Aktualności
„Ideofonie” Marty Mołodyńskiej-Wheeler już w sprzedaży
2025-08-27
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Zbiór Ideofonie obejmuje osiem kompozycji fortepianowych: Gwiezdny pył, Tango conmigo, Ukołysanie, Tango nuevo, W gęstej mgle, Burleska, Pod wiatr oraz Światłocień. Każdy z utworów posiada indywidualny charakter i odmienną estetykę brzmieniową – od refleksyjnych, subtelnych obrazów dźwiękowych po dynamiczne, energetyczne formy inspirowane tangiem. Całość kierowana jest do pianistów poszukujących artystycznej swobody, otwartych na eksplorację różnorodnych środków wyrazu.
Istotnym aspektem Ideofonii Marty Mołodyńskiej-Wheeler jest angażowanie i pobudzanie kreatywności wykonawcy poprzez improwizowane wstawki, przewidziane w wybranych fragmentach utworów. Dzieje się to według wskazówek kompozytorki, ponieważ zapis lewej ręki jest wówczas ścisły, a pianista ma możliwość skomponowania własnej linii melodycznej prawej ręki. Daje to szersze pole w zakresie interpretacji, a ponadto realny wpływ na ostateczny kształt utworu, który za każdym razem może być grany nieco inaczej. Możliwe jest także pominięcie tego elementu i skorzystanie z gotowej propozycji melodii, zanotowanej pod koniec każdego utworu.
„Każdy odcinek [we fragmentach improwizowanych] ma swój kolor, żeby łatwo było dostrzec zmiany w harmonii i konieczność dostosowania dźwięków melodii. Dopóki kolor się nie zmienia, tworzymy swoją melodię na tych samych dźwiękach” – tłumaczy we wstępie Marta Mołodyńska-Wheeler. Kompozytorka jest synestetyczką i to determinuje wybór kolorów tonacji. Ich użycie ma zwiększyć czytelność tekstu nutowego i wyróżnić zachodzące zmiany harmoniczne. Pod koniec słów wstępnych do publikacji zanotowane są gamy i skale, których znajomość potrzebna jest do stworzenia improwizacji.
Marta Mołodyńska-Wheeler to pianistka, kompozytorka i synestetyczka, która z wyróżnieniem ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie fortepianu doc. Marka Koziaka oraz Akademię Muzyczną w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie Kompozycji i Aranżacji pod kierunkiem prof. Andrzeja Zubka. Ponadto jest absolwentką studiów na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem prof. dr hab. Katarzyny Oleś-Blachy. Ukończyła również z wyróżnieniem studia na Wydziale Filologii Angielskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jest autorką licznych kompozycji na fortepian solo, na cztery i sześć rąk, utworów rozrywkowych na big-band oraz orkiestrę smyczkową. Jako pianistka uczestniczyła w wielu festiwalach muzycznych, występowała z licznymi zespołami i orkiestrami, współpracuje z Operą Krakowską, zespołami muzyki kameralnej oraz współtworzy kilka zespołów muzyki rozrywkowej. Obecnie wykłada w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz uczy gry na fortepianie i improwizacji fortepianowej w Szkole Muzycznej II stopnia im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie, a dodatkowo prowadzi kursy improwizacji dla uczniów i nauczycieli.
Publikacja dostępna jest w stacjonarnej księgarni PWM, dobrych księgarniach muzycznych oraz na stronie: www.pwm.sklep.pl
Pozostałe kompozycje autorki wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne:
Nuciaki na fortepian
Poligrajki na fortepian na cztery ręce
Mołodyjki na fortepian
Improwizje na fortepian na cztery ręce
Pandemony na fortepian na cztery ręce
Tryptyk: Melofonia, Softisono, Fiesta de nieve na fortepian na sześć rąk
Lili laj. Kolędy na fortepian na cztery ręce, zeszyt 1 i zeszyt 2
Najczęściej czytane:
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.