Aktualności
Instrument miesiąca: altówkowe rekomendacje Katarzyny Budnik
2024-08-27
Po które publikacje przeznaczone na altówkę warto sięgnąć, by odnaleźć w nich bogactwo harmonii, wyraziste melodie, czy nostalgiczny i tajemniczy nastrój? O rekomendacje w ramach akcji „Instrument miesiąca” poprosiliśmy znakomitą skrzypaczkę i altowiolistkę – Katarzynę Budnik. Jako solistka i kameralistka koncertuje w Polsce i wielu krajach Europy, m.in.: z orkiestrą Sinfonia Varsovia, w której jest liderką grupy altówek.
Wojciech Gawroński, Sonata A- dur op.22 na altówkę i fortepian
To pierwsza w polskiej literaturze muzycznej sonata na altówkę i fortepian. Choć dość konserwatywna formalnie, pokazuje melodyczną i harmoniczną inwencję twórcy. Jednym z wyzwań jest tu zachowanie właściwej równowagi między instrumentami. Ze względu na częste operowanie środkowym rejestrem, partia altówki może być łatwo „przykryta” bogatą fakturalnie partią fortepianu. Taka sytuacja wymaga czujności, doskonałego zgrania i wzajemnego słuchania się wykonawców. Utwór ten jest mi szczególnie bliski, ponieważ miałam okazję wielokrotnie wykonywać go podczas recitali, a wraz z pianistą Grzegorzem Manią dokonaliśmy jego nagrania, które znalazło się na płycie „Sonatas and Fantasies”, wydanej w 2023 roku przez SPMK Records.
Carl (Phillip) Stamitz, I Koncert D-dur na altówkę i orkiestrę
To niezwykle ciekawy utwór z epoki klasycyzmu, ukazujący zarówno walory techniczne, jak i liryczne altówki. Bogactwo harmonii, wyraziste melodie oraz wirtuozowskie przebiegi pasażowe sprawiają, że dzieło to jest niezwykle porywające. Stanowi ono również doskonały pokaz umiejętności instrumentalnych wykonawcy. To utwór, który bardzo często pojawia się w programach największych konkursów muzycznych oraz podczas przesłuchań do orkiestr. W wydaniu przygotowanym przez PWM znajduje się wiele ciekawych rozwiązań, dotyczących zarówno palcowania, jak i smyczkowania.
Jest to zbiór etiud napisanych w oryginale na skrzypce, które mają na celu rozwinięcie i kształtowanie techniki gry. Stanowią one niezwykle cenną pozycję w literaturze pedagogicznej, znakomicie wspomagając doskonalenie zarówno techniki lewej ręki, jak i gry smyczkiem. W swojej pracy dydaktycznej wykorzystuję wiele utworów ze zbioru Rodolpha Kreutzera do korekty i uelastyczniania aparatu gry. Ponadto uważam, iż włączenie rekomendowanych przeze mnie etiud do codziennego ćwiczenia w znacznym stopniu wpłynie na budowanie prawidłowej techniki instrumentalnej.
Grażyna Bacewicz, Koncert na altówkę i orkiestrę
Jest to niezwykle ciekawe, sonorystyczne dzieło, które ukazuje bogactwo barw oraz możliwości brzmieniowych i technicznych altówki. Kompozytorka, wykorzystując ciemną, nosową, przygaszoną barwę wioli uzyskała nostalgiczny i tajemniczy nastrój, który uwypukla głębokie emocje. Utwór ten jest bardzo wymagający zarówno dla solisty, jak i orkiestry. Moim zdaniem Koncert altówkowy wybitnej polskiej kompozytorki wciąż pojawia się zbyt rzadko w programach koncertowych.
Władysław Żeleński, Berceuse op. 23 na skrzypce (altówkę) i fortepian
Polecam zapoznanie się z bardzo piękną, opartą na ciekawej harmonice miniaturą Władysława Żeleńskiego – Berceuse, którą miałam przyjemność edytować. Jest to oparty na dialogu dwóch instrumentów bardzo krótki utwór, który stanowi ciekawą pozycję w programach recitali.
***
Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com.
Katarzynę Budnik usłyszycie na albumie ARCHIPELAG – MACIEJ ZIELIŃSKI, wydanym przez ANAKLASIS w serii PORTRAITS.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.