PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Muzyczne spotkania PWM. Bądźmy bliżej siebie

2025-02-07

Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.

 

W jednym z największych obiektów koncertowych w Europie Środkowej usłyszymy dzieła blisko czterdziestu kompozytorów wydawanych przez PWM. Podczas wielu atrakcyjnych wydarzeń muzyka polska zabrzmi w wykonaniu LutosAir Quintet, Lutosławski Quartet, Chóru NFM oraz Chóru Melomana i chórów dziecięcych – Chóru Dziewczęcego NFM i Chóru Chłopięcego NFM. Szczególnie interesujące będą recitale carillonistki Moniki Kaźmierczak, która wykona utwory kompozytorów PWM na mobilnym carillonie, sprowadzanym z Gdańska specjalnie na jubileusz Wydawnictwa.

 



 

LutosAir Quintet, jeden z najaktywniejszych i wszechstronnych zespołów instrumentów dętych, który na swoim koncie ma prawykonania wielu dzieł polskich kompozytorów, w Sali Kameralnej NFM oraz w foyer NFM wykona w sobotę 8 marca kompozycję Hanny Kulenty – Alias na kwintet dęty. W jednoczęściowym dziele, napisanym w technice musique surréalistique, artystka przywołuje odczucie porównywalne do tego, które towarzyszy obserwacji surrealistycznych obrazów holenderskiego malarza i artysty grafika Mauritsa Cornelisa Eschera. W programie koncertu ponadto usłyszymy Kwintet wiosenny na instrumenty dęte Aleksandra Lasonia, Pezzo grazioso na kwintet dęty Marka Stachowskiego oraz Mini-Quintetto Józefa Świdra, niosące ze sobą witalność, bogatą kolorystykę brzmienia i nastrój pełen optymizmu. Na sety kwintetu zapraszamy o godz. 13.00, następnie – z powtórzeniem repertuaru – o godz. 17.20.

Bardzo osobisty charakter muzyki pisanej na mniejsze zespoły stawia przed kompozytorami wysokie wymagania. Jak ujmuje to Zbigniew Bujarski w słowie wstępnym do wydania Kwartetu na jesień, który wykona Lutosławski Quartet w sobotę 8 marca (Sala Kameralna NFM, godz. 14.00, foyer NFM, godz. 16.40): Gatunek kwartetu smyczkowego jest rodzajem prywatnego listu, który kompozytor pisze do konkretnego adresata i w podobny sposób odbiera muzykę kwartetową innych kompozytorów – jak prywatną korespondencję dźwiękową między pojedynczymi osobami. Intymność tej muzycznej wypowiedzi zespół przybliży słuchaczom, sięgając po kwartety smyczkowe zarówno kompozytorów muzyki najnowszej, jak i tych wpisujących się w grono twórców naszego dziedzictwa narodowego: Pawła Mykietyna, Andrzeja Krzanowskiego, Grażyny Bacewicz i Stanisława Moniuszki.

Szczególnymi wydarzeniami będą recitale Moniki Kaźmierczak – znakomitej carillonistki miasta Gdańsk i aktywnej propagatorki instrumentu składającego się z kilkudziesięciu dzwonów. Podczas jej występów usłyszymy kompozycje pierwotnie przeznaczone na carillony gdańskie, znajdujące się na wieży Ratusza Głównego Miasta i kościoła Św. Katarzyny. Tym razem, za sprawą mobilnego carillonu, dźwięki dzwonów popłyną w przestrzeń miejską Wrocławia. Przez dwa dni, 7 i 8 marca, Monika Kaźmierczak wykona łącznie aż dziesięć utworów, skomponowanych przez: Krzysztofa Knittla, Joannę Wnuk-Nazarową, Pawła Mykietyna, Dariusza Przybylskiego, Krzysztofa Meyera, Elżbietę Sikorę, Hannę Kulenty, Martę Ptaszyńską, Zygmunta Krauzego i Aleksandra Nowaka. Dzwony carillonu rozbrzmiewać będą przed NFM w piątek 7 marca w godz. 16.30–17.00, 18.30–19.00, 21.00–21.20, w sobotę 8 marca od godz. 10.40 do 16.20 co 20 minut oraz w godz. 17.40.–18.00 i 19.15–19.30.

Śpiewać każdy może! Dlatego w sobotę 8 marca wraz z chórami prężnie działającymi w NFM zaprezentujemy szeroki wachlarz repertuarowy z katalogu PWM przeznaczony na najbardziej naturalny z instrumentów, czyli ludzki głos. Chór NFM wystąpi w trzech odsłonach tematycznych: religijnej, poetyckiej i świeckiej. W foyer NFM w godz. 16.20–18.00 w tych artystów usłyszymy religijne kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Łukaszewskiego i Macieja Zielińskiego. Sferę profanum ukażą kompozycje Kazimierza Serockiego, Romana Maciejewskiego i Tadeusza Bairda, z kolei za sprawą pieśni Witolda Szalonka, Joanny Wnuk-Nazarowej i Józefa Świdra doświadczymy subtelnej korespondencji dwóch sztuk – poezji i muzyki.

Nie zapominamy również o najmłodszych, dla których pieśni i piosenki komponowali m.in. Witold Lutosławski, Romuald Twardowski, Henryk Mikołaj Górecki czy Irena Pfeiffer. Młodzi śpiewacy chórów dziecięcych: Chóru Dziewczęcego NFM i Chóru Chłopięcego NFM wystąpią w sobotę 8 marca o godz. 11.00, 12.00 i 13.00 w foyer NFM.

Z programami wydarzeń oraz informacjami dotyczącymi zakupu biletów na koncerty LutosAir Quintet oraz Lutosławski Quartet można zapoznać się na stronie Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego. Na recitale carillonowe i koncerty chóralne wstęp jest bezpłatny.

Zachęcamy do śledzenia PWM na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, YouTube, X).

Muzyczne spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego współtworzą:
Organizator: Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Współorganizator: Narodowe Forum Muzyki (7–8.03.2025, Wrocław)
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
 

Najczęściej czytane:

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!