Aktualności
Nagroda Specjalna PWM dla Jong-Jie Yina. Chiński dyrygent triumfuje na 11. edycji Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga
2023-11-28
Odbywa się od 1979 roku i jest jednym z najważniejszych konkursów muzycznych w Polsce, tuż po pianistycznym Chopinowskim i wiolinistycznym imienia Henryka Wieniawskiego. 25 listopada poznaliśmy laureatów 11. edycji Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, organizowanego przez Filharmonię Śląską im. H. M. Góreckiego w Katowicach.
Triumfatorem tegorocznej edycji został reprezentant Chin Jong-Jie Yin i to on, jako jego laureat, poprowadzi NFM Filharmonię Wrocławską podczas wyjątkowego pokonkursowego koncertu, który odbędzie się 1 grudnia o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. W wykonaniu muzyków zabrzmią interpretacje wielkich dzieł Gioacchina Rossiniego, Wolfganga Amadeusa Mozarta i Antonína Dvořáka. Jako solista wystąpi Tomasz Daroch – wielokrotnie nagradzany wiolonczelista.
Uczestników konkursu oceniało trzynastoosobowe, międzynarodowe jury, które poza wspomnianym już laureatem Złotej Batuty doceniło także Sergeya Simakova z Niemiec (II miejsce) oraz Izraelczyka Mikhaila Meringa (III miejsce). Równoważne wyróżnienia przyznano: Marii Fuller (Kanada), Sukjong Kim (Korea Południowa) i Joonasowi Pitkänenowi (Finlandia).
fot. Wojciech Mateusiak
Jong-Jie Yin, poza nagrodą główną, otrzymał także pozaregulaminową Nagrodę Specjalną Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, strategicznego partnera merytorycznego konkursu, w wysokości 10 000 zł za najlepsze wykonanie polskiej kompozycji z katalogu Oficyny. W finale konkursu Yin poprowadził wykonanie Morza – impresjonistycznego dzieła symfonicznego Claude’ Debussy’ego oraz II Symfonii B-dur op. 19 Karola Szymanowskiego, która po raz pierwszy (w pierwotnej wersji) została wykonana w Warszawie w 1911 roku. Wówczas przy pulpicie dyrygenckim stanął Grzegorz Fitelberg – patron konkursu.
fot. Wojciech Mateusiak
Pomimo swojego młodego wieku Jong-Jie Yin, który liczy zaledwie dwadzieścia trzy lata, może pochwalić się poważnymi osiągnięciami. W 2021 roku zdobył nagrodę specjalną prestiżowego konkursu dyrygenckiego w Besançon. Obecnie jest asystentem dyrygenta Chińskiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej, miał również okazję prowadzić takie czołowe zespoły orkiestrowe, jak Orchestre national de Lyon, hr-Sinfonieorchester czy rumuńską Filarmonica George Enescu.
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.