PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Listopad obfitujący w prawykonania i prapremiery!

2024-11-05

W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie. 

 

 

Dwie premiery oper Zygmunta Krauze realizowane w Krakowie i Poznaniu

Prapremiery dwóch oper tego samego kompozytora w jednym miesiącu to historyczna sytuacja, której przeżycie dane było niewielu mistrzom gatunku (m. in. G. Rossini czy G. Donizetti). Do tego grona dołącza Zygmunt Krauze swymi dwoma odmiennymi tematycznie dziełami. Opera Krakowska 9 listopada zaprezentuje po raz pierwszy jego Bonę Sforzę do libretta Vincenzo de Vivo napisanego w trzech językach: polskim, włoskim i łacinie. (kooperacja z Teatro Petruzzelli w Bari). Próbując uchwycić tragizm losów tytułowej bohaterki autorzy ukazują jej postać w trzech etapach: młodości, wieku dojrzałego i ostatnich lat. Kolejne fazy życia bohaterki opery przedstawią różne solistki. Dzieło ujęte w dwóch aktach reżyseruje Michał Znaniecki, za kierownictwo muzyczne odpowiada Piotr Sułkowski. 

 

 

Niecałe dwa tygodnie później - 22 listopada - Teatr Wielki w Poznaniu wystawi po raz pierwszy Ślub Zygmunta Krauzego w reżyserii Krzysztofa Cicheńskiego, który jest także autorem libretta na podstawie dramatu Witolda Gombrowicza o tym samym tytule. To pierwsze dzieło, które kompozytor napisał dla Teatru Wielkiego w Poznaniu. W inscenizacji atmosfera megalomanii oraz pragnienia posiadania władzy i kontroli skupione są niczym w soczewce. Widzowie mogą uzmysłowić sobie, że zachowanie głównego bohatera i jego krótkowzroczność są charakterystyczne nie tylko dla ikonicznych dyktatur, ale także dla ruchów populistycznych czy faszyzujących. Najnowsze dzieło Krauzego, nad którym kierownictwo muzyczne sprawuje Katarzyna Tomala-Jedynak, zostanie zaprezentowane w roku 120-lecia urodzin i 55. rocznicy śmierci Gombrowicza. 

 

 

 

Nowe utwory kameralne Pawła Malinowskiego i Marcina Stańczyka

11 listopada w Krakowie swój finał będzie miał festiwal Sacrum Profanum. Podczas koncertu pt. „Hypertrans (18+)” na scenie Małopolskiego Ogrodu Sztuki prawykonane zostanie a cheerful plaint [chant] na głos, fortepian i syntezator Pawła Malinowskiego, najmłodszego kompozytora w gronie twórców reprezentowanych przez PWM. W dziele wykorzystane są fragmenty tekstów Thomasa Hardy’ego i Simona Armitage’a, które łączy odwołanie do krajobrazu zimowego, widzianego jednak z zupełnie innych perspektyw. Jak podkreśla kompozytor: „wyobrażenie śniegu stało się dla mnie wewnętrzną ucieczką od rzeczywistości. W muzyce niewiele jest do niego odniesień, dużo więcej za to deszczu, topnienia, ulotności”. A cheerful plaint [chant] wykonają Barbara Kinga Majewska oraz Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble, którym Malinowski zadedykował swój najnowszy utwór.

 



Hashtag Ensemble obchodzi w tym roku swój jubileusz 10-lecia. Z tej okazji zespół zamówił u Marcina Stańczyka utwór operujący współbrzmieniami żywego głosu, instrumentów akustycznych i dźwięków generowanych cyfrowo. W ramach tej współpracy powstała kompozycja After na głos żeński, flet, skrzypce, altówkę, kontrabas i perkusję, eksplorująca dźwiękowe „kontrasty następcze”. Zjawiska te pochodzą od efemerycznie przetwarzanych prostych melodii inspirowanych polską muzyką tradycyjną. Z gościnnym udziałem mezzosopranistki Magdaleny Deptuły warszawski zespół prawykona After w swej siedzibie podczas koncertu „Posłuchy” 14 listopada. W programie także Three Songs Agaty Zubel oraz Kołysanka Sławomira Kupczaka. Koncertowi towarzyszyć będzie spotkanie z Marcinem Stańczkiem, które poprowadzi Lilianna Krych i Krzysztof Stefański (zastępca redaktora naczelnego Ruchu Muzycznego).
 


 

 

Katowice w listopadzie staną się centrum nowej muzyki fortepianowej

W listopadzie w Katowicach rozpoczynają się XII Dni Henryka Mikołaja Góreckiego „Refren”. W ramach tego festiwalu Filharmonia Śląska zaprezentuje po raz pierwszy nowe utwory kompozytorów reprezentowanych przez PWM. Dariusz Przybylski w swoim dorobku ma już koncerty m.in. na akordeon, skrzypce, wiolonczelę, flet i klawesyn. 15 listopada do jego instrumentalnego portfolio dołączy Sapphirus – koncert na fortepian i orkiestrę symfoniczną. Podczas prawykonania partię solową wykona Ignacy Lisiecki, Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej poprowadzi Christian Schumann. Tydzień później (22 listopada) zespół dokona prawykonia Koncertu na fortepian i orkiestrę Mikołaja Piotra Góreckiego. W partii solowej usłyszymy Marka Szlezera, orkiestrą dyryguje Stefan Asbury.



 


 


Kobiety przejmą stołeczną scenę muzyczną


Pośród kalejdoskopu arcyciekawych wydarzeń, które odbędą się w ramach Festiwalu Eufonie warto zwrócić uwagę na koncert Heroiny muzyki polskiej, który odbędzie się 16 listopada w przestrzeni POLIN | Muzeum Historii Żydów Polskich. Podczas prezentacji twórczości nestorek rodzimej muzyki, oprócz dzieł Grażyny Bacewicz, Krystyny Moszumańskiej-Nazar i Joanny Wnuk-Nazarowej będzie można zapoznać się także z najnowszym utworem Hanny Kulenty pt. Mémoire de mémoire na trąbkę, puzon basowy i smyczki. Polskie prawykonanie tego utworu odbędzie się z udziałem solistów: Piotra Majoora (trąbka) i Adriana Gryciuka (puzon) oraz orkiestry Sinfonietta Cracovia prowadzonej przez Katarzynę Tomalę-Jedynak. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Festiwalu oraz współorganizatorem koncertu.

 

Najczęściej czytane:

Marzec 2025 czasem wyjątkowych premier muzycznych

Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego. 

Balet ma wielu Ojców. Kto jest autorem „Wesela w Ojcowie”? – Historia pewnego utworu

Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.

Wybitna koreańska skrzypaczka Bomsori Kim ambasadorką twórczości Grażyny Bacewicz

Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.

Konkurs Kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem. Termin nadsyłania prac: 1 kwietnia 2025 roku

Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.

Chopin okiem Iwaszkiewicza. Słynna biografia na nowo

70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: SŁAWOMIR KUPCZAK i jego #BiurkoKompozytora

W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.

Muzyczne spotkania PWM. Bądźmy bliżej siebie

Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.

Wydarzenia edukacyjne podczas muzycznych spotkań na 80-lecie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców. 

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.