Aktualności
Szymanowski na świecie. Recitale Petera Jablonskiego w Wielkiej Brytanii i Szwecji
2024-09-14
Naturalnym następstwem projektu Sounds of Poland, jego odsłony poświęconej muzyce Karola Szymanowskiego, są koncerty. W najbliższym czasie odbędą się one w Wielkiej Brytanii i w Szwecji. Muzyka fortepianowa jednego z największych polskich kompozytorów, w wykonaniu Petera Jablonskiego, zabrzmi 21 września w Londynie, a następnie 25 października w Karlskronie.
Szwedzki pianista występował, współpracował i nagrywał z czołowymi orkiestrami i dyrygentami, zajmując miejsce wśród najważniejszych pianistów swojego pokolenia. W ciągu ostatnich 30 lat występował na międzynarodowych scenach z ponad 150 orkiestrami, dał ponad 2000 koncertów i odbył 30 tras koncertowych po Japonii. Jest również światowym ambasadorem muzyki Karola Szymanowskiego.
Peter Jablonski zagra 21 września w londyńskiej Wigmore Hall - jednej z najsłynniejszych sal koncertowych na świecie, goszczącej kameralistów i wokalistów z całego świata. W programie koncertu, poza wybranymi utworami Szymanowskiego jak: mazurki, utwory z cykli Maski op. 34 i Metopy op. 29, zabrzmi także suita szkockiego wirtuoza fortepianu Ronalda Stevensona na temat Manru, jedynej opery Ignacego Jana Paderewskiego oraz II Sonata (1953) Grażyny Bacewicz. Utwory na fortepian i fortepian z orkiestrą polskiej kompozytorki Peter Jablonski nagrał w 2022 roku, zdobywając uznanie zagranicznych krytyków muzycznych.
Dzień przed koncertem, 20 września w siedzibie Ogniska Polskiego w Londynie odbędzie się projekcja filmów poświęconych twórczości Szymanowskiego z udziałem pianisty oraz spotkanie z nim, które poprowadzi Anastasia Belina.
W kolejnym miesiącu szansę na spotkanie zarówno z pianistą, jak i z muzyką Karola Szymanowskiego będzie miała publiczność Blekinge International Piano Festival. To coroczne święto muzyki fortepianowej, podczas którego światowej klasy pianiści występują w pięknej scenerii historycznego miasta Karlskrona. Koncert 25 października rozpocznie festiwal. W programie zabrzmią ponownie utwory Szymanowskiego i Stevensona, a także George Gershwina, Aarona Coplanda oraz szwedzkiej pianistki i kompozytorki Laury Valborg Aulin.
Wydarzenia w Wielkiej Brytanii organizowane są we współpracy z Instytutem Polskim w Londynie i Ogniskiem Polskim w Londynie. Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt jest współorganizowany przez IAM/culture.pl
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.