Aktualności
Festiwal Krzysztofa Pendereckiego z okazji 75. urodzin kompozytora
2008-11-06
Warszawa, 20-23 listopada 2008Czwartek, 20 listopada, godz. 19.30
Filharmonia Narodowa – Sala Koncertowa, ul. Sienkiewicza 10
Koncert pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Mazowieckiego, Pana Adama Struzika
Krzysztof Penderecki
Polymorphia
Capriccio na skrzypce i orkiestrę
Patrycja Piekutowska – skrzypce
I Symfonia
Jerzy Maksymiuk – dyrygent
I Koncert skrzypcowy
Viviane Hagner – skrzypce
Krzysztof Penderecki – dyrygent
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach
Piątek, 21 listopada, godz. 17.00
Filharmonia Narodowa – Sala Kameralna, ul. Moniuszki 5
Krzysztof Penderecki
II Kwartet smyczkowy
Trio smyczkowe
III Kwartet smyczkowy (światowe prawykonanie)
Shanghai Quartet
Piątek, 21 listopada, godz. 19.30
Filharmonia Narodowa – Sala Koncertowa, ul. Sienkiewicza 10
Krzysztof Penderecki
Koncert na altówkę i orkiestrę (wersja na klarnet)
Michel Lethiec – klarnet
Largo na wiolonczelę i orkiestrę
Arto Noras – wiolonczela
Agnus Dei na 8 wiolonczel (oprac. B. Pergamenschikow)
Andrzej Bauer & Warszawska Grupa Cellonet – wiolonczele
Koncert na altówkę i orkiestrę
Tabea Zimmermann – altówka
Łukasz Borowicz – dyrygent
Polska Orkiestra Radiowa
Sobota, 22 listopada, godz. 12.00
Zamek Królewski - Sala Wielka, Plac Zamkowy 4
Krzysztof Penderecki
I Sonata na skrzypce i fortepian
Konstanty Andrzej Kulka – skrzypce
Beata Bilińska – fortepian
II Sonata na skrzypce i fortepian
Grigorij Żyslin – altówka
Massimiliano Damerini – fortepian
Sekstet
Vahan Mardirossian – fortepian
Julian Rachlin – skrzypce
Grigorij Żyslin – altówka
Arto Noras – wiolonczela
Michel Lethiec – klarnet
Esa Tapani – waltornia
Sobota, 22 listopada, godz. 19.30
Filharmonia Narodowa - Sala Koncertowa, ul. Sienkiewicza 10
Joseph Haydn
Koncert Es-dur na trąbkę i orkiestrę Hob. VIIe/1 (kadencja K. Penderecki)
Gábor Boldoczki – trąbka
Tadeusz Strugała – dyrygent
Krzysztof Penderecki
Koncert na róg i orkiestrę (polskie prawykonanie)
Radovan Vlatković – róg
Lawrence Foster – dyrygent
Concerto Grosso
Ivan Monighetti, László Fenyö, Claudio Bohorquez – wiolonczele
Gabriel Chmura – dyrygent
II Symfonia
Maximiano Valdés – dyrygent
Sinfonietta Cracovia
Niedziela, 23 listopada, godz. 9.30
Katedra św. Jana Chrzciciela, ul. Świętojańska 8
Msza św. koncelebrowana przez metropolitę warszawskiego, abp Kazimierza Nycza
Chór Lege Artis wykona fragmenty Stabat Mater i Agnus Dei Krzysztofa Pendereckiego
Niedziela, 23 listopada, godz. 12.00
Filharmonia Narodowa – Sala Koncertowa, ul. Sienkiewicza 10
Krzysztof Penderecki
Divertimento na wiolonczelę solo
Koncert fletowy
Chaconne na smyczki
Sinfonietta nr 2 na klarnet i smyczki (wersja na flet)
Danjulo Ishizaka – wiolonczela
Łukasz Długosz – flet
Massimo Mercelli – flet
Michał Dworzyński – dyrygent
Orkiestra Akademii Beethovenowskiej
Niedziela, 23 listopada, godz. 19.30
Teatr Wielki – Opera Narodowa, Plac Teatralny 1
Koncert pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy, Pani Hanny Gronkiewicz-Waltz
Krzysztof Penderecki
Siedem bram Jerozolimy
Izabela Matuła – sopran
Izabela Kłosińska – sopran
Agnieszka Rehlis – mezzosopran
Adam Zdunikowski – tenor
Romuald Tesarowicz – bas
Boris Carmeli – narrator
Krzysztof Penderecki – dyrygent
Maciej Tworek – przygotowanie orkiestry
Henryk Wojnarowski – przygotowanie chóru
Chór Filharmonii Narodowej
Bogdan Gola – przygotowanie chóru
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
Violetta Bielecka – przygotowanie chóru
Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej z Białymstoku
Sinfonia Varsovia
Najczęściej czytane:
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.