Aktualności
Muzyczne spotkania PWM. Bądźmy bliżej siebie
2025-02-07
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W jednym z największych obiektów koncertowych w Europie Środkowej usłyszymy dzieła blisko czterdziestu kompozytorów wydawanych przez PWM. Podczas wielu atrakcyjnych wydarzeń muzyka polska zabrzmi w wykonaniu LutosAir Quintet, Lutosławski Quartet, Chóru NFM oraz Chóru Melomana i chórów dziecięcych – Chóru Dziewczęcego NFM i Chóru Chłopięcego NFM. Szczególnie interesujące będą recitale carillonistki Moniki Kaźmierczak, która wykona utwory kompozytorów PWM na mobilnym carillonie, sprowadzanym z Gdańska specjalnie na jubileusz Wydawnictwa.
LutosAir Quintet, jeden z najaktywniejszych i wszechstronnych zespołów instrumentów dętych, który na swoim koncie ma prawykonania wielu dzieł polskich kompozytorów, w Sali Kameralnej NFM oraz w foyer NFM wykona w sobotę 8 marca kompozycję Hanny Kulenty – Alias na kwintet dęty. W jednoczęściowym dziele, napisanym w technice musique surréalistique, artystka przywołuje odczucie porównywalne do tego, które towarzyszy obserwacji surrealistycznych obrazów holenderskiego malarza i artysty grafika Mauritsa Cornelisa Eschera. W programie koncertu ponadto usłyszymy Kwintet wiosenny na instrumenty dęte Aleksandra Lasonia, Pezzo grazioso na kwintet dęty Marka Stachowskiego oraz Mini-Quintetto Józefa Świdra, niosące ze sobą witalność, bogatą kolorystykę brzmienia i nastrój pełen optymizmu. Na sety kwintetu zapraszamy o godz. 13.00, następnie – z powtórzeniem repertuaru – o godz. 17.20.
Bardzo osobisty charakter muzyki pisanej na mniejsze zespoły stawia przed kompozytorami wysokie wymagania. Jak ujmuje to Zbigniew Bujarski w słowie wstępnym do wydania Kwartetu na jesień, który wykona Lutosławski Quartet w sobotę 8 marca (Sala Kameralna NFM, godz. 14.00, foyer NFM, godz. 16.40): Gatunek kwartetu smyczkowego jest rodzajem prywatnego listu, który kompozytor pisze do konkretnego adresata i w podobny sposób odbiera muzykę kwartetową innych kompozytorów – jak prywatną korespondencję dźwiękową między pojedynczymi osobami. Intymność tej muzycznej wypowiedzi zespół przybliży słuchaczom, sięgając po kwartety smyczkowe zarówno kompozytorów muzyki najnowszej, jak i tych wpisujących się w grono twórców naszego dziedzictwa narodowego: Pawła Mykietyna, Andrzeja Krzanowskiego, Grażyny Bacewicz i Stanisława Moniuszki.
Szczególnymi wydarzeniami będą recitale Moniki Kaźmierczak – znakomitej carillonistki miasta Gdańsk i aktywnej propagatorki instrumentu składającego się z kilkudziesięciu dzwonów. Podczas jej występów usłyszymy kompozycje pierwotnie przeznaczone na carillony gdańskie, znajdujące się na wieży Ratusza Głównego Miasta i kościoła Św. Katarzyny. Tym razem, za sprawą mobilnego carillonu, dźwięki dzwonów popłyną w przestrzeń miejską Wrocławia. Przez dwa dni, 7 i 8 marca, Monika Kaźmierczak wykona łącznie aż dziesięć utworów, skomponowanych przez: Krzysztofa Knittla, Joannę Wnuk-Nazarową, Pawła Mykietyna, Dariusza Przybylskiego, Krzysztofa Meyera, Elżbietę Sikorę, Hannę Kulenty, Martę Ptaszyńską, Zygmunta Krauzego i Aleksandra Nowaka. Dzwony carillonu rozbrzmiewać będą przed NFM w piątek 7 marca w godz. 16.30–17.00, 18.30–19.00, 21.00–21.20, w sobotę 8 marca od godz. 10.40 do 16.20 co 20 minut oraz w godz. 17.40.–18.00 i 19.15–19.30.
Śpiewać każdy może! Dlatego w sobotę 8 marca wraz z chórami prężnie działającymi w NFM zaprezentujemy szeroki wachlarz repertuarowy z katalogu PWM przeznaczony na najbardziej naturalny z instrumentów, czyli ludzki głos. Chór NFM wystąpi w trzech odsłonach tematycznych: religijnej, poetyckiej i świeckiej. W foyer NFM w godz. 16.20–18.00 w tych artystów usłyszymy religijne kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Łukaszewskiego i Macieja Zielińskiego. Sferę profanum ukażą kompozycje Kazimierza Serockiego, Romana Maciejewskiego i Tadeusza Bairda, z kolei za sprawą pieśni Witolda Szalonka, Joanny Wnuk-Nazarowej i Józefa Świdra doświadczymy subtelnej korespondencji dwóch sztuk – poezji i muzyki.
Nie zapominamy również o najmłodszych, dla których pieśni i piosenki komponowali m.in. Witold Lutosławski, Romuald Twardowski, Henryk Mikołaj Górecki czy Irena Pfeiffer. Młodzi śpiewacy chórów dziecięcych: Chóru Dziewczęcego NFM i Chóru Chłopięcego NFM wystąpią w sobotę 8 marca o godz. 11.00, 12.00 i 13.00 w foyer NFM.
Z programami wydarzeń oraz informacjami dotyczącymi zakupu biletów na koncerty LutosAir Quintet oraz Lutosławski Quartet można zapoznać się na stronie Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego. Na recitale carillonowe i koncerty chóralne wstęp jest bezpłatny.
Zachęcamy do śledzenia PWM na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, YouTube, X).
Muzyczne spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego współtworzą:
Organizator: Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Współorganizator: Narodowe Forum Muzyki (7–8.03.2025, Wrocław)
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.