Aktualności
Fryderyki 2024 rozdane. Statuetka dla ANAKLASIS
2024-04-29
Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.
Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.
W katalogu ANAKLASIS istotne miejsce zajmuje twórczość Agaty Zubel. Jej utwory zarejestrowane są na blu-rayu w serii IMAGES pod tytułem BILDBESCHREIBUNG (ANA 002) oraz na dwóch krążkach serii SOUNDS: POLISH HEROINS OF MUSIC (ANA 014) oraz CONTEMPORARY CARILLON (ANA 016). Agatę Zubel możemy również usłyszeć jako wykonawczynię i interpretatorkę twórczości Stanisława Moniuszki na płycie E-ŚPIEWNIK (ANA 009) z serii REVISIONS.
Wyjątkowym albumem, który ukazał się z końcem ubiegłego roku, jest także ORESTEJA (ANA 025) – dramatopera Agaty Zubel z librettem Mai Kleczewskiej, w której autorki połączyły antyczną tragedię z nowoczesnymi środkami wyrazu artystycznego. To właśnie ta płyta otrzymała statuetkę Fryderyka w kategorii Album Roku Muzyka Chóralna.
Nagrodę w imieniu kompozytorki odebrał dyrektor-redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy, który podkreślił znaczenie muzyki jednej z aktualnie najbardziej oryginalnych i rozpoznawalnych polskich kompozytorek. – Dziękuję Agacie Zubel za wspaniałą muzykę, za genialne dzieło wykonane przez wspaniałych artystów. Co najważniejsze – świetnie zrealizowane. Bardzo Państwu polecam ten album i muzykę Agaty Zubel, bo ona jest ponadczasowa.
fot. Filip Radwański / AKPA
Ponadczasowa jest także twórczość antycznych dramatopisarzy, która wciąż porusza odbiorców i jest inspiracją dla artystów. Podstawą tej współczesnej dramatopery stało się dzieło Ajschylosa, o tym samym tytule, które opowiada o rodzinnych dramatach, krwawych zbrodniach i sile przeznaczenia. Niewątpliwą jakość albumu zawdzięczamy znakomitym wykonawcom: oprócz Chóru Polskiego Radia pod batutą Szymona Wyrzykowskiego w nagraniu udział wzięli – wybitna aktorka Danuta Stenka oraz uznani soliści: Anna Zawisza, Michał Sławecki, Tomasz Piluchowski.
To kolejne wyróżnienie dla marki fonograficznej ANAKLASIS, która w minionych latach otrzymała trzy statuetki. W 2021 roku w kategorii Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa triumfowała opera ahat-ilī – siostra bogów do muzyki Alka Nowaka i libretta noblistki – Olgi Tokarczuk. Rok później w tej samej kategorii zwyciężyło wspólne dzieło Alka Nowaka i Szczepana Twardocha pt. SYRENA MELODRAMA AETERNA. Z kolei w zeszłym roku statuetkę w kategorii Muzyka Kameralna – Duety otrzymał Maciej Frąckiewicz za RELIEFY – niezarejestrowane dotąd utwory Andrzeja Krzanowskiego.
Złoty Fryderyk dla Krzysztofa Meyera
Podczas Gali przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Statuetkę odebrał Krzysztof Meyer, jeden z najbardziej wszechstronnych polskich kompozytorów, który w ubiegłym roku obchodził jubileusz osiemdziesięciolecia urodzin.
fot. Filip Radwański / AKPA
Jest spadkobiercą tradycji awangardy i kontynuatorem idei odrodzenia muzyki polskiej w ramach otwarcia na świat po odwilży 1956 roku. Przez czternaście lat uczestniczył w pracach komisji programowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, a w latach 1985–1989 był prezesem Związku Kompozytorów Polskich. Przez wiele lat występował jako pianista, w wielu krajach prowadził również wykłady poświęcone muzyce współczesnej.
Jego dorobek kompozytorski obejmuje ponad setkę utworów, prezentowanych na całym świecie zarówno na festiwalach muzyki współczesnej, jak i w ramach sezonów koncertowych instytucji muzycznych. Wydawcą utworów Krzysztofa Meyera jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
#wyostrzsłuch na ANAKLASIS!
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords/
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.