Aktualności
Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu
2024-04-03
Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.
Źródła inspiracji, z których korzystają współcześnie kompozytorki i kompozytorzy poznamy bliżej przy okazji premier nowych utworów Joanny Wnuk-Nazarowej, Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, Marcela Chyrzyńskiego i Krzysztofa Wołka. Naszą uwagę skierujemy w stronę Wrocławia i Krakowa, gdzie w nadchodzących dniach odbędą się festiwale promujące polską muzykę współczesną: 34. Musica Polonica Nova oraz 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów.
Joanna Wnuk-Nazarowa: Quintetto per archi n. 2
Twórczość Krzysztofa Pendereckiego fascynuje krakowską kompozytorkę co najmniej od czasów, gdy studiowała pod jego kierunkiem w Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. Teraz Joanna Wnuk-Nazarowa składa hołd Mistrzowi w swoich dwóch kwintetach smyczkowych (Quintetto per archi n. 1 & n. 2). Konstrukcja utworów oparta jest na symfoniach Ludwiga van Beethovena, odpowiednio VII oraz IV, które cenił i którymi często dyrygował Penderecki. Kompozytorka jednak nie cytuje w nich ostatniego z trzech wiedeńskich klasyków. W Quintetto per archi n. 2 odnajdziemy urwane frazy z III Kwartetu smyczkowego („Kartki z nienapisanego dziennika”) Krzysztofa Pendereckiego.
Utwór Joanny Wnuk-Nazarowej, po raz pierwszy rozpisany na orkiestrę smyczkową, wykona 7 kwietnia Sinfonietta Cracovia. W postindustrialnej przestrzeni Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie skalę emocji kolejnej odsłony projektu London Calling wyznaczy poszukiwanie równowagi pomiędzy tradycją a nowoczesnością, dźwiękiem i ciszą oraz muzyką Wschodu i Zachodu.
Grażyna Pstrokońska-Nawratil: CalderaConcerto na akordeon i orkiestrę kameralną
O tym, że muzyka współczesna przestaje być elitarna, otwiera się na życie codzienne i odbiorców spoza akademickich kręgów przekonuje Paweł Hendrich, dyrektor artystyczny Musica Polonica Nova, którego organizatorem jest Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu. Podczas tegorocznej odsłony festiwalu zostaną podjęte takie tematy, jak inspiracje twórcze (także związki z popkulturą), strategie percepcji, czy dominujące trendy w stale piszącej się historii muzyki współczesnej.
Musica Polonica Nova potrwa od 10 do 14 kwietnia, a w programie zabrzmią m.in. utwory kompozytorów związanych z naszą Oficyną: Andrzeja Kwiecińskiego, Jagody Szmytki, Pawła Hendricha, Grażyny Krzanowskiej. Po raz pierwszy zabrzmi też najnowsza kompozycja Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil pt. CalderaConcerto na akordeon i orkiestrę kameralną.
– "Caldera" to magia mrocznej otchłani, ale także bajecznych kolorów powierzchni wody, która ją niekiedy wypełnia. To szczególny sejf historii naszej planety, miejsce narodzin osnowy praroślin – mówi o utworze Grażyna Pstrokońska-Nawratil, dedykując dzieło soliście, wirtuozowi akordeonu: Maciejowi Frąckiewiczowi, który wykona kompozycję wykona 13 kwietnia wraz z Orkiestrą Muzyki Nowej pod kierunkiem Szymona Bywalca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem festiwalu.
Marcel Chyrzyński: Daeguscape na skrzypce, altówkę i wiolonczelę
Kompozytor pozostaje wierny swojej fascynacji kulturami Dalekiego Wschodu. W Daeguscape postanowił oddać charakter miasta Daegu w Korei Południowej, w którym emanująca spokojem aura buddyjskich świątyń zderza się z energią współczesnej urbanistyki, szybkimi samochodami i nowoczesnym metrem. Światowe prawykonanie utworu odbyło się zresztą właśnie w Korei Południowej w 2023 roku, polscy słuchacze będą mieli okazję wysłuchać kompozycji po raz pierwszy 23 kwietnia podczas 36. Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów.
Krzysztof Wołek: Green Grass na klawesyn i elektronikę
Mawia się, że trawa jest zawsze bardziej zielona po drugiej stronie płotu. Ale czy na pewno tak jest? Angielskie powiedzenie (the grass is greener on the other side of the fence), będące odpowiednikiem naszego polskiego: wszędzie dobrze, gdzie nas nie ma, zainspirowało Krzysztofa Wołka do napisania utworu Green Grass na klawesyn i elektronikę. Kompozytor, który mieszkał już w Polsce, Holandii i Stanach Zjednoczonych, miał okazję zaobserwować w tych krajach wielopłaszczyznowe transformacje polityczne i społeczne. Green Grass, w pewien abstrakcyjny sposób, odnosi się do faktu, że nawet w idealizowanych miejscach, w których życie wydaje się lepsze, istnieją problemy społeczne i polityczne. To także miejsca, które potrzebują zaangażowania i walki o społeczne wartości oraz lepszą przyszłość.
Prawykonanie Green Grass kompozytor powierzył mieszkającej w Holandii klawesynistce Gośce Isphording. Jej grze towarzyszyć będą elektroniczne nagrania trzech różnych klawesynów. Premiera odbędzie się 28 kwietnia podczas koncertu na zakończenie 36. Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorskiego.
Zachęcamy do zapoznania się z pełnym programem koncertów, sesji naukowych i wydarzeń towarzyszących 36. KMFK, podczas których będzie można usłyszeć również utwory Joanny Wnuk-Nazarowej, czy Jerzego Kornowicza – gościa specjalnego festiwalu. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Najczęściej czytane:
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego zapraszają na spotkanie autorskie z Magdaleną Dziadek. Gościem specjalnym wieczoru będzie Krzysztof Meyer – kompozytor i bohater książki Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny. Publikacja ta stanie się punktem wyjścia do rozmowy, którą poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. To wszystko już 21 października o godz. 19:00 (godzina zmieniona!) w Sali Kameralnej Instytutu Muzykologii UJ (ul. Westerplatte 10, Kraków).
Już od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej w kraju i na świecie. Oficyna świętuje swój jubileusz przez cały 2025 rok, organizując serię koncertów pod hasłem „Muzyczne spotkania”. Najbliższa odsłona już 14 i 15 listopada w Filharmonii Narodowej. Będzie to podwójny jubileusz – 80-lecie PWM oraz 100-lecie Związku Kompozytorów Polskich. Zapraszamy do wspólnego świętowania!
Związek Kompozytorów Polskich został partnerem trzeciego etapu prowadzonego od 2017 roku programu kompleksowej digitalizacji unikatowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W ramach projektu „Digitalizacja i udostępnianie cyfrowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Związku Kompozytorów Polskich”, dofinansowanego w obrębie Działania FERC.02.03, zbiory Polskiej Biblioteki Muzycznej wzbogaci m.in. kolekcja materiałów ZKP związana z festiwalem „Warszawska Jesień”. Dzięki współpracy wyjątkowe dziedzictwo polskiej muzyki współczesnej zyska na trwałości i dostępności.
Uroczystości pogrzebowe odbędą się w poniedziałek 13 października 2025 roku o godz. 13:00 na Cmentarzu Salwatorskim w Krakowie. Ceremonia będzie miała charakter państwowy.
9 października br. w Bielsku-Białej rozpocznie się 28. Festiwal Kompozytorów Polskich im. H.M. Góreckiego. Bohaterem tegorocznej jest Fryderyk Chopin. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami wydarzenia.
Rada Programowa Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca wytypowała nominowanych do nagrody polskiego środowiska muzycznego – Koryfeusz Muzyki Polskiej. Nagroda przyznawana jest co roku w czterech kategoriach: Osobowość roku, Wydarzenie roku, Nagroda honorowa oraz Odkrycie roku. W kategorii Wydarzenie Roku nominację otrzymały Muzyczne spotkania, organizowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne z okazji tegorocznego jubileuszu 80-lecia w Narodowym Forum Muzyki.
Ceniony kompozytor muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej, oper i dramatów. W jego twórczości istotne miejsce zajmują utwory pisane do tekstów m.in. takich pisarzy, jak Olga Tokarczuk, Radek Rak, Stanisław Lem, czy Szczepan Twardoch. W tym miesiącu po raz pierwszy zabrzmiała opera Nowaka: Kontakt. Sonoromanza, a na muzyczne półki trafił najnowszy album ANAKLASIS z rejestracją „Febry arktycznej”, skomponowanej do słów Marcina Wichy. To więc dobry moment, by zajrzeć do pracowni kompozytora i by przyjrzeć się jego pracy.