PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

"Jaskółka" Pucciniego w krakowskim kinie Kijów

2009-01-08

10 stycznia, w sobotę, w kinie Kijów obędzie się transmisja na żywo z nowojorskiej Metropolitan Opera - spektakl operowy Pucciniego p.t. „Jaskółka”.

"Jaskółka" Pucciniego to jedna z najmniej znanych jego oper, która dopiero od niedawna przeżywa renesans na światowych scenach operowych. Reżyser Nicolas Joël proponuje nowe ujęcie tej opowieści o miłości, którą będzie można zobaczyć już w tą sobotę na gigantycznym ekranie KIJÓW.CENTRUM. Artyści grający głównych bohaterów w "Jaskółce" są w rzeczywistości małżeństwem. Dlatego też występ Angeli Gheorghiu oraz Roberta Alagny dodaje splendoru temu porywającemu romansowi, stworzonemu przez najpopularniejszego kompozytora operowych melodramatów przełomu XIX i XX wieku. Gheorghiu gra nałożnicę, która dla prawdziwej miłości gotowa jest zaryzykować wszystko. Do zadumy nad dotychczasowym życiem pełnym blichtru skłania ją ukochany Ruggero (w tej roli Roberto Alagna). Paryż, okres II cesarstwa. Magda, przyjaciółka bogatego bankiera Rambalda, poznaje przystojnego arystokratę Ruggera. Młody człowiek nie orientując się, kim właściwie jest śliczna dziewczyna, zapałał do niej wielkim uczuciem. Magda rzuca Rambalda i wyjeżdża z Ruggerem do Nicei. Spędzają kilka cudownie szczęśliwych miesięcy, gdy jednak Ruggero prosi ją o rękę, Magda – nie chcąc unieszczęśliwiać ukochanego – wyjawia mu prawdę o sobie. Wyznaje, że jest kurtyzaną i nie czuje się godna zostać jego żoną. Młodzi rozstają się na zawsze. Magda, która niczym jaskółka poszybowała w krainę miłości, wraca do swego dawnego życia i do podstarzałego Rambalda.

Operę będzie można obejrzeć dzięki specjalnej aparaturze kina cyfrowego zainstalowanej w KIJÓW.CENTRUM. Dzięki doskonałym parametrom obrazu i dźwięku (projektor cyfrowy Christie CP 2000X – High Definition, czterokanałowy dźwięk Dolby Digital Surround Ex, ogromny ekran Perlux II o wymiarach 18 x10 metrów) oraz doskonałej akustyce, jaką daje największa w mieście sala kinowa, widz będzie miał wrażenie prawdziwego uczestnictwa w spektaklu.

 

Ceny biletów na transmisje z MET:
40zł (rząd 1-3 oraz 19-22) i 48zł (rząd 4-18)
Kierownictwo muzyczne: Marco Armillato
Reżyseria: Nicolas Joël
Występują: Angela Gheorghiu, Lisette Oropesa, Roberto Alagna, Marius Brenciu, Samuel Ramey
Już wkrótce w Kijowie:
24 stycznia 2009 | 19:00
Gluck ORFEUSZ I EURYDYKA
07 lutego 2009 | 19:00
Donizetti ŁUCJA Z LAMMERMOORU
07 marca 2009 | 19:00
Puccini MADAME BUTTERFLY
21 marca | 18:00
Bellini LUNATYCZKA
09 maja 2009|18:30
Rossini KOPCIUSZEK
REZERWACJA I SPRZEDAŻ BILETÓW:
Tel. 012 433 00 33      
kijow@kijowcentrum.pl
www.kijow.pl
Wszystkie transmisje odbywają się w soboty na Dużej Sali KIJÓW. CENTRUM

Najczęściej czytane:

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.