Aktualności
Carillony zawsze współczesne. Premiera albumu CONTEMPORARY CARILLON II (ANA 039)
2025-09-05
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
Już od sześciu lat na początku września Gdańsk rozbrzmiewa dźwiękami nowych utworów, pisanych przez wybranych kompozytorów. Najpierw, o godzinie 12:00, miejska carillonistka Monika Kaźmierczak wykonuje po raz pierwszy utwór napisany na zestaw dzwonów na wieży Ratusza Głównego Miasta, a później o godzinie 15:00 – dzieła stworzonego z myślą o instrumencie na wieży kościoła św. Katarzyny. Dwie najnowsze, napisane w tym roku kompozycje: Viderunt Pawła Szymańskiego (Ratusz Głównego Miasta, godz. 12.00) i Fraktale wodnych kryształów Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (kościół św. Katarzyny, godz. 15.00) usłyszymy w miejskiej przestrzeni już 6 września 2025 roku.
W Gdańsku to szczególnie istotne – carillony stanowią kluczowy element muzycznej i dźwiękowej tożsamości miasta od XVI wieku. Stały się one ważnym elementem lokalnego życia kulturalnego, wpisując się w audiosferę nowożytnego miasta. Niosły ze sobą prefonograficzną rewolucję dźwięku zapisanego w mechanizmie. – opisuje w booklecie do albumu historyk kultury Antoni Michnik. Gdańskich carillonów najlepiej słucha się spacerując po starówce albo w domowym zaciszu. Jeżeli jednak Gdańsk nie jest nam aktualnie po drodze, proponujemy drugie rozwiązanie.
Na płycie CONTEMPORARY CARILLON (ANA 016), wydanej w 2021 roku przez ANAKLASIS, ukazały się pierwsze zamówienia utworów, skomponowanych w latach 2019–2021 autorstwa Zygmunta Krauzego, Pawła Mykietyna, Aleksandra Nowaka, Elżbiety Sikory i Agaty Zubel. Projekt kontynuacji tych nominowanych do Fryderyków nagrań zaowocował drugim albumem ukazującym nietuzinkowe brzmienia gdańskich carillonów. Dziś wytwórnia płytowa ANAKLASIS prezentuje CONTEMPORARY CARILLON II (ANA 039). To fonograficzne premiery dzieł skomponowanych przez kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym: Dariusza Przybylskiego, Hannę Kulenty, Krzysztofa Meyera, Martę Ptaszyńską, Krzysztofa Knittla, Joannę Wnuk-Nazarową.
Utwory zostały zarejestrowane na instrumentach, na które zostały napisane, co wiązało się z potrzebą dodatkowej uważności w zapewnieniu studyjnej jakości nagrania. W efekcie otrzymujemy na albumie doświadczenie bliższe słuchaniu kompozycji carillonowych na wieżach niż w przestrzeniach miejskich. To doświadczenie, które historycznie było udziałem naprawdę nielicznych. Oto więc album złożony z sześciu kompozycji, które nie tylko reprezentują muzykę współczesną. Poprzez nagranie eksplorują „ciągle względnie świeże” sposoby słuchania gry na instrumencie. – dodaje Antoni Michnik.
Album dostępny jest w księgarni PWM, w najlepszych sklepach muzycznych, na wirtualnych półkach sieci Empik oraz w serwisach streamingowych.
Patroni medialni: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Culture.pl
Partnerzy: Ruch Muzyczny, Gdański Fundusz Promocji Wydawnictw
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach zadania „Tworzenie kolekcji polskiej muzyki współczesnej w formie rejestracji audialnych”. Promocja wydawnictwa została zrealizowana przy wsparciu Gdańskiego Funduszu Promocji Wydawnictw.
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
