PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

2024-03-21

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Francuska Académie Charles Cros od 1947 roku przyznaje prestiżowe nagrody za najlepsze nagrania muzyczne oraz specjalną Nagrodę Prezydenta Francji za całokształt twórczości. W ostatnich latach nagrodę tę otrzymali m.in. Kaija Saariaho czy Bernard Cavanna. Académie Charles Cros doceniła również płytę Concertos, wydaną przez ANAKLASIS, która stanowi podsumowanie dorobku Elżbiety Sikory w tym gatunku, przyznając jej nagrodę Coup de Coeur.

- W katalogu Elżbiety Sikory znajduje się obecnie około 110 utworów, od muzyki elektroakustycznej po instrumentalną oraz wokalną. Kompozytorka podejmuje się kolejnych zamówień wciąż z taką samą energią. Jej najnowsza monograficzna płyta, która zawiera trzy koncerty (na fortepian, organy i skrzypce), jest świadectwem jej talentu. – pisze Michèle Tosi w uzasadnieniu Nagrody Prezydenta Republiki Francuskiej.

 

fot. Piotr Płonka


Elżbieta Sikora urodziła się 20 października 1943 roku we Lwowie. W latach 1963-68 studiowała na Wydziale Reżyserii Muzycznej w PWSM w Warszawie, a po uzyskaniu dyplomu wyjechała do Paryża, gdzie w latach 1968-70 studiowała muzykę elektroakustyczną w Groupe de Recherches Musicales pod kierunkiem Pierre'a Schaeffera i François Bayle'a. Po powrocie do Warszawy odbyła studia kompozytorskie pod kierunkiem Tadeusza Bairda i Zbigniewa Rudzińskiego, uzyskując dyplom w 1977 roku.

Wraz z Krzysztofem Knittlem i Wojciechem Michniewskim założyła w 1973 grupę kompozytorską KEW, z którą występowała do 1976 roku, koncertując w Polsce (m.in. eksperymentalna improwizacja Drugi poemat tajemny, Warszawska Jesień 1974), Szwecji, Austrii i Republice Federalnej Niemiec.


W 1981 roku zamieszkała we Francji, gdzie jako stypendystka rządu francuskiego uczestniczyła w kursie muzyki komputerowej w Institute de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique (IRCAM), a następnie studiowała kompozycję u Betsy Jolas (1982-83). Była także stypendystką miasta Mannheim (1982) oraz Fundacji Kościuszkowskiej (1983-84), dzięki której pracowała przez kilka miesięcy pod kierunkiem Johna Chowninga w Center for Computer Research for Music and Acoustics (CCRMA) przy Stanford University (Kalifornia). W roku 1999 uzyskała stopień doktora na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W latach 1985-99 była profesorem kompozycji elektroakustycznej oraz sztuki dźwięku Konserwatorium oraz Szkole Sztuk Pięknych w Angoulême. Prowadziła ponadto zajęcia z kompozycji w Institute Charles Cros w Marne la Vallée (Francja) i w University of Chicago (2004), a także podczas warsztatów w Monachium, Mannheim, Ulm oraz w Gdańsku (Międzynarodowe Warsztaty Muzyki Współczesnej). W latach 2011-2017 była dyrektorem artystycznym międzynarodowego festiwalu Musica Electronica Nova we Wrocławiu.

 


fot. Piotr Płonka

 

Jej utwory wykonywane były w większości krajów europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych, m.in. na Avignon Festival, Festival de Paris, Dresdner Musikfestspiele, "Fylkingen" w Sztokholmie i GMEB w Bourges, a także na Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień". Otrzymywała zamówienia od Ballets de Monte Carlo, rządu Francji, IRCAM, polskiego Ministerstwa Kultury, Radia France i innych organizacji. Wśród solistów, którzy wykonywali jej utwory są fleciści Pierre-Yves Artaud, Robert Dick, Carin Levine i Emmanuelle Ophčle; saksofonista Daniel Kientzy; pianista Jean-Efflam Bavouzet; klawesynistka Elżbieta Chojnacka; skrzypkowie Leonardo Boero, Beata Halska i Hanna Lachert; wiolonczelista Ivan Monighetti; mezzosopranistka Ewa Marciniec.

Muzyczne wizytówki #84 | Elżbieta Sikora


Za swoją twórczość otrzymała wiele wyróżnień i nagród. W 1997 roku została odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Zasługi RP, a w 2004 mianowana Chevalier de l'Ordre des Arts et des Lettres we Francji. Otrzymała również szereg nagród za operę Madame Curie, w tym Pomorską Nagrodę Artystyczną Gryf (2012), Splendor Gedanensis (2012), czy Sztorm Roku (2011). W 2013 roku została odznaczona doroczną nagrodą Związku Kompozytorów Polskich, nagrodą specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nagrodą Gloria Artis oraz Orphée du Prestige Lyrique de l'Europe.

 

Najczęściej czytane:

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.

Premiera suity jazzowej „Sidła” według kryminału Grażyny Bacewicz

Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: MACIEJ ZIELIŃSKI i jego #BiurkoKompozytora

Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.

CANTICUM PROFUGORUM – oratorium Krzysztofa Knittla o uchodźstwie i wojnie na najnowszej płycie ANAKLASIS

Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.

Muzyczne spotkania. Czas radości i świętowania

Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną. 

Muzyka, której słuchał Jagiełło. Nowe życie słynnego rękopisu

Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Poznaj Moc muzyki – odkryj radość ze słuchania

Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.