Aktualności
Szymanowski w Programie 2. Polskiego Radia
2007-03-02
- audycje Jacka Hawryluka i Teresy ChylińskiejZapraszamy na dwa cykle audycji w Programie 2. Polskiego Radia - audycji Jacka Hawryluka poświęconych polskiej i światowej fonografii z muzyką Karola Szymanowskiego oraz audycji Teresy Chylińskiej - wybitnego muzykologa i badacza twórczości tego kompozytora - poświęcone życiu i twórczości Karola Szymanowskiego. Audycje pani Chylińskiej zostały zrealizowane z udziałem znanych aktorów w oparciu o bogatą korespondencję Szymanowskiego, a w roli kompozytora wystąpił Krzysztof Globisz.
* * *
Plan audycji Jacka Hawryluka:
25 marca 2007, g. 16.05 – 17.00 – III Symfonia
29 kwietnia 2007, g. 16.05 – 17.00 – I Koncert skrzypcowy
27 maja 2007, g. 16.05 – 17.00 – Król Roger
24 czerwca 2007, g. 16.05 – 17.00 – Mazurki
29 lipca 2007, g. 16.05 – 17.00 – Pieśni
26 sierpnia 2007, g. 16.05 – 17.00 – Kwartety smyczkowe
30 września 2007, g. 16.05 – 17.00 – Harnasie
28 października 2007, g. 16.05 – 17.00 – Stabat Mater, Litania do Najświętszej
Marii Panny
25 listopada 2007, g. 16.05 – 17.00 – IV Symfonia
30 grudnia 2007, g. 16.05 – 17.00 – II Koncert skrzypcowy
Plan audycji Teresy Chylińskiej:
28 lutego 2007 – Wielkie żniwa – rok 1916
7 marca 2007 – Rok 1917 – Ostatnie lato w Tymoszówce
14 marca 2007 – Czas myśli i idei
21 marca 2007 – W zawieszeniu – Rok 1919
28 marca 2007 – Na Węgrzech jest Bartok, w Niemczech – Hindemith, w Polsce – Karol Szymanowski - Lata 1920 – 1922
4 kwietnia 2007 – Wrastanie w rzeczywistość – Lata 1923 – 1924
11 kwietnia 2007 – Wokół „ Stabat Mater” – Lata 1925 – 1926
18 kwietnia 2007 – Dyrektor Konserwatorium i co z tego wynikło – Lata 1927 – 1929
25 kwietnia 2007 – Między Davos i Zakopanem – Lata 1929 – 1930
2 maja 2007 – Między Atmą a Bristolem – Lata 1931 – 1932
9 maja 2007 – Wspaniały plon wolności – Lata 1932 – 1933
16 maja 2007 – Nierówna walka – Lata 1934 – 1935
23 maja 2007 – "Byli chłopcy, byli, ale się minyni; i my się minymy po malućkiej kwili" – Lata 1936 – 1937
30 maja 2007 – Szymanowski i Norwid?
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.