PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

2024-04-08

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

 

 

Henryk Mikołaj Górecki, Koncert na klawesyn (fortepian) i orkiestrę smyczkową op. 40

Jeden z najsłynniejszych koncertów klawesynowych XX wieku skomponowany dla Elżbiety Chojnackiej, która wykonała go po raz pierwszy w 1980 roku. Nie rozstaję się z tym koncertem od wielu lat, każdorazowo jest jak zastrzyk energii, płynącej z zespolenia partii klawesynu z orkiestrą, pochłaniającego uwagę ostinato melodycznego, wymagającego niesłychanej koncentracji i matematycznej precyzji. Finałowa druga część, często bisowana, pełna jest góralskiej zadziorności i temperamentu. To obowiązkowa pozycja w repertuarze każdego klawesynisty.

 

Zygmunt Krauze, Commencement na klawesyn

Commencement, czyli początek i od początku do końca molto appasionato, marcatissimo, forte fortissimo. Krzyk na klawesynie wyrażony pojedynczą linią melodyczną, a właściwie powtarzanym motywem. Paradoks? Wyzwanie? Warto spróbować.

 

Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, fot. Maja Antosiewicz


Zygmunt Krauze, Okruchy pamięci na klawesyn

Utwór poruszający, dedykowany mi przez kompozytora i pierwszy raz wykonany przeze mnie w 2018 w cyklu koncertowym pt. „W hołdzie Elżbiecie Chojnackiej”. Jest jak wejście w świat muzycznego teatru, w którym równorzędną rolę odgrywają dźwięk, gest i słowo. Przywoływane w pamięci wspomnienia, emocje, wreszcie niespodziewanie wplecione tango – ulubiony taniec mojej Mistrzyni Elżbiety Chojnackiej. Utwór dla klawesynistów,
którzy nie boją się porzucić klasycznych konwencji wykonawczych i chcą doświadczyć tego,
co w muzyce nowe.

Rafał Augustyn, W bieli i czerni na klawesyn


W bieli i czerni
klawiszy klawesynu jest rodzajem fantazji z elementami improwizacji,
z porzucaniem i przywracaniem kreski taktowej, zmieniającymi się tonacjami i metrum. Oczarowują impresjonistyczne współbrzmienia i odcinki ilustracyjne (wyraźnie imitowany dźwięk dzwonów). Polecam osobom zaawansowanym w grze na klawesynie, obdarzonym wyobraźnią muzyczną, chcącym doskonalić umiejętności współkreakcji dzieła muzycznego.


François Couperin, Album per pianoforte


Album dla badaczy zmian, które dokonały się w wykonawstwie muzyki dawnej w Polsce
na przestrzeni ostatnich pięćdziesięciu lat. Fortepianowe opracowanie Zbigniewa Drzewieckiego z 1977 roku bazuje na koncepcjach interpretacyjnych francuskiego pianisty i klawesynisty Louis Diémer, zaangażowanego w nurt odrodzenia muzyki klawesynowej w XIX wieku oraz Johannesa Brahmsa i muzykologa Friedricha Chrysandera, którzy doprowadzili do pierwszego kompletnego wydania „Pieces de clavecin” F. Couperina w 1888 roku. W zbiorze znajdują się słynne miniatury ilustracyjne, jak Les Sentiments, La Marche des Gris-vêtus, Les Bacchanales, Le Réveille-matin, Les Moissonneurs, Les Baricades Mistérieuses, Le Tic-Toc Choc, ou les Maillotins.



***
Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com.

Najczęściej czytane:

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!

„Pieśni o Śląsku”. Koncert specjalny PWM w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.