy pulpicie dyrygenckim stanął Grzegorz Fitelberg – patron konkursu.
fot. Wojciech Mateusiak
Pomimo swojego młodego wieku Jong-Jie Yin, który liczy zaledwie dwadzieścia trzy lata, może pochwalić się poważnymi osiągnięciami. W 2021 roku zdobył nagrodę specjalną prestiżowego konkursu dyrygenckiego w Besançon. Obecnie jest asystentem dyrygenta Chińskiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej, miał również okazję prowadzić takie czołowe zespoły orkiestrowe, jak Orchestre national de Lyon, hr-Sinfonieorchester czy rumuńską Filarmonica George Enescu.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.