Aktualności
"Potępienie Fausta" Berlioza w krakowskim kinie Kijów
2008-11-20
Bezpośrednia transmisja opery z nowojorskiej Metropolitan Opera - premiera sezonu w METKolejną transmisją z desek popularnej MET będzie słynna opera Hectora Berlioza pt. „Potępienie Fausta”. Już w sobotę 22 listopada o godzinie 19:00 widzowie będą mogli zobaczyć jedno z najsłynniejszych dokonań kompozytora, które jest zarazem premierą sezonu 2008/2009.
Pierwsze wykonanie „Potępienia Fausta” w paryskiej Operze Komicznej odbyło się przy widowni zapełnionej jedynie do połowy. Dopiero w kilka lat po śmierci Berlioza fala powodzenia wyniosła nagle tą operę wysoko, dając jej nawet przewagę nad innymi dziełami kompozytora. Transmisje w jakości HD pozwolą zobaczyć widzom doskonałe połączenie technologii ze sztuką, o które zadbał reżyser o wyjątkowo plastycznej wyobraźni Robert Lepage. Efektowność Opery polega na bogactwie i blasku partii orkiestralnych oraz chóralnych. Na szczególną uwagę zasługuje świetny polichóralny fragment finałowy (pandemonium) oraz inwokacja Fausta do natury. Spektakl opowiada o zgnębionym starością i rozczarowanym życiem uczonemu Faustowi Mefistofeles – wysłannik piekieł – przywraca młodość i ukazuje cudowności świata. Pomaga mu też uwieść piękną i niewinną Małgorzatę. Faust szybko zapomina o dziewczynie, Małgorzata zaś, daremnie wyczekująca kochanka i w dodatku niesłusznie oskarżona o otrucie matki, zostaje wtrącona do więzienia. Dowiedziawszy się o tym, Faust prosi Mefista o pomoc
w uwolnieniu kochanki. Zapłatą ma być dusza uczonego. W roli Fausta wystąpi Marcello Giordani.
Kierownictwo muzyczne: James Levine
Reżyseria: Robert Lepage
Występują: Marcello Giordani, Susan Graham, John Relyea.
Ceny biletów:
40zł (rząd 1-3 oraz 19-22), 48zł (rząd 4-18)
Już wkrótce w Kijowie:
20 grudnia 2008 | 18:00
Massenet THAIS
10 stycznia 2009 | 19:00
Puccini JASKÓŁKA
24 stycznia 2009 | 19:00
Gluck ORFEUSZ I EURYDYKA
07 lutego 2009 | 19:00
Donizetti ŁUCJA Z LAMMERMOORU
07 marca 2009 | 19:00
Puccini MADAME BUTTERFLY
21 marca | 18:00
Bellini LUNATYCZKA
09 maja 2009|18:30
Rossini KOPCIUSZEK
REZERWACJA I SPRZEDAŻ BILETÓW:
Tel. 012 433 00 33,
Email: kijow@kijowcentrum.pl
www.kijow.pl
Wszystkie transmisje odbywają się w soboty na Dużej Sali KIJÓW. CENTRUM
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.