PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Muzyczne spotkania PWM. Bądźmy bliżej siebie

2025-02-07

Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.

 

W jednym z największych obiektów koncertowych w Europie Środkowej usłyszymy dzieła blisko czterdziestu kompozytorów wydawanych przez PWM. Podczas wielu atrakcyjnych wydarzeń muzyka polska zabrzmi w wykonaniu LutosAir Quintet, Lutosławski Quartet, Chóru NFM oraz Chóru Melomana i chórów dziecięcych – Chóru Dziewczęcego NFM i Chóru Chłopięcego NFM. Szczególnie interesujące będą recitale carillonistki Moniki Kaźmierczak, która wykona utwory kompozytorów PWM na mobilnym carillonie, sprowadzanym z Gdańska specjalnie na jubileusz Wydawnictwa.

 



 

LutosAir Quintet, jeden z najaktywniejszych i wszechstronnych zespołów instrumentów dętych, który na swoim koncie ma prawykonania wielu dzieł polskich kompozytorów, w Sali Kameralnej NFM oraz w foyer NFM wykona w sobotę 8 marca kompozycję Hanny Kulenty – Alias na kwintet dęty. W jednoczęściowym dziele, napisanym w technice musique surréalistique, artystka przywołuje odczucie porównywalne do tego, które towarzyszy obserwacji surrealistycznych obrazów holenderskiego malarza i artysty grafika Mauritsa Cornelisa Eschera. W programie koncertu ponadto usłyszymy Kwintet wiosenny na instrumenty dęte Aleksandra Lasonia, Pezzo grazioso na kwintet dęty Marka Stachowskiego oraz Mini-Quintetto Józefa Świdra, niosące ze sobą witalność, bogatą kolorystykę brzmienia i nastrój pełen optymizmu. Na sety kwintetu zapraszamy o godz. 13.00, następnie – z powtórzeniem repertuaru – o godz. 17.20.

Bardzo osobisty charakter muzyki pisanej na mniejsze zespoły stawia przed kompozytorami wysokie wymagania. Jak ujmuje to Zbigniew Bujarski w słowie wstępnym do wydania Kwartetu na jesień, który wykona Lutosławski Quartet w sobotę 8 marca (Sala Kameralna NFM, godz. 14.00, foyer NFM, godz. 16.40): Gatunek kwartetu smyczkowego jest rodzajem prywatnego listu, który kompozytor pisze do konkretnego adresata i w podobny sposób odbiera muzykę kwartetową innych kompozytorów – jak prywatną korespondencję dźwiękową między pojedynczymi osobami. Intymność tej muzycznej wypowiedzi zespół przybliży słuchaczom, sięgając po kwartety smyczkowe zarówno kompozytorów muzyki najnowszej, jak i tych wpisujących się w grono twórców naszego dziedzictwa narodowego: Pawła Mykietyna, Andrzeja Krzanowskiego, Grażyny Bacewicz i Stanisława Moniuszki.

Szczególnymi wydarzeniami będą recitale Moniki Kaźmierczak – znakomitej carillonistki miasta Gdańsk i aktywnej propagatorki instrumentu składającego się z kilkudziesięciu dzwonów. Podczas jej występów usłyszymy kompozycje pierwotnie przeznaczone na carillony gdańskie, znajdujące się na wieży Ratusza Głównego Miasta i kościoła Św. Katarzyny. Tym razem, za sprawą mobilnego carillonu, dźwięki dzwonów popłyną w przestrzeń miejską Wrocławia. Przez dwa dni, 7 i 8 marca, Monika Kaźmierczak wykona łącznie aż dziesięć utworów, skomponowanych przez: Krzysztofa Knittla, Joannę Wnuk-Nazarową, Pawła Mykietyna, Dariusza Przybylskiego, Krzysztofa Meyera, Elżbietę Sikorę, Hannę Kulenty, Martę Ptaszyńską, Zygmunta Krauzego i Aleksandra Nowaka. Dzwony carillonu rozbrzmiewać będą przed NFM w piątek 7 marca w godz. 16.30–17.00, 18.30–19.00, 21.00–21.20, w sobotę 8 marca od godz. 10.40 do 16.20 co 20 minut oraz w godz. 17.40.–18.00 i 19.15–19.30.

Śpiewać każdy może! Dlatego w sobotę 8 marca wraz z chórami prężnie działającymi w NFM zaprezentujemy szeroki wachlarz repertuarowy z katalogu PWM przeznaczony na najbardziej naturalny z instrumentów, czyli ludzki głos. Chór NFM wystąpi w trzech odsłonach tematycznych: religijnej, poetyckiej i świeckiej. W foyer NFM w godz. 16.20–18.00 w tych artystów usłyszymy religijne kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Łukaszewskiego i Macieja Zielińskiego. Sferę profanum ukażą kompozycje Kazimierza Serockiego, Romana Maciejewskiego i Tadeusza Bairda, z kolei za sprawą pieśni Witolda Szalonka, Joanny Wnuk-Nazarowej i Józefa Świdra doświadczymy subtelnej korespondencji dwóch sztuk – poezji i muzyki.

Nie zapominamy również o najmłodszych, dla których pieśni i piosenki komponowali m.in. Witold Lutosławski, Romuald Twardowski, Henryk Mikołaj Górecki czy Irena Pfeiffer. Młodzi śpiewacy chórów dziecięcych: Chóru Dziewczęcego NFM i Chóru Chłopięcego NFM wystąpią w sobotę 8 marca o godz. 11.00, 12.00 i 13.00 w foyer NFM.

Z programami wydarzeń oraz informacjami dotyczącymi zakupu biletów na koncerty LutosAir Quintet oraz Lutosławski Quartet można zapoznać się na stronie Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego. Na recitale carillonowe i koncerty chóralne wstęp jest bezpłatny.

Zachęcamy do śledzenia PWM na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, YouTube, X).

Muzyczne spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego współtworzą:
Organizator: Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Współorganizator: Narodowe Forum Muzyki (7–8.03.2025, Wrocław)
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
 

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.