PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

2024-12-11

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

 

Mirosław Gąsieniec, Concerto di barocco


To trzyczęściowy koncert na trąbkę i orkiestrę smyczkową autorstwa Mirosława Gąsieńca, inspirowany barokową formą koncertu solowego. Nawiązuje do twórczości wielkich mistrzów baroku, ale także, jak wszystkie trąbkowe utwory kompozytora, zawiera elementy typowe dla muzyki polskiej. Pierwsza część – Alla Polacca to stylizowany Polonez. W części drugiej – Canzonetcie utrzymanej w spokojnym charakterze pieśni, solista ma możliwość popisać się śpiewnością gry. Natomiast część trzecia złożona z dramatycznego Recitativa i Fugi jest świetną okazją do wirtuozowskiej zabawy. Partia trąbki opracowana przy udziale prof. Igora Cecocho, jest doskonale przemyślana pod względem technicznym oraz w aspekcie prowadzenia narracji muzycznej. Utwór występuje również w wersji z fortepianem.


Hanna Kulenty, La Scala Solo


Ciekawy przykład kompozycji na instrument solowy, w którym twórca próbuje stworzyć wrażenie gry większej ilości wykonawców. W tym przypadku występują dwie warstwy, które dla wygody wykonawcy są zanotowane na dwóch oddzielnych pięcioliniach. Ich kontrastujący charakter i wzajemne przenikanie się dają możliwość stworzenia niezwykle interesującej kreacji artystycznej. Co istotne autorka osiągnęła ciekawy efekt brzmieniowy bez użycia skomplikowanych technik wykonawczych.

 

fot. archiwum prywatne Sławomira Cichora


Marcin Jachim, Cadenza furiosa


To kompozycja przeznaczona na trąbkę solo. Duże i częste zmiany dynamiczne, nieregularna rytmizacja oraz szybkie zmiany rejestrów tworzą w tej krótkiej kompozycji szeroki wachlarz emocji. Podziw budzi świetna znajomość techniki gry na trąbce. Wszystkie trudniejsze figury zostały użyte w sposób niesprawiający wykonawcy żadnych większych trudności. Utwór ten poza typowo koncertowym przeznaczeniem może być zastosowany w celach pedagogicznych, jako przyczynek do pracy nad współczesnymi technikami wykonawczymi.


Sławomir Cichor, 20 Duetów trąbkowych dla dzieci i młodzieży


To propozycja dla młodych trębaczy, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności grania w zespole. Kolejne utworki zostały opracowane w ten sposób, że oprócz różnych poziomów trudności odnajdujemy w nich duże różnice stylistyczne. Moim pomysłem było bowiem stworzenie zbioru, który będzie mieć zastosowanie koncertowe i pedagogiczne. Wykonawcy mogą poćwiczyć intonację i artykulację w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, ale też zetknąć się ze stylistyką właściwą dla bossa nowy, tanga, flamenco, czy też muzyki swingującej.

***
Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com.

Najczęściej czytane:

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego w nowej odsłonie. Płyta TAKI PEJZAŻ w sprzedaży od 19 maja

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.

Muzyka polska po Szymanowskim – wyróżnienie w konkursie na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024

W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.

Kompozytor Miesiąca: Jerzy Kornowicz i jego #biurkokompozytora

W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Romuald Twardowski

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.

37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Odwiedź nas w Krakowie!

Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.