Aktualności
Fryderyki 2024 rozdane. Statuetka dla ANAKLASIS
2024-04-29
Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.
Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.
W katalogu ANAKLASIS istotne miejsce zajmuje twórczość Agaty Zubel. Jej utwory zarejestrowane są na blu-rayu w serii IMAGES pod tytułem BILDBESCHREIBUNG (ANA 002) oraz na dwóch krążkach serii SOUNDS: POLISH HEROINS OF MUSIC (ANA 014) oraz CONTEMPORARY CARILLON (ANA 016). Agatę Zubel możemy również usłyszeć jako wykonawczynię i interpretatorkę twórczości Stanisława Moniuszki na płycie E-ŚPIEWNIK (ANA 009) z serii REVISIONS.
Wyjątkowym albumem, który ukazał się z końcem ubiegłego roku, jest także ORESTEJA (ANA 025) – dramatopera Agaty Zubel z librettem Mai Kleczewskiej, w której autorki połączyły antyczną tragedię z nowoczesnymi środkami wyrazu artystycznego. To właśnie ta płyta otrzymała statuetkę Fryderyka w kategorii Album Roku Muzyka Chóralna.
Nagrodę w imieniu kompozytorki odebrał dyrektor-redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy, który podkreślił znaczenie muzyki jednej z aktualnie najbardziej oryginalnych i rozpoznawalnych polskich kompozytorek. – Dziękuję Agacie Zubel za wspaniałą muzykę, za genialne dzieło wykonane przez wspaniałych artystów. Co najważniejsze – świetnie zrealizowane. Bardzo Państwu polecam ten album i muzykę Agaty Zubel, bo ona jest ponadczasowa.

fot. Filip Radwański / AKPA
Ponadczasowa jest także twórczość antycznych dramatopisarzy, która wciąż porusza odbiorców i jest inspiracją dla artystów. Podstawą tej współczesnej dramatopery stało się dzieło Ajschylosa, o tym samym tytule, które opowiada o rodzinnych dramatach, krwawych zbrodniach i sile przeznaczenia. Niewątpliwą jakość albumu zawdzięczamy znakomitym wykonawcom: oprócz Chóru Polskiego Radia pod batutą Szymona Wyrzykowskiego w nagraniu udział wzięli – wybitna aktorka Danuta Stenka oraz uznani soliści: Anna Zawisza, Michał Sławecki, Tomasz Piluchowski.
To kolejne wyróżnienie dla marki fonograficznej ANAKLASIS, która w minionych latach otrzymała trzy statuetki. W 2021 roku w kategorii Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa triumfowała opera ahat-ilī – siostra bogów do muzyki Alka Nowaka i libretta noblistki – Olgi Tokarczuk. Rok później w tej samej kategorii zwyciężyło wspólne dzieło Alka Nowaka i Szczepana Twardocha pt. SYRENA MELODRAMA AETERNA. Z kolei w zeszłym roku statuetkę w kategorii Muzyka Kameralna – Duety otrzymał Maciej Frąckiewicz za RELIEFY – niezarejestrowane dotąd utwory Andrzeja Krzanowskiego.
Złoty Fryderyk dla Krzysztofa Meyera
Podczas Gali przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Statuetkę odebrał Krzysztof Meyer, jeden z najbardziej wszechstronnych polskich kompozytorów, który w ubiegłym roku obchodził jubileusz osiemdziesięciolecia urodzin.

fot. Filip Radwański / AKPA
Jest spadkobiercą tradycji awangardy i kontynuatorem idei odrodzenia muzyki polskiej w ramach otwarcia na świat po odwilży 1956 roku. Przez czternaście lat uczestniczył w pracach komisji programowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, a w latach 1985–1989 był prezesem Związku Kompozytorów Polskich. Przez wiele lat występował jako pianista, w wielu krajach prowadził również wykłady poświęcone muzyce współczesnej.
Jego dorobek kompozytorski obejmuje ponad setkę utworów, prezentowanych na całym świecie zarówno na festiwalach muzyki współczesnej, jak i w ramach sezonów koncertowych instytucji muzycznych. Wydawcą utworów Krzysztofa Meyera jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
#wyostrzsłuch na ANAKLASIS!
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords/
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
W niedzielny poranek 21 grudnia, chwilę przed godziną dziewiątą, z Krakowa wyruszył Pociąg Wypełniony Muzyką, inaugurując ogólnopolską akcję Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Jubileuszowy pociąg zakończył w wielkim stylu całoroczne obchody 80-lecia oficyny.
Od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Jubileuszowy rok 2025 obfitował w huczne wydarzenia, premiery i projekty realizowane zarówno w kraju, jak i za granicą. Od nowych publikacji nutowych i książkowych, przez wydawnictwa płytowe i zasoby cyfrowe, po koncerty, edukację i międzynarodowe współprace – PWM z dumą podsumowuje dwanaście miesięcy intensywnej działalności.
Z początkiem nowego roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne rozpocznie kolejny etap dynamicznego rozwoju, przenosząc swoje krakowskie biuro, mieszczące się od 1952 roku przy alei Krasińskiego 11a, do tymczasowego budynku K1, potocznie nazywanego „Błękitkiem” i znajdującego się przy alei Pokoju 1 (obok Ronda Grzegórzeckiego). W związku z planowanymi pracami księgarnia stacjonarna przy alei Krasińskiego 11a zostanie 23 grudnia czasowo zamknięta. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą świątecznej wyprzedaży, która potrwa w księgarni przy alei Krasińskiego 11a od 19 do 23 grudnia. To znakomita okazja by skorzystać z wyjątkowych – bo sięgających 70%! – rabatów!
Nieukończony Koncert fortepianowy, niewydany mazurek, zniszczone Concertino... Kompozytorskie szkice Karola Szymanowskiego to cenne źródło dla muzykologów badających jego język muzyczny i proces twórczy – ale czy jest dla nich miejsce także w życiu koncertowym? W tej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się nie pojedynczemu dziełu, lecz zbiorowi utworów – niedokończonych, nieznanych oraz zrekonstruowanych.
24 preludia i improwizacje na fortepian Piotra Orzechowskiego (aka Pianohooligan) to najnowsza publikacja nutowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, przeznaczona dla średniozaawansowanych i zaawansowanych wykonawców. Zawarty w niej cykl utworów to zapis solowej praktyki improwizacyjnej oryginalnego i bezkompromisowego kompozytora oraz pianisty–wirtuoza.
Wielki finał Jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego! W Centrum św. Jana w Gdańsku (ul. Świętojańska 50) w przedświąteczną niedzielę, 21 grudnia o godzinie 20.00, wystąpią Adam Bałdych (skrzypce renesansowe) i Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) oraz Ensemble Peregrina w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett (śpiew i harfa), Hanna Järveläinen (śpiew), Eve Kopli (śpiew) i Karin Weston (śpiew). W programie wieczoru zabrzmią kompozycje zainspirowane najcenniejszymi rękopisami średniowiecznej muzyki polskiej w niezwykłej jazzowej reinterpretacji. Koncert stanowi uroczyste zwieńczenie wyjątkowej podróży specjalnego Pociągu Wypełnionego Muzyką.
Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.
Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.