Aktualności
Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy
2024-12-13
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne ma w swojej ofercie wiele znakomitych opracowań bożonarodzeniowych utworów na różne instrumenty, solo lub w zespołach. Przedstawiamy wybór naszych propozycji, które mogą stać się podstawą świątecznego repertuaru w szkołach muzycznych, podczas koncertów lub na potrzeby domowego muzykowania.
Kolędy w najłatwiejszym układzie na fortepian w opracowaniu Adama Lewandowskiego to jeden z najchętniej wybieranych zbiorów. Idealnie nadaje się dla początkujących pianistów i pozwala już na wczesnym etapie nauki włączyć się do wspólnego kolędowania. Propozycją dla uczących się gry na keyboardzie lub fortepianie są Kolędy w łatwym układzie sporządzone przez Marcela Chyrzyńskiego. Inni młodzi instrumentaliści mogą sięgnąć po Gdy się Chrystus rodzi… Kolędy i pastorałki na skrzypce solo Antoniego Cofalika, Najpiękniejsze kolędy polskie na akordeon Stanisława Galasa, Kolędy w najłatwiejszym układzie na gitarę klasyczną Bartłomieja Budzyńskiego lub Kolędy na gitarę dla średnio zaawansowanych, opracowane przez Piotra Lemańskiego.
Gwiazdkowym prezentem mogą stać się pięknie wydane kolędy Graj ze mną na cztery ręce Janiny Garści, z powodzeniem grywane przez początkujących pianistów. Bóg się rodzi. Kolędy na fortepian na cztery ręce zostały opracowane w nieco bardziej skomplikowanym układzie przez Joannę Pilch. Zaawansowani pianiści, poszukujący oryginalnej propozycji, mogą sięgnąć po dwa zbiory Lili laj Marty Mołodyńskiej-Wheeler. Są to utwory łączące w sobie tradycyjne melodie z elementami muzyki rozrywkowej, ujęte w stylu charakterystycznym dla twórczości autorki.
Kolędy na głos i fortepian można znaleźć w twórczości cenionych polskich kompozytorów XX wieku. Wśród nocnej ciszy to opracowanie dwunastu kolęd, sporządzone przez Romualda Twardowskiego. Witold Lutosławski w 20 kolędach wykorzystał dawne melodie ze Śpiewnika kościelnego księdza Mioduszewskiego oraz zbiorów Oskara Kolberga, nadając im sobie współczesną harmonię. Aranżacjami jazzowymi na tę obsadę zajęli się Magdalena Kruszewska-Pulcyn i Kuba Stankiewicz w Kolędach na jazzowo. Głos wokalny i partia fortepianu zostały opatrzone nazwami akordów, proponując tym samym nowoczesną harmonię, czerpiącą z bogatej tradycji muzyki jazzowej.
Wyjątkową publikacją są Dzieła chóralne. Kolędy i pastorałki na chór mieszany a cappella Feliksa Nowowiejskiego. Wydanie zawiera utwory z trzech zbiorów kompozytora – 12 kolęd na chór mieszany, Śpiewnika gwiazdkowego op. 5 nr 5 i Śpiewnika górnośląskiego – oraz Hymn Bożego Narodzenia. Muzyczne podanie poezji bożonarodzeniowej, w formie zarówno opracowań, jak i autorskich dzieł, znajdziemy także w twórczości współczesnych kompozytorów: Pawła Łukaszewskiego (Cztery kolędy, Trzy kolędy i Anioł zawołał. Trzy kolędy) i Marcina Łukasza Mazura (Kolędziołki).
Na młodych kameralistów czekają unikatowe wersje utworów świątecznych: Kolędy na trzy klarnety Adama Brzozowskiego, które można wykonywać jako suitę, Kolędy na zespół instrumentalny na skrzypce lub trąbkę, perkusję i fortepian Agnieszki Kreiner-Bogdańskiej oraz Kolędy na flet, skrzypce i fortepian Wojciecha Widłaka. Biblioteka Orkiestr Dętych ma w swojej ofercie dwa gwiazdkowe tytuły: 10 kolęd Jacka Targosza na kwintet dęty blaszany oraz opracowanie sporządzone przez Tomasza Drewniaka na orkiestrę dętą piosenki Dzień jeden w roku z repertuaru Czerwonych gitar.
Po wszystkie świąteczne publikacje zapraszamy na stronę internetową księgarni PWM oraz do stacjonarnych księgarni muzycznych.
Najczęściej czytane:
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.