Aktualności
Polskie Wydawnictwo Muzyczne podpisało umowę z Radiem Kraków na zakup fortepianu Steinway i wspólne przedsięwzięcia
2024-02-22
Polskie Wydawnictwo Muzyczne podpisało umowę z regionalną rozgłośnią radiową w sprawie fortepianu koncertowego Steinway D-274. Oficyna wspólnie z Radiem Kraków będzie realizować muzyczno-edukacyjny projekt, na który złożą się wydarzenia artystyczne, koncerty, audycje radiowe, audiobooki
i słuchowiska.
Celem przedsięwzięcia jest promocja polskiej muzyki, upowszechnianie dorobku znakomitych kompozytorów, wykonawców, i artystów związanych z Oficyną. O szczegółach przedsięwzięcia będziemy komunikować w niedalekiej przyszłości. Fortepian tymczasowo pozostanie w krakowskiej siedzibie rozgłośni.
– W związku z prowadzonymi przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne inwestycjami zakup fortepianu Steinway stanowi pierwszy etap zapewnienia wysokiej klasy wyposażenia kameralnych sal koncertowych, które powstaną w krakowskiej i warszawskiej siedzibie Oficyny – mówi dr Daniel Cichy, dyrektor – redaktor naczelny PWM. – Do tego czasu PWM wspólnie z radiem będzie wykorzystywać fortepian i radiowe studia do sesji nagraniowych i innych muzycznych przedsięwzięć.
Pierwsze wydarzenie w ramach muzyczno-edukacyjnego projektu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspólnie z Radiem Kraków planują jeszcze w tym roku.
– Dzięki współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym Radio nie tylko uzyskuje znaczący przychód – jakże potrzebnej dziś Radiu gotówki – ale będzie mieć również wypracowany spójny i sensowy plan wykorzystania tego najwyższej klasy instrumentu z korzyścią dla krakowian, słuchaczy, artystów i samego Radia Kraków, którego wcześniej nie było – dodaje Marcin Pulit, likwidator Radia Kraków.
Najczęściej czytane:
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.